dc.contributor.advisor | Perkkilä, Päivi | |
dc.contributor.advisor | Maunumäki, Minna | |
dc.contributor.author | Leppilampi, Sami | |
dc.contributor.author | Lamminsivu, Paavo | |
dc.date.accessioned | 2023-03-01T06:17:46Z | |
dc.date.available | 2023-03-01T06:17:46Z | |
dc.date.issued | 2022 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/85706 | |
dc.description.abstract | Kasvatustieteen pro gradu –tutkielmassa tarkastelun kohteena ovat opettajien käsitykset tutkimuksen kohteena olevasta ilmiöstä i.e. oppilaita osallistava positiivinen pedagogiikka ja oppilaiden inhimilliset tarpeet alakoulun matematiikanopetuksessa. Tutkimuksen tarkoituksena on hankkia tietoa peruskoulun matematiikanopetuksen kasvatustodellisuudesta.
Tutkimuskontekstina on peruskoulututkimus ja tutkimuksen perusjoukon muodostavat Kokkolan kaupungin kouluissa työskentelevät luokanopettajat (N=165). Tutkimusaineisto on kerätty käsiteanalyysin pohjalta muodostetun strukturoidun kyselylomakkeen avulla. Tutkimuksen otantaa ei satunnaistettu, joten otantateknisesti kyseessä on näyte (n=30) perusjoukosta.
Tutkimuksen tuloksen kuvaamisessa ja aineiston analyysissä käytettiin kuvailevan tilastotieteen tutkimusaineiston analysointimenetelmiä, tilastollisia tunnuslukuja ja niiden graafisia vastineita. Tutkimustulokset antavat viitteitä siihen, että osallistava positiivinen pedagogiikka toteutuu osana alakoulun matematiikan opetusta. Sen lisäksi myös oppilaiden inhimillisistä tarpeista on huolehdittava oppimisen, kokonaisvaltaisen kasvun ja kehityksen mahdollistamiseksi. Osallistavan positiivisen pedagogiikan ja oppilaiden inhimillisten tarpeiden välillä on heikko positiivinen korrelaatio .206, jolla ei ole tilastollista merkitsevyyttä (p-arvo >0.05). Tutkimustuloksista ei voida tehdä yleistyksiä otoksesta perusjoukkoon. | fi |
dc.format.extent | 70 | |
dc.format.mimetype | application/pdf | |
dc.language.iso | fi | |
dc.rights | In Copyright | en |
dc.subject.other | peruskoulututkimus | |
dc.subject.other | osallistava positiivinen pedagogiikka | |
dc.subject.other | inhimilliset tarpeet | |
dc.title | Osallistava positiivinen pedagogiikka ja oppilaiden inhimilliset tarpeet alakoulun matematiikan opetuksessa | |
dc.type | master thesis | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-202303011966 | |
dc.type.ontasot | Pro gradu -tutkielma | fi |
dc.type.ontasot | Master’s thesis | en |
dc.contributor.tiedekunta | Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Faculty of Education and Psychology | en |
dc.contributor.laitos | Kasvatustieteiden laitos | fi |
dc.contributor.laitos | Department of Education | en |
dc.contributor.yliopisto | Jyväskylän yliopisto | fi |
dc.contributor.yliopisto | University of Jyväskylä | en |
dc.contributor.oppiaine | Kasvatustiede | fi |
dc.contributor.oppiaine | Education | en |
dc.type.coar | http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc | |
dc.type.publication | masterThesis | |
dc.contributor.oppiainekoodi | 102 | |
dc.subject.yso | kvantitatiivinen tutkimus | |
dc.subject.yso | matematiikka | |
dc.subject.yso | alakoulu | |
dc.subject.yso | positiivinen pedagogiikka | |
dc.format.content | fulltext | |
dc.rights.url | https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/ | |
dc.type.okm | G2 | |