Matkaopas lapsuuden historian tutkimukseen : monitieteisiä näkökulmia ja menetelmiä
Abstract
Matkaopas lapsuuden historian tutkimukseen toimii oppaana menneisyyden lapsuuden moniääniseen maailmaan, sen aineistoihin, menetelmiin sekä tutkimustraditioihin. Menneisyyden lapsia ja lapsuutta käsittelevää tutkimusta tehdään useilla tieteenaloilla, ja käytetyt käsitteet ja menetelmät vaihtelevat. Teos johdattaa monitieteiseen ja alati kehittyvään tutkimuskenttään sekä sen menetelmällisiin erityispiirteisiin. Samalla se pohtii, miten lapsuuden historian keskeiset lähestymistavat ja kysymyksenasettelut ovat muotoutuneet ja millaisia vaiheita alan historiassa voidaan nähdä. Teoksen luvut kiinnittyvät muun muassa arkeologiaan, etnologiaan, kasvatustieteisiin, kirjallisuudentutkimukseen, historiantutkimukseen sekä yhteiskuntatieteisiin. Kaikkia kirjoittajia yhdistää kiinnostus lapsuuden monipolviseen historiaan ja sen tulkinnan mahdollisuuksiin.
This edited volume is a handbook of research methodologies for the history of childhood. The history of childhood is a vibrant, multidisciplinary field that incorporates a rich variety of methodological approaches developed in disciplines across the social sciences and humanities, including archaeology, education, ethnology, literature, and history. The volume presents a collection of chapters that engage a range of different research traditions and employ different research material, conceptual tools, and methods of analysis for the historical study of childhood. In doing so, the volume attends to issues specific to the study of children and childhood, such as those related to research ethics and the theoretical complexities of defining 'the child' and 'childhood'. While the central focus is on the history of childhood in Finland, the volume also includes international and transnational cases, contexts, and perspectives.
This edited volume is a handbook of research methodologies for the history of childhood. The history of childhood is a vibrant, multidisciplinary field that incorporates a rich variety of methodological approaches developed in disciplines across the social sciences and humanities, including archaeology, education, ethnology, literature, and history. The volume presents a collection of chapters that engage a range of different research traditions and employ different research material, conceptual tools, and methods of analysis for the historical study of childhood. In doing so, the volume attends to issues specific to the study of children and childhood, such as those related to research ethics and the theoretical complexities of defining 'the child' and 'childhood'. While the central focus is on the history of childhood in Finland, the volume also includes international and transnational cases, contexts, and perspectives.
Format
Books
Book
Published
2022
Series
Subjects
ISBN
978-951-858-590-2
Publication in research information system
Publisher
Suomalaisen Kirjallisuuden Seura
Original source
https://oa.finlit.fi/site/books/m/10.21435/ht.288/
The permanent address of the publication
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202301241449Use this for linking
Review status
Peer reviewed
ISSN
0073-2559
DOI
https://doi.org/10.21435/ht.288
Language
Finnish
Published in
Historiallisia tutkimuksia
Citation
- Vehkalahti, K., Jouhki, E., Lipkin, S., Sitomaniemi-San, J., & Kuokkanen, T. (Eds.). (2022). Matkaopas lapsuuden historian tutkimukseen : monitieteisiä näkökulmia ja menetelmiä. Suomalaisen Kirjallisuuden Seura. Historiallisia tutkimuksia, 288. https://doi.org/10.21435/ht.288
Funder(s)
Research Council of Finland
Funding program(s)
Academy Research Fellow, AoF
Akatemiatutkija, SA

Copyright© 2022 Kaisa Vehkalahti, Essi Jouhki, Sanna Lipkin, Johanna Sitomaniemi-San, Tiina Kuokkanen ja SKS