University of Jyväskylä | JYX Digital Repository

  • English  | Give feedback |
    • suomi
    • English
 
  • Login
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  • JYX
  • Opinnäytteet
  • Kandidaatintutkielmat
  • View Item
JYX > Opinnäytteet > Kandidaatintutkielmat > View Item

Konenäkö joukkueurheilun kontekstissa

Thumbnail
View/Open
303.0 Kb

Downloads:  
Show download detailsHide download details  
Authors
Kettunen, Aku
Date
2023
Discipline
TietojärjestelmätiedeInformation Systems Science
Copyright
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.

 
Tässä tutkimuksessa tarkastellaan konenäön nykytilaa joukkueurheilun kontekstissa kirjallisuuskatsauksena. Konenäkö on koneoppimisen alalaji, jolla pyritään tuottamaan informaatiota video- tai still-kuvista. Konenäkö on ottanut viime vuosina harppauksia teknologian kehittymisen ja tietokoneiden parantuneen laskentatehon ansiosta. Tämä on luonut painetta konenäön hyödyntämiseen myös urheilun automaattisessa analysoinnissa. Tärkeimmät videosta analysoitavat asiat ovat pelaajien ja pelivälineen sijainti suhteessa pelikenttään, sekä pelaajien identiteetti. Tästä paikkatietodatasta saadaan jalostettua huomattava määrä erilaista informaatiota, joka on hyödyksi sekä pelaajille, valmennukselle että urheilun kuluttajille. Konenäön avulla saatu paikkatietodata on erilaisiin pelaajiin kiinnitettäviin sensoreihin perustuviin järjestelmiin verrattuna ihannetilanteessa halvempi ja helpompi toteuttaa. Konenäköjärjestelmät ovat kuitenkin tähän mennessä kyenneet analysoimaan vain spesifejä lajeja ja perustuvat yleensä useaan kameraan. Pelaajien paikan tunnistaminen on huomattavasti helpompaa kuin pelivälineen tunnistus. Pelaajien identifiointi taas on erittäin vaikea haaste, jota ei ole luotettavasti saatu ratkaistua. Parhaat kaupalliset konenäköjärjestelmät ovat laajasti käytössä eri lajeissa, ja ovat ratkaisseet koenäön ongelmia maailman johtavissa joukkueurheilulajeissa. Näillä järjestelmillä on automatisoitu eri lajien, kuten jalkapallo, jääkiekko ja koripallo, analysointia. Käytännössä kaikki johtavat järjestelmät perustuvat konvoluutioneuroverkkoihin, joka kertoo syväoppimisen voimasta kuvien ja videon käsittelyssä. Konenäköjärjestelmä, joka soveltuu usean lajin analysoimiseen, on vielä kaukana, eikä sellaisen toteuttaminen ole välttämättä järkevää, sillä eri lajien analysoijalle tuomat vaatimukset ovat niin erilaisia. ...
 
This thesis examines the present applications of computer vision in the domain of team sports as a literature review. Computer vision is a subset of machine learning that focuses on extracting information from images and videos. Computer vision has taken strides in the last years due to improved technology and the improved computational power of computers. This has brought pressure for autonomous analysis of sports videos with the help of computer vision. The most important pieces of data extracted from the sports videos include player position, ball position and player identity. From these three sets of data large amounts of useful information can be refined for players, coaches, and sports fans. In optimal circumstances, data acquisition by computer vision can be easier and cheaper to implement than sensor-based approaches, but computer vision has so far been implemented to very specific tasks and sports, hence lacking a general application. These systems are often based on multiple cameras that can be costly and complicated to use. Locating players is much easier than locating the ball. Hardest challenge so far has been identifying players and is yet to be solved effectively in most cases. Best commercial applications are widely used in the worlds’ largest team sports. These systems have been used to automate the analysis of sports like basketball, football, and ice hockey. Practically all these systems use convolutional neural networks as the basis of their computer vision models which tells about the power of these deep learning networks when dealing with images and videos. A computer vision system that can analyze multiple different sports is a distant dream and executing one might not necessarily be useful. ...
 
Keywords
CNN syväoppiminen konenäkö tekoäly joukkueurheilu
URI

http://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202302021565

Metadata
Show full item record
Collections
  • Kandidaatintutkielmat [4406]

Related items

Showing items with similar title or keywords.

  • Transformers for breast cancer classification 

    Lindroos, Jari (2022)
    Rintasyöpä on maailmanlaajuisesti naisten yleisin syöpä, sen varhainen havaitseminen voi merkittävästi vähentää siihen liittyvää kuolleisuutta. Histopatologista analyysiä tarvitaan kasvainten laadun määrittämiseksi ...
  • Computer Vision on X-Ray Data in Industrial Production and Security Applications : A Comprehensive Survey 

    Rafiei, Mehdi; Raitoharju, Jenni; Iosifidis, Alexandros (Institute of Electrical and Electronics Engineers (IEEE), 2023)
    X-ray imaging technology has been used for decades in clinical tasks to reveal the internal condition of different organs, and in recent years, it has become more common in other areas such as industry, security, and ...
  • Causality-Aware Convolutional Neural Networks for Advanced Image Classification and Generation 

    Terziyan, Vagan; Vitko, Oleksandra (Elsevier, 2023)
    Smart manufacturing uses emerging deep learning models, and particularly Convolutional Neural Networks (CNNs) and Generative Adversarial Networks (GANs), for different industrial diagnostics tasks, e.g., classification, ...
  • Automatic social distance estimation for photographic studies : Performance evaluation, test benchmark, and algorithm 

    Seker, Mert; Männistö, Anssi; Iosifidis, Alexandros; Raitoharju, Jenni (Elsevier, 2022)
    The social distancing regulations introduced to slow down the spread of COVID-19 virus directly affect a basic form of non-verbal communication, and there may be longer term impacts on human behavior and culture that remain ...
  • Peittymisongelma konenäön kontekstissa 

    Rautaniemi, Perttu (2019)
    The problem of partial and total occlusion effects many different fields of machine vision implementation, and it has been effectively been solved using different algorithms. Core parts in the solving of this problem are ...
  • Browse materials
  • Browse materials
  • Articles
  • Conferences and seminars
  • Electronic books
  • Historical maps
  • Journals
  • Tunes and musical notes
  • Photographs
  • Presentations and posters
  • Publication series
  • Research reports
  • Research data
  • Study materials
  • Theses

Browse

All of JYXCollection listBy Issue DateAuthorsSubjectsPublished inDepartmentDiscipline

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics
  • How to publish in JYX?
  • Self-archiving
  • Publish Your Thesis Online
  • Publishing Your Dissertation
  • Publication services

Open Science at the JYU
 
Data Protection Description

Accessibility Statement

Unless otherwise specified, publicly available JYX metadata (excluding abstracts) may be freely reused under the CC0 waiver.
Open Science Centre