”Pienet leikit” : sosiaalinen osallisuus 5–6 - vuotiaiden lasten vapaassa leikissä

Abstract
Tässä laadullisessa, etnografisella lähestymistavalla toteutetussa tutkimuksessa oli tavoitteena selvittää sitä, millaisia sosiaalisen osallisuuden ilmiöitä lasten vapaaseen leikkiin liittyy ja miten lapset ilmaisevat sosiaalista osallisuutta yhteisissä leikeissään. Tutkimuksen keskeisenä lähtökohtana ja näkökulmana on ollut sosiaalinen osallisuus osana inkluusion toteumista, joka aiemman tutkimuksen mukaan toteutuu kun yksilö tuntee kuuluvansa yhteisöön ja kokee voivansa vaikuttaa yhteisönsä toimintaan. Tutkimusaineisto kerättiin 5–6-vuotiaiden lasten päiväkotiryhmässä etnografisena havainnointitutkimuksena. Pääosan aineistosta muodostivat havainnointimuistiinpanot ja tutkimusprosessin aikana syntynyt tutkimuspäiväkirja. Osassa leikkitilanteita lasten puhetta ja lasten ääniä nauhoitettiin. Aineiston analyysissa hyödynnettiin Layderin (1998) adaptiivista analyysitapaa, jolla pyritään saattamaan aineisto ja teoria vuoropuheluun keskenään. Tutkimuksen tavoitteena on ollut uusien näkökulmien löytäminen. Tutkimus osoitti sosiaalisen osallisuuden ilmenevän lasten vapaassa leikissä merkityksellisten suhteiden, hyväksynnän, yhteisymmärryksen ja jaetun ilon kautta. Lasten ilmaisema sosiaalinen osallisuus näkyi vapaassa leikissä sanallisina ja sanattomina ystävällisinä tekoina, toisten myönteisenä huomiointina, läheisyytenä, hyväksyntänä, sovinnollisuutena, yhteisymmärryksenä sekä hassutteluna ja huumorina. Tutkimusta lasten kokemasta ja rakentamasta sosiaalisesta osallisuudesta varhaiskasvatuksen arjessa ja ”pienissä leikeissä” tulee jatkaa.
Main Author
Format
Theses Master thesis
Published
2022
Subjects
The permanent address of the publication
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202302241891Käytä tätä linkitykseen.
Language
Finnish
License
In CopyrightOpen Access

Share