University of Jyväskylä | JYX Digital Repository

  • English  | Give feedback |
    • suomi
    • English
 
  • Login
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  • JYX
  • Opinnäytteet
  • Pro gradu -tutkielmat
  • View Item
JYX > Opinnäytteet > Pro gradu -tutkielmat > View Item

Järjellä ja sydämellä omistettu tieto : hermeneuttinen tulkinta Uno Cygnaeuksen kasvatusajattelusta vuoden 2014 perusopetuksen opetussuunnitelman perusteissa

Thumbnail
View/Open
979.3 Kb

Downloads:  
Show download detailsHide download details  
Authors
Lahdensuo, Laura |
Viitanen, Maria
Date
2023
Discipline
LuokanopettajakoulutusTeacher Education
Copyright
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.

 
Tässä tutkimuksessa selvitämme, miten Suomen kansakoulun isän, Uno Cygnaeuksen kasvatusajattelu ja hänen kansakoulua koskevat kirjoituksensa näkyvät vuoden 2014 perusopetuksen opetussuunnitelman perusteissa. Tarkastelemme Cygnaeuksen ajattelun yhtymäkohtia opetussuunnitelman yleiseen osaan sekä käsityön ja uskonnon oppiaineisiin. Kuvaamme myös hänen kasvatusajatteluunsa vaikuttavia taustoja hänen elämänhistoriansa ja muiden kasvatusajattelijoiden myötä. Uno Cygnaeuksen pyrkimys oli tasavertaisen koulutuksen saaminen kaikille lapsille ja hänet valittiin tekemään ehdotus Suomen kansakoulutoimesta. Tutkimusaineistona olivat rajatut Uno Cygnaeuksen kirjoitukset ja vuoden 2014 perusopetuksen opetussuunnitelman perusteet. Tutkimusmenetelmänä käytimme hermeneuttista analyysiä, jolla pyrimme ymmärtämään tekstien merkityksiä. Historiallisen tiedon merkitys oli keskeinen, sillä hermeneuttisella kehällä mennyt ymmärretään aina suhteessa nykyiseen. Syvenevään ymmärrykseen pyrimme tarkastelemalla kohdetta vuoroin kokonaisuutena ja yksityiskohtina. Uno Cygnaeukselle tärkeimpiä kasvatusajatuksia, jotka näkyivät vahvasti myös vuoden 2014 opetussuunnitelmassa olivat sivistys, havainnollistaminen, ymmärtäminen, ajattelemisen taito, yksilöllisyys, lapsilähtöisyys, tietojen ja taitojen yhteenkuuluvuus, käytännölliset harjoitukset, luottamuksellinen ilmapiiri tasa-arvo, ja kasvattava käsityö. Cygnaeus on ollut aikaansa edellä monissa kasvatus- ja opetuskysymyksissä ja tämä tutkimus auttaa löytämään cygnaeuslaisen perinnön myös nykyisestä kasvatusajattelusta ja opetussuunnitelmasta. ...
Keywords
Uno Cygnaeus kasvatusajattelu Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteet 2014 kasvatushistoria kasvatus kansakoulu opetussuunnitelmat Suomi kasvatusfilosofia kansanopetus koululaitos pedagogiikka
URI

http://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202303172181

Metadata
Show full item record
Collections
  • Pro gradu -tutkielmat [24542]

Related items

Showing items with similar title or keywords.

  • Kristinuskoon liittyvät aiheet vuoden 2014 perusopetuksen opetussuunnitelman perusteissa ja alakoulun evankelisluterilaisen uskonnon oppikirjoissa 

    Metsälä, Elina (2020)
    Tämän tutkielman aiheena oli selvittää vuoden 2014 perusopetuksen opetussuunnitelman perusteiden ja evankelisluterilaisen kristinuskon tavoitteiden ja sisältöjen välistä suhdetta. Tutkielmassa tarkasteltiin myös, millaisia ...
  • Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteissa (1985-2014) rakentuvan osallisuuskäsityksen sosiaalipedagoginen tarkastelu 

    Männistö, Perttu; Fornaciari, Aleksi; Tervasmäki, Tuomas (Suomen kasvatustieteellinen seura, 2017)
  • Suomen perusopetus ja kasvatuksen teknologisoituminen : teknologisoituva paradigma ja perusopetuksen opetussuunnitelman perusteet 

    Hagman, Susanna (2019)
    Tutkimuksen tarkoituksena on ollut löytää teknologisoituvan paradigman viitteitä Suomen ajankohtaisesta perusopetuksesta kansallisen suunnitelman perusteella ja pohtia kasvatusalan ammattilaisten työhön vaikuttavia ...
  • Monikielisyys perusopetuksen opetussuunnitelman perusteissa 

    Putz, Juho (2018)
    Kielten moninaisuus suomalaisessa yhteiskunnassa on lisääntynyt 2000-luvulla merkittävästi. Sen myötä monikielisyys ja siihen liittyvät kysymykset ovat koulumaailmassa aikaisempaa selvemmin läsnä. Tämän tutkimuksen tavoitteena ...
  • Oppimisen ilo Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteissa 2014 

    Westerholm, Päivi; de Carvalho, Maria (2017)
    Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, millaisia tekijöitä Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteista 2014 löytyy oppimisen iloon liittyen. Aiheen pohdintaa haluttiin tehdä sekä henkilökohtaisista motiiveista oman ...
  • Browse materials
  • Browse materials
  • Articles
  • Conferences and seminars
  • Electronic books
  • Historical maps
  • Journals
  • Tunes and musical notes
  • Photographs
  • Presentations and posters
  • Publication series
  • Research reports
  • Research data
  • Study materials
  • Theses

Browse

All of JYXCollection listBy Issue DateAuthorsSubjectsPublished inDepartmentDiscipline

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics
  • How to publish in JYX?
  • Self-archiving
  • Publish Your Thesis Online
  • Publishing Your Dissertation
  • Publication services

Open Science at the JYU
 
Data Protection Description

Accessibility Statement

Unless otherwise specified, publicly available JYX metadata (excluding abstracts) may be freely reused under the CC0 waiver.
Open Science Centre