Jyväskylän yliopisto | JYX-julkaisuarkisto

  • suomi  | Anna palautetta |
    • suomi
    • English
 
  • Kirjaudu
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä aineisto 
  • JYX
  • Opinnäytteet
  • Pro gradu -tutkielmat
  • Näytä aineisto
JYX > Opinnäytteet > Pro gradu -tutkielmat > Näytä aineisto

Järjellä ja sydämellä omistettu tieto : hermeneuttinen tulkinta Uno Cygnaeuksen kasvatusajattelusta vuoden 2014 perusopetuksen opetussuunnitelman perusteissa

Thumbnail
Katso/Avaa
979.3 Kb

Lataukset:  
Show download detailsHide download details  
Tekijät
Lahdensuo, Laura |
Viitanen, Maria
Päivämäärä
2023
Oppiaine
LuokanopettajakoulutusTeacher Education
Tekijänoikeudet
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.

 
Tässä tutkimuksessa selvitämme, miten Suomen kansakoulun isän, Uno Cygnaeuksen kasvatusajattelu ja hänen kansakoulua koskevat kirjoituksensa näkyvät vuoden 2014 perusopetuksen opetussuunnitelman perusteissa. Tarkastelemme Cygnaeuksen ajattelun yhtymäkohtia opetussuunnitelman yleiseen osaan sekä käsityön ja uskonnon oppiaineisiin. Kuvaamme myös hänen kasvatusajatteluunsa vaikuttavia taustoja hänen elämänhistoriansa ja muiden kasvatusajattelijoiden myötä. Uno Cygnaeuksen pyrkimys oli tasavertaisen koulutuksen saaminen kaikille lapsille ja hänet valittiin tekemään ehdotus Suomen kansakoulutoimesta. Tutkimusaineistona olivat rajatut Uno Cygnaeuksen kirjoitukset ja vuoden 2014 perusopetuksen opetussuunnitelman perusteet. Tutkimusmenetelmänä käytimme hermeneuttista analyysiä, jolla pyrimme ymmärtämään tekstien merkityksiä. Historiallisen tiedon merkitys oli keskeinen, sillä hermeneuttisella kehällä mennyt ymmärretään aina suhteessa nykyiseen. Syvenevään ymmärrykseen pyrimme tarkastelemalla kohdetta vuoroin kokonaisuutena ja yksityiskohtina. Uno Cygnaeukselle tärkeimpiä kasvatusajatuksia, jotka näkyivät vahvasti myös vuoden 2014 opetussuunnitelmassa olivat sivistys, havainnollistaminen, ymmärtäminen, ajattelemisen taito, yksilöllisyys, lapsilähtöisyys, tietojen ja taitojen yhteenkuuluvuus, käytännölliset harjoitukset, luottamuksellinen ilmapiiri tasa-arvo, ja kasvattava käsityö. Cygnaeus on ollut aikaansa edellä monissa kasvatus- ja opetuskysymyksissä ja tämä tutkimus auttaa löytämään cygnaeuslaisen perinnön myös nykyisestä kasvatusajattelusta ja opetussuunnitelmasta. ...
Asiasanat
Uno Cygnaeus kasvatusajattelu Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteet 2014 kasvatushistoria kasvatus kansakoulu opetussuunnitelmat Suomi kasvatusfilosofia kansanopetus koululaitos pedagogiikka
URI

http://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202303172181

Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedot
Kokoelmat
  • Pro gradu -tutkielmat [24542]

Samankaltainen aineisto

Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.

  • Kristinuskoon liittyvät aiheet vuoden 2014 perusopetuksen opetussuunnitelman perusteissa ja alakoulun evankelisluterilaisen uskonnon oppikirjoissa 

    Metsälä, Elina (2020)
    Tämän tutkielman aiheena oli selvittää vuoden 2014 perusopetuksen opetussuunnitelman perusteiden ja evankelisluterilaisen kristinuskon tavoitteiden ja sisältöjen välistä suhdetta. Tutkielmassa tarkasteltiin myös, millaisia ...
  • Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteissa (1985-2014) rakentuvan osallisuuskäsityksen sosiaalipedagoginen tarkastelu 

    Männistö, Perttu; Fornaciari, Aleksi; Tervasmäki, Tuomas (Suomen kasvatustieteellinen seura, 2017)
  • Suomen perusopetus ja kasvatuksen teknologisoituminen : teknologisoituva paradigma ja perusopetuksen opetussuunnitelman perusteet 

    Hagman, Susanna (2019)
    Tutkimuksen tarkoituksena on ollut löytää teknologisoituvan paradigman viitteitä Suomen ajankohtaisesta perusopetuksesta kansallisen suunnitelman perusteella ja pohtia kasvatusalan ammattilaisten työhön vaikuttavia ...
  • Monikielisyys perusopetuksen opetussuunnitelman perusteissa 

    Putz, Juho (2018)
    Kielten moninaisuus suomalaisessa yhteiskunnassa on lisääntynyt 2000-luvulla merkittävästi. Sen myötä monikielisyys ja siihen liittyvät kysymykset ovat koulumaailmassa aikaisempaa selvemmin läsnä. Tämän tutkimuksen tavoitteena ...
  • Oppimisen ilo Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteissa 2014 

    Westerholm, Päivi; de Carvalho, Maria (2017)
    Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, millaisia tekijöitä Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteista 2014 löytyy oppimisen iloon liittyen. Aiheen pohdintaa haluttiin tehdä sekä henkilökohtaisista motiiveista oman ...
  • Selaa aineistoja
  • Selaa aineistoja
  • Artikkelit
  • E-kirjat
  • Esitelmät ja posterit
  • Historialliset kartat
  • Julkaisusarjat
  • Konferenssit ja seminaarit
  • Lehdet
  • Opinnäytteet
  • Oppimateriaalit
  • Nuotit ja musiikki
  • Tutkimusdata
  • Tutkimusraportit
  • Valokuvat

Selaa

Kaikki aineistotKokoelmaluetteloJulkaisupäivätTekijätAsiasanatJulkaistuLaitosOppiaine

Omat tiedot

Kirjaudu sisään

Tilastot

Tarkastele käyttötilastoja
  • Kuinka julkaista JYXissä?
  • Rinnakkais­tallentaminen
  • Opinnäytteiden julkaisu
  • Väitöskirjojen julkaisu
  • Julkaisupalvelut

Avoin tiede JYU:ssa
 
Tietosuojailmoitus

Saavutettavuusseloste

Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.
Open Science Centre