Show simple item record

dc.contributor.authorPuolakanaho, Anne
dc.contributor.authorKaipainen, Kirsikka
dc.contributor.authorKiuru, Noona
dc.contributor.authorLappalainen, Päivi
dc.contributor.authorKeinonen, Katariina
dc.contributor.authorLappalainen, Raimo
dc.date.accessioned2023-01-25T10:50:26Z
dc.date.available2023-01-25T10:50:26Z
dc.date.issued2022
dc.identifier.citationPuolakanaho, A., Kaipainen, K., Kiuru, N., Lappalainen, P., Keinonen, K., & Lappalainen, R. (2022). Digitaalisen Nuorten Kompassi plus -hyvinvointiohjelman soveltuvuus lukiolaisille. <i>Oppimisen ja oppimisvaikeuksien erityislehti : NMI-bulletin</i>, <i>32</i>(1), 45-64. <a href="https://bulletin.nmi.fi/2022/04/11/digitaalisen-nuorten-kompassi-plus-hyvinvointiohjelman-soveltuvuus-lukiolaisille/" target="_blank">https://bulletin.nmi.fi/2022/04/11/digitaalisen-nuorten-kompassi-plus-hyvinvointiohjelman-soveltuvuus-lukiolaisille/</a>
dc.identifier.otherCONVID_117635135
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/85178
dc.description.abstractPsyykkinen hyvinvointi on kulmakivi, johon nuoren oppiminen nojaa; hyvinvointi vaikuttaa merkittävättä tavalla nuoren opintosuoriutumiseen ja työelämävalmiuksien omaksumiseen. Tämä on tiedostettu nykyisessä lainsäädännössä, joka velvoittaa oppilaitoksia vahvistamaan opiskelijoiden hyvinvointia. Tarvitaan tutkittuja, vaikuttavia, helposti saatavilla olevia menetelmiä, jotta voidaan laaja-alaisesti tukea nuorten hyvinvointia erilaisista ammatillisista viitekehyksistä käsin. Jyväskylän yliopiston psykologian laitoksella on kehitetty tähän haasteeseen vastaava Nuorten Kompassi plus -hyvinvointiohjelma, joka perustuu hyväksyntä- ja tietoisuustaitojen harjoitteluun sekä arvotyöskentelyyn. Se toimii verkkoselaimessa ja kestää viisi viikkoa. Tämän tutkimuksen tavoitteena on arvioida tämän yhdeksäsluokkalaisille nuorille kehitetyn hyvinvointiohjelman soveltuvuutta lukiolaisille sekä tunnistaa ohjelman kehittämistarpeita. Ohjelma otettiin käyttöön yhdessä lukiossa syksyllä 2020, ja sitä käytettiin osana opetussuunnitelmaa aineenopettajien välisenä yhteistyönä. Tulokset perustuvat 99 lukiolaisen ja neljän koululla toimineen ammattilaisen kyselyvastauksiin ja kokemuspalautteisiin. Tulosten mukaan suurin osa [83 %] lukiolaisista kävi läpi vähintään suositellun määrän ohjelman harjoituksista. Lukiolaisten kokemukset etenkin ohjelman vuorovaikutteisista sisällöistä olivat myönteisiä, vaikka mieluisimmat harjoitustyypit vaihtelivat. Lukiolaiset myös kokivat oppineensa ohjelmassa harjoitettuja keskeisiä hyvinvointitaitoja. Sekä ohjelman käyttöaktiivisuutta että taitojen oppimista ennakoi nuoren raportoima muutoshalukkuus. Myös koulun ammattilaisilla oli myönteisiä kokemuksia ohjelman käytöstä. On kuitenkin todennäköistä, että ammattilaiset kykenisivät laajentamaan ohjelman käyttömahdollisuuksia koulukohtaisen suunnittelun ja aiheeseen liittyvän, syventävän koulutuksen myötä.fi
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isofin
dc.publisherNiilo Mäki Instituutti
dc.relation.ispartofseriesOppimisen ja oppimisvaikeuksien erityislehti : NMI-bulletin
dc.relation.urihttps://bulletin.nmi.fi/2022/04/11/digitaalisen-nuorten-kompassi-plus-hyvinvointiohjelman-soveltuvuus-lukiolaisille/
dc.rightsIn Copyright
dc.titleDigitaalisen Nuorten Kompassi plus -hyvinvointiohjelman soveltuvuus lukiolaisille
dc.typearticle
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-202301251470
dc.contributor.laitosPsykologian laitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Psychologyen
dc.contributor.oppiainePsykologiafi
dc.contributor.oppiainePsychologyen
dc.type.urihttp://purl.org/eprint/type/JournalArticle
dc.type.coarhttp://purl.org/coar/resource_type/c_2df8fbb1
dc.description.reviewstatuspeerReviewed
dc.format.pagerange45-64
dc.relation.issn2342-9046
dc.relation.numberinseries1
dc.relation.volume32
dc.type.versionacceptedVersion
dc.rights.copyright© Kirjoittajat & Niilo Mäki Instituutti, 2022
dc.rights.accesslevelopenAccessfi
dc.relation.grantnumber
dc.subject.ysohenkinen hyvinvointi
dc.subject.ysoverkkokurssit
dc.subject.ysolukiolaiset
dc.subject.ysoelämänhallinta
dc.subject.ysonuoret
dc.subject.ysoitsetuntemus
dc.subject.ysoresilienssi
dc.subject.ysotietoinen läsnäolo
dc.subject.ysokäyttäjätutkimus
dc.format.contentfulltext
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p1946
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p6622
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p12736
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p4357
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p11617
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p17218
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p25253
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p24919
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p11513
dc.rights.urlhttp://rightsstatements.org/page/InC/1.0/?language=en
dc.relation.funderFinnish Cultural Foundationen
dc.relation.funderSuomen Kulttuurirahastofi
jyx.fundingprogramFoundationen
jyx.fundingprogramSäätiöfi
dc.type.okmA1


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

In Copyright
Except where otherwise noted, this item's license is described as In Copyright