Välttämätön uudistus vai elämästä vieraantunut laki : kansanedustajien retoriset keinot oppivelvollisuuden laajentamista koskevassa eduskuntakeskustelussa
Abstract
Tässä maisterintutkielmassa tarkastelen eduskunnan täysistuntokeskustelua hallituksen esityksestä HE 173/2020 vp. Kyseessä on hallituksen esitys eduskunnalle oppivelvollisuuslaiksi ja eräiksi siihen liittyviksi laeiksi. Lakiesityksen hyväksymisen myötä oppivelvollisuusikä nostettiin 18 ikävuoteen ja toisen asteen koulutuksesta tehtiin maksutonta.
Tutkielman metodi on retorinen analyysi. Tarkastelen tutkielman aineistona olevaa keskustelua Chaïm Perelman argumentaation teorian kautta. Tutkimuksen tarkoituksena on selvittää, millaisia kantoja kansanedustajilla oppivelvollisuuden laajentamista käsittelevässä eduskuntakeskustelussa oli, miten niitä perusteltiin ja millaisia retorisia keinoja keskustelun aikana käytettiin.
Kolme asiaa nousi keskeisiksi teemoiksi tutkimuksen aineistona olleessa täysistuntokeskustelussa. Näitä olivat koulutuspolitiikka, sosiaalipolitiikka ja talouspolitiikka. Keskustelussa käytettiin laajalti Perelmanin erilaisia argumentaation tekniikoita. Keskustelussa korostuivat etenkin erottelumuotoiset argumentit sekä ristiriitojen ja peräkkäisyyssiteiden osoittaminen.
Main Author
Format
Theses
Master thesis
Published
2023
Subjects
The permanent address of the publication
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202302231862Käytä tätä linkitykseen.
Language
Finnish
Tietueessa on rajoitettuja tiedostoja. You can request a copy of this thesis here The material is available for reading at the archive workstation of the University of Jyväskylä Library.
Tekijä ei ole antanut lupaa avoimeen julkaisuun, joten aineisto on luettavissa vain Jyväskylän yliopiston kirjaston arkistotyösemalta. Ks. https://kirjasto.jyu.fi/kokoelmat/arkistotyoasema..
Copyright© The Author(s)