Sukupuolistereotypiat dystopian rakentajina Stephen ja Owen Kingin romaanissa Sleeping beauties
Abstract
Tässä maisterintutkielmassa keskitytään sukupuoleen ja sukupuolistereotypioihin Stephen ja Owen Kin-gin romaanissa Sleeping Beauties (2017). Tutkielmassa analysoidaan romaanin henkilöhahmoja ja sitä, millaisia sukupuolirepresentaatioita hahmojen kautta esitetään. Lisäksi pyritään tarkastelemaan, miten sukupuolen kautta rakennetaan teoksen dystooppisia maailmoja. Tutkimuskysymykseni ovat: 1. Millä tavalla sukupuolistereotypiat rakentavat dystooppisia maailmoja Stephen ja Owen Kingin romaanissa Sleeping Beauties ja 2. Miten sukupuolen käsitteen purkaminen yhtäältä haastaa dystopiaa, toisaalta tekee näkyväksi reaalimaailman uhkakuvia. Tutkimuksen teoreettisena viitekehyksenä toimii pääasiassa feministinen kirjallisuudentutkimus sekä kriittinen miestutkimus. Näiden lisäksi tutkimuksessa hyödynnetään dystopian lajiteoriaa. Tutkimusmetodina käytetään feministisesti orientoitunutta luentaa.
Tutkielman analyysiosio koostuu kahdesta pääluvusta. Ensimmäisessä pääluvussa (luku 3) analysoidaan tutkimusaineiston kahta tapahtumapaikkaa, Doolingia ja Meidän paikkaa, ja sitä, miten ne rakentavat sukupuolta ja sukupuolen stereotypioita. Toisessa pääluvussa (luku 4) analysoidaan sukupuolen ja stereotypioiden vaikutusta dystopian rakentumiseen romaanin seitsemän henkilöhahmon kautta.
Tutkielma osoittaa, että sukupuoli ja sukupuolistereotypiat ovat syvälle yhteiskuntaan ja kulttuuriin juurtuneita konstruktioita, jotka heijastuvat myös kirjallisuuteen. Kirjallisuudesta ne puolestaan heijastuvat takaisin yhteiskuntaan osoittaen sen mahdolliset uhkakuvat. Ruususen unessa henkilöhahmojen kautta esitetyt sukupuoliroolit ja -stereotypiat rakentavat fiktiivistä dystopiaa. Dystopia rakentuu liian tiukoista sukupuolen representoinnin mahdollisuuksista.
Main Author
Format
Theses
Master thesis
Published
2023
Subjects
The permanent address of the publication
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202303232250Käytä tätä linkitykseen.
Language
Finnish
Copyright© The Author(s)