Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.authorHeikkinen, Hannu L.T.
dc.contributor.authorHuttunen, Rauno
dc.contributor.authorPesonen, Jyri
dc.date.accessioned2023-03-08T09:55:17Z
dc.date.available2023-03-08T09:55:17Z
dc.date.issued2012
dc.identifier.citationHeikkinen, H. L., Huttunen, R., & Pesonen, J. (2012). Liikuntakasvatuksen eetos. <i>Liikunta & Tiede</i>, <i>49</i>(6), 18-22. <a href="file://fileservices.ad.jyu.fi/homes/rsalmine/Downloads/lt612_tutkimusartikkelit_heikkinen_lowres.pdf" target="_blank">file://fileservices.ad.jyu.fi/homes/rsalmine/Downloads/lt612_tutkimusartikkelit_heikkinen_lowres.pdf</a>
dc.identifier.otherCONVID_22071383
dc.identifier.otherTUTKAID_53762
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/85898
dc.description.abstractArtikkelissa tarkastellaan liikuntakasvatuksen eetosta koulujen liikunnanopetuksen ja liikunnanopettajakoulutuksen perustana. Liikuntakasvatuksen eetos tarkoittaa liikunnanopetuksen toimintaa ohjaavia rakenteita, käytänteitä, tottumuksia, tapoja, uskomuksia ja arvostuksia. Artikkelin perimmäinen tarkoitus on pohtia, missä määrin urheilun eetos heijastuu liikunnanopetuksen eetokseen. Artikkeli perustuu filosofiseen näkökulmaan, jonka pohjalta tarkastellaan opettajien käsityksiä liikunnanopetuksesta ja siihen liittyvästä asiantuntijuudesta. Aineistona on Opettaja-lehdessä syksyllä 2011 käyty keskustelu tästä teemasta. Filosofisella tasolla tarkastellaan ensin eetoksen käsitteen merkitystä yleisesti, sen merkitystä ja käsitehistoriaa. Filosofisessa tarkastelussa esillä ovat kysymykset hyvästä elämästä sekä liikunnan merkityksestä sen edistäjänä. Opettaja-lehdessä käydyn keskustelun analysointiin sovelletaan Kirsi Hämäläisen väitöskirjatutkimuksen jäsennystä, jossa eroteltiin viisi erilaista urheilun eetosta: työn, menestyksen, virtuositeetin, hauskuuden ja huolenpidon eetokset. Opettajassa käydystä keskustelusta löytyvät edustettuina kaikki nämä urheilun eetoksen muodot. Kirjoittajat tarkastelevat myös kysymystä, onko syytä rajata keskustelu liikunnanopetuksen arvoista ja päämääristä liikunnanopetuksen asiantuntijoiden väliseksi asiantuntijadiskurssiksi. Kirjoittajien näkemys on, että erilaisten näkökulmien huomioiminen parantaa myös liikunnanopetuksen käytänteitä. Perimmäisenä päämääränä on, että liikuntakasvatuksen eetos rakentuisi positiivisen tunnustuksen dialektiikan varaan, jossa jokaiselle annetaan asianmukainen tunnustus työstä ja osaamisesta omalla persoonallisella tavalla.fi
dc.description.abstractThe article focuses on the ethos of physical education as a foundation of PE in schools and the education of PE teachers. The concept of the ‘ethos of physical education’ refers to a set of practices, social structures, habits, routines, beliefs and values that guide us in physical education. The fundamental aim of this article is to study the question of to what extent the ethos of physical education derives from the ethos of sport. In the article, the beliefs of PE teachers about the practices of PE are mirrored against a given philosophical view. Our empirical data consists of a public debate that took place in autumn 2011 in the weekly magazine ‘Opettaja’ of the Trade Union of Education in Finland. At the philosophical level, we introduce the concept of the ethos of physical education and its etymological origins. Our starting point is the question of how to promote good life through physical education. In the empirical analysis of the data we apply the classification developed by Hämäläinen (2008), which identifies five dimensions of the sport ethos: work, success, virtuosity, fun and care; all of which can be distinguished in the public debate in Opettaja’. The authors of the present article question whether the physical education debate should be extended beyond the experts in the field. In the authors’ view, bringing the debate closer to the public sphere serves to enrich physical education practices. The ultimate goal is to build the ethos of physical education upon a ‘positive circle of recognition’ in which different capitals of expertise are acknowledged by other participants in the discussion.en
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isofin
dc.publisherLiikuntatieteellinen seura
dc.relation.ispartofseriesLiikunta & Tiede
dc.relation.urifile://fileservices.ad.jyu.fi/homes/rsalmine/Downloads/lt612_tutkimusartikkelit_heikkinen_lowres.pdf
dc.rightsIn Copyright
dc.titleLiikuntakasvatuksen eetos
dc.typearticle
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-202303082059
dc.contributor.laitosKoulutuksen tutkimuslaitosfi
dc.contributor.laitosLiikuntakasvatuksen laitosfi
dc.contributor.laitosOpettajankoulutuslaitosfi
dc.contributor.laitosFinnish Institute for Educational Researchen
dc.contributor.laitosDepartment of Sport Sciencesen
dc.contributor.laitosDepartment of Teacher Educationen
dc.type.urihttp://purl.org/eprint/type/JournalArticle
dc.description.reviewstatuspeerReviewed
dc.format.pagerange18-22
dc.relation.issn0358-7010
dc.relation.numberinseries6
dc.relation.volume49
dc.type.versionpublishedVersion
dc.rights.copyright© 2012 Liikuntatieteellinen seura
dc.rights.accesslevelopenAccessfi
dc.subject.ysoopettajankoulutus
dc.subject.ysourheilu
dc.subject.ysoliikuntafilosofia
dc.subject.ysoliikunnanopettajat
dc.subject.ysoeetos
dc.subject.ysoliikuntakasvatus
dc.format.contentfulltext
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p10746
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p965
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p24017
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p12025
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p26659
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p15764
dc.rights.urlhttp://rightsstatements.org/page/InC/1.0/?language=en


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot

In Copyright
Ellei muuten mainita, aineiston lisenssi on In Copyright