Peruskoulun opettajien työn kuormittavuus mielipidekirjoituksissa
Abstract
Opettajien työn kuormittavuudesta sekä työtehtävien laajentumisesta on keskusteltu paljon viime vuosina. Kuormittavuus lisää opettajien stressaantumista sekä uupumista. Tämän tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, millaisena opettajien työn kuormittavuus näyttäytyy mielipidekirjoituksissa. Tarkemmin perehdyimme toisaalta siihen, millaisia opettajien kuormittavuustekijät olivat ja toisaalta siihen, miten organisaatiossa tuetaan opettajan palautumista mielipidekirjoitusten mukaan. Tässä tutkimuksessa yhdistimme opettajanimikkeen alle luokanopettajan-, erityisopettajan- ja aineenopettajan ammattinimikkeet.
Tutkimus oli luonteeltaan laadullinen ja sen tieteenfilosofisena suuntauksena oli fenomenologis-hermeneuttinen tutkimusote. Tutkimusaineisto kerättiin syksyllä 2022 eri medioista mielipidekirjoitusten muodossa, joita oli yhteensä 18 kappaletta. Aineisto analysoitiin aineistolähtöistä sisällönanalyysiä käyttäen.
Opettajia kuormittivat mielipidekirjoitusten mukaan vanhempien kanssa tehtävä yhteistyö, väkivalta ja kiusaaminen sekä oppilaiden psyykkiset haasteet. Opettajat kaipasivat organisaation tukea työn mitoitukseen, oman osaamisen puutteeseen ja vähäiseen palautumiseen. Opetushenkilöstön uupumus toi esiin kyynistymistä, ahdistuneisuutta sekä työstressiä.
Main Authors
Format
Theses
Master thesis
Published
2023
Subjects
The permanent address of the publication
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202303011964Käytä tätä linkitykseen.
Language
Finnish
Copyright© The Author(s)