Gamification in Knee Replacement Rehabilitation (BEE-RCT)
Pelillistetty kuntoutus polven tekonivelleikkauksen jälkeen (BEE-RCT)
Heinonen, Ari; Janhunen, Maarit; Aartolahti, Eeva; Katajapuu, Niina; Paloneva, Juha; Pamilo, Konsta; Oksanen, Airi, Keemu, Hannes; Karvonen, Mikko; Luimula, Mika; Korpelainen, Raija; Jämsä, Timo et al.. Gamification in Knee Replacement Rehabilitation (BEE-RCT). V. 2.2.2023. 10.17011/jyx/dataset/85350
Tekijät
Muut tutkimuksen toteuttamiseen osallistuneet
Oulun yliopisto; Turun yliopisto; Turun yliopistollinen keskussairaala; Keski-Suomen sairaala NovaPäivämäärä
2023Pääsyrajoitukset
Restricted use due to personal information protection. You can still contact author to ask for a copy of the material.
Tekijänoikeudet
University of Jyväskylä, Turku University of Applied Sciences and University of Oulu
Gamification in Knee Replacement Rehabilitation (BEE-RCT) oli ei-sokkoutettu, satunnaistettu kontrolloitu kaksoiskeskustutkimus, jonka tarkoituksena oli tutkia 16 viikkoa kestäneen kotona toteutuneen pelillistetyn kuntoutuksen vaikuttavuutta fyysiseen toimintakykyyn ja kipuun henkilöillä, joille oli tehty polven tekonivelleikkaus (TKR) verrattuna tavanomaiseen leikkauksen jälkeiseen kotiharjoitteluun. Aineisto käsittää 52:n, iältään 60-75 vuotiaan osallistujan tiedot fyysisestä toimintakyvystä ja kivusta. Tiedot kerättiin neljässä aikapisteessä; alkutiedot, ennen TKR-leikkausta ja seurantatiedot 2, 4 ja 12 kuukautta TKR-leikkauksen jälkeen. Fyysistä toimintakykyä mitattiin testeillä ja kyselylomakkeilla. Testit olivat Timed Up and Go (liikkumiskyky), 10 metrin kävelynopeus (kävely), Short Physical Performance Battery (alaraajojen suorituskyky), isometrinen polven ojennus- ja taivutusvoima (lihasvoima) ja goniometri (polven liikelaajuus). Kipu mitattiin käyttäen VAS asteikkoa. Kyselylomakkeet olivat Oxford Knee Score OKS (polveen liittyvä toimintakyky ja kipu), WHO Disability Assessment Schedule WHODAS 2.0 (toimintarajoitteet) ja Knee injury and Osteoarthritis Outcome Score KOOS (kipu, muut oireet, päivittäiset toiminnot, urheilu- ja vapaa-ajan toiminta, elämänlaatu).
Aineisto sisältää myös tiedot pelikokemuksesta mitattuna Game User Experience Satisfaction Scale - ja Positive System Usability Scale -kyselylomakkeilla 2 ja 4 kuukauden aikapisteissä, harjoittelun noudattaminen mitattuna pelitietokoneilla ja strukturoiduilla päiväkirjoilla interventiojakson ajalta, tyytyväisyyden leikattuun polveen kysyttynä kysymyksellä "Kuinka tyytyväinen olet leikattuun polveen" 2 ja 4 kuukauden aikapisteissä sekä vapaa-aikaan, hyötyliikuntaan ja työmatkaliikuntaa liittyvän fyysisen aktiivisuuden mitattuna strukturoiduilla päiväkirjoilla interventio- ja seurantajakson ajalta.
Lisäksi osallistujia haastateltiin 4 ja 12 kuukauden kohdalla laddering menetelmällä heidän näkemyksistä kuntoutusprosessista ja peliharjoittelusta. Haastatteluaineisto on tallennettu attribute-consequence-value -ketjuina. Lisäksi äänitteet on litteroitu.
Tutkimus on rekisteröity ClinicalTrials.gov-rekisterissä (tunniste NCT03717727): https://clinicaltrials.gov/ct2/show/NCT03717727?draw=2.
...
The Gamification in Knee Replacement Rehabilitation (BEE-RCT) was parallel group, non-blinded, dual-center randomized controlled trial designed to investigate the effectiveness of a 16-week home-based gamified physiotherapy on physical function and pain for patients after total knee replacement (TKR) compared with treatment as usual home exercise. The data includes data of 52 participants, aged 60-75 years. Data was collected at four time points; baseline data before the TKR surgery and follow-ups at 2-, 4- and 12-month after the TKR surgery. Physical function was measured using tests and questionnaires. Tests were Timed Up and Go (mobility), 10-m Walking speed (walking), Short Physical Performance Battery (lower extremity performance), isometric knee extension and flexion strength (muscle strength), and goniometer (knee range of motion). Pain was measure using visual analogue scale. Questionnaires were Oxford Knee Score OKS (function and pain related to knee), WHO Disability Assessment Schedule WHODAS 2.0 (disability), and Knee injury and Osteoarthritis Outcome Score (KOOS) (pain, other symptoms, ADL function, sport and recreation function, QOL).
In addition, data includes exergame experience measured using Game User Experience Satisfaction Scale and Positive System Usability Scale at 2- and 4-month follow-ups, exercise adherence during intervention period measured using gaming computers and a structured diaries, satisfaction with the operated knee with question "How satisfied are you with your operated knee?" at 2- and 4-month follow-ups, and physical activity related to leisure time, daily errands or commuting during intervention and follow-up period using a structured diaries.
Moreover, participants were interviewed at 4- and 12-month follow-ups using laddering interview method, on patients’ perspectives on rehabilitation and exergames. The ladder data were recorded as attribute-consequence-value chains. The interview recordings are transcribed.
The study is registered at ClinicalTrials.gov (ID NCT03717727): https://clinicaltrials.gov/ct2/show/NCT03717727?draw=2.
...
Asiasanat
Aineistoon liittyvä(t) julkaisu(t)
- Aartolahti, E., Janhunen, M., Katajapuu, N., Paloneva, J., Pamilo, K., Oksanen, A., Keemu, H., Karvonen, M., Luimula, M., Korpelainen, R., Jämsä, T., Mäkelä, K., & Heinonen, A. (2022). Effectiveness of Gamification in Knee Replacement Rehabilitation : Protocol for a Randomized Controlled Trial With a Qualitative Approach. JMIR Research Protocols, 11(11), Article e38434. https://doi.org/10.2196/38434 https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/84650
Aineisto tutkimustietojärjestelmässä
https://converis.jyu.fi/converis/portal/detail/ResearchDataset/176470059
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Tutkimusdata [277]
Rahoittaja(t)
Päivikki ja Sakari Sohlbergin Säätiö; TEKES; Päivikki ja Sakari Sohlberg FoundationRahoitusohjelmat(t)
Others, TEKES; Säätiö; Foundation; Muut, TEKESLisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Effectiveness of Gamification in Knee Replacement Rehabilitation : Protocol for a Randomized Controlled Trial With a Qualitative Approach
Aartolahti, Eeva; Janhunen, Maarit; Katajapuu, Niina; Paloneva, Juha; Pamilo, Konsta; Oksanen, Airi; Keemu, Hannes; Karvonen, Mikko; Luimula, Mika; Korpelainen, Raija; Jämsä, Timo; Mäkelä, Keijo; Heinonen, Ari (JMIR Publications Inc., 2022)Background: Exergames can provide encouraging exercise options. Currently, there is limited evidence regarding home-based exergaming in the postoperative phase of total knee replacement (TKR). Objective: This study ... -
Exercise for the intervertebral disc : a 6-month randomised controlled trial in chronic low back pain
Owen, Patrick J.; Miller, Clint T.; Rantalainen, Timo; Simson, Katherine J.; Connell, David; Hahne, Andrew J.; Trudel, Guy; Ford, Jon J.; Belavy, Daniel L. (Springer, 2020)Background context Muscle, bone and tendon respond anabolically to mechanical forces. Whether the intervertebral disc (IVD) can benefit from exercise is unclear. Purpose To examine whether exercise can beneficially ... -
Effectiveness of Distance Technology in Promoting Physical Activity in Cardiovascular Disease Rehabilitation : Cluster Randomized Controlled Trial, A Pilot Study
Hakala, Sanna; Kivistö, Heikki; Paajanen, Teemu; Kankainen, Annaliisa; Anttila, Marjo-Riitta; Heinonen, Ari; Sjögren, Tuulikki (JMIR Publications Inc., 2021)Background: Physical activity is beneficial for cardiovascular rehabilitation. Digitalization suggests using technology in the promotion of physical activity and lifestyle changes. The effectiveness of distance technology ... -
Kuntoutuspelien fyysinen kuormittavuus polven ojennus- ja koukistusliikkeissä tekonivelleikkauksen jälkeen
Löppönen, Antti (2019)Tämä tutkimus on osa BEE-tutkimushanketta, jossa selvitetään pelillistetyn kotiharjoittelun vaikuttavuutta polven tekonivelleikkauksen jälkeen. Tämän kuormittavuustutkimuksen tarkoituksena oli selvittää eroaako ... -
“Every patient teaches you something new” : experiences of physiotherapists delivering cognitive functional therapy for chronic, disabling low back pain in a randomised controlled trial
Simpson, P.; Holopainen, R.; Schutze, R.; O’Sullivan P.; Kent, P.; Smith, A. (Taylor & Francis, 2024)Purpose Cognitive functional therapy (CFT) is an individualised person-centred biopsychosocial intervention that demonstrated large and sustained clinically important improvements in people with chronic, disabling low ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.