Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.advisorRaittila, Raija
dc.contributor.authorJärvinen, Kirsi
dc.date.accessioned2023-02-24T06:27:20Z
dc.date.available2023-02-24T06:27:20Z
dc.date.issued2022
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/85628
dc.description.abstractTässä laadullisessa, etnografisella lähestymistavalla toteutetussa tutkimuksessa oli tavoitteena selvittää sitä, millaisia sosiaalisen osallisuuden ilmiöitä lasten vapaaseen leikkiin liittyy ja miten lapset ilmaisevat sosiaalista osallisuutta yhteisissä leikeissään. Tutkimuksen keskeisenä lähtökohtana ja näkökulmana on ollut sosiaalinen osallisuus osana inkluusion toteumista, joka aiemman tutkimuksen mukaan toteutuu kun yksilö tuntee kuuluvansa yhteisöön ja kokee voivansa vaikuttaa yhteisönsä toimintaan. Tutkimusaineisto kerättiin 5–6-vuotiaiden lasten päiväkotiryhmässä etnografisena havainnointitutkimuksena. Pääosan aineistosta muodostivat havainnointimuistiinpanot ja tutkimusprosessin aikana syntynyt tutkimuspäiväkirja. Osassa leikkitilanteita lasten puhetta ja lasten ääniä nauhoitettiin. Aineiston analyysissa hyödynnettiin Layderin (1998) adaptiivista analyysitapaa, jolla pyritään saattamaan aineisto ja teoria vuoropuheluun keskenään. Tutkimuksen tavoitteena on ollut uusien näkökulmien löytäminen. Tutkimus osoitti sosiaalisen osallisuuden ilmenevän lasten vapaassa leikissä merkityksellisten suhteiden, hyväksynnän, yhteisymmärryksen ja jaetun ilon kautta. Lasten ilmaisema sosiaalinen osallisuus näkyi vapaassa leikissä sanallisina ja sanattomina ystävällisinä tekoina, toisten myönteisenä huomiointina, läheisyytenä, hyväksyntänä, sovinnollisuutena, yhteisymmärryksenä sekä hassutteluna ja huumorina. Tutkimusta lasten kokemasta ja rakentamasta sosiaalisesta osallisuudesta varhaiskasvatuksen arjessa ja ”pienissä leikeissä” tulee jatkaa.fi
dc.format.extent84
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isofi
dc.subject.othersosiaalinen osallisuus
dc.subject.othervapaa leikki
dc.title”Pienet leikit” : sosiaalinen osallisuus 5–6 - vuotiaiden lasten vapaassa leikissä
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-202302241891
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.contributor.tiedekuntaKasvatustieteiden ja psykologian tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Education and Psychologyen
dc.contributor.laitosKasvatustieteiden laitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Educationen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.oppiaineErityispedagogiikkafi
dc.contributor.oppiaineSpecial Educationen
dc.rights.copyrightJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.rights.copyrightThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.type.publicationmasterThesis
dc.contributor.oppiainekoodi101
dc.subject.ysolapset (ikäryhmät)
dc.subject.ysoyhteenkuuluvuus
dc.subject.ysoosallisuus
dc.subject.ysoleikkiminen
dc.subject.ysovarhaiskasvatus
dc.subject.ysoetnografia
dc.format.contentfulltext
dc.type.okmG2


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot