Normi viestejä ja chättäilyjä eli ”kyllähä aika paljon pitää kumminki kirjottaa elämässä” : ankkuroitu teoria -tutkielma ammattikoululaisten kirjoittajuudesta
Tutkielmani käsittelee ammattikoululaisten kirjoittajuutta. Pyrin saamaan haastatteluin selville, millaisena ammattikoululaisen
kirjoittajuus näyttäytyy heidän itsensä sanoittamana. Tutkielmani on puheenvuoro keskusteluun kirjoittamiskäsityksistä, nykyajan
nuorten kirjoituskäytänteistä sekä kirjoittamisen pedagogiikasta ja sen tulevaisuudesta. Tulevana äidinkielen ja kirjallisuuden
opettajana minua kiinnosti, miten eritysesti nuoret kokevat kirjoittajuutensa ja kirjoittamisen roolin elämässään.
Tutkielmani on fenomenologis-hermeneuttinen laadullinen tutkimus, joka hyödyntää ankkuroidun teorian menetelmiä. Aineistoksi
haastattelin keväällä 2021 yhdeksää ammattikoululaista, jotka olivat iältään 16‒18-vuotiaita. Päädyin yksilöhaastatteluina
toteutettavaan teemahaastatteluun, sillä se tuntui sopivalta myös analyysimenetelmää, ankkuroitua teoriaa, ajatellen. Äänitin
haastattelut ja litteroin ne, jonka jälkeen siirryin aineiston analyysiin eli koodausvaiheeseen. Koodauksessa aineiston sisältöä
pyritään jakamaan erilaisiin kategorioihin, joita sitten yhdistellään niin kauan, kunnes saavutetaan kaikkia kategorioita yhdistävä
ydinkategoria. Käytin koodauksessa apunani analyyttisia työkaluja. Analyyttiset työkalut auttavat hahmottamaan ajatustyötä,
löytämään koodauksessa syntyviä kategorioita ja reflektoimiaan omia päätöksiäni aineiston analyysin suhteen. Tutkielmassani
refleksiivisyys korostuu muutoinkin, ja pyrin tekstissäni pitämään oman ajatustyöni mahdollisimman läpinäkyvänä. Ankkuroidun
teorian menetelmässä tutkijan tehtävä on pyrkiä hylkäämään ennakko-oletuksensa siinä määrin, kuin se on mahdollista ja antaa
aineiston johdattaa koodauksen avulla kohti päämäärää eli ydinkategoriaa.
Litteraatteja tutkimalla ja ankkuroidun teorian menetelmiä hyödyntämällä sain käsityksen ammattikoululaisten kirjoittajuudesta.
Siinä korostuivat erilaiset sosiaaliset kirjoittamisen tilat, jotka perustuivat eritysesti sosiaalisen median mahdollisuuksiin.
Kirjoittamisen ja sen taidon arvottaminen pohjautuivat tälle vuorovaikutuksen kulttuurille. Nämä näkökulmat muodostivat
tutkimukseni ydinkategorian. Aineistoni suppeus ei kuitenkaan yltänyt yleisen teorian muodostukseen.
Ydinkategorian ulkopuolelle jäivät luovuusdiskurssisesti painottuneet kategoriat, joskin tarkastelen niitäkin analyysiluvun lopussa
ydinkategoriaani peilaten.
Kirjoittamisen tutkiminen on tärkeää, sillä tutkimustyön kautta voimme oppia ymmärtämään paremmin meidän kaikkien elämään
olennaisesti liittyvän tärkeän taidon ja toiminnon olemusta. Kirjoittamisen tilojen lähimenneisyyden muutos on kiistatta
vaikuttanut kokonaisvaltaisesti elämäämme ja tutkimuksen ajantasaisuudella voimme vaikuttaa myös käytäntöön, kuten
pedagogisiin ratkaisuihin.
...
Keywords
Metadata
Show full item recordCollections
- Pro gradu -tutkielmat [29685]
License
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Aineistoperustainen vireytymisteoria : grounded theory -tutkielma ammattiopiskelijoiden opintoihin sitoutumisesta
Myllymäki, Ella (2017)Tiivistelmä Myllymäki, Ella. 2017. Aineistoperustainen vireytymisteoria - Grounded Theory -tutkielma ammattiopiskelijoiden opintoihin sitoutumisesta. Erityispedagogiikan pro gradu -tutkielma. Jyväskylän yliopisto. ... -
"Itsenäistyminen on paljon helpompaa, kun on ihmisiä elämässä, jotka voivat auttaa" : itsenäistyvien nuorten aikuisten sosiaalinen toimintakyky ja laitostuminen lastensuojelun jälkihuollossa
Lindqvist, Lauriina (2024)Tässä maisterintutkielmassa tarkastelen laitostumista ilmiönä lastensuojelun jälkihuollon kontekstissa ja itsenäistyvien nuorten aikuisten sosiaalista toimintakykyä. Tutkielman tavoitteena on selvittää, miten laitostuminen ... -
Tunnetason turvallisuus kirjoittamisen ja kirjallisuuden opetuksessa
Järvinen, Juuli (2023)Sivututkielmani käsittelee tunnetason turvallisuuden merkitystä kirjoittamisen ja kirjallisuuden opetuksessa. Tunnetason turvallisuutta voidaan useiden tutkimusten ja teorioiden perusteella pitää merkittävänä tekijänä ... -
Ammattikoululaisten kaveripiirin koulumotivaation yhteys nuoren sisäiseen koulumotivaatioon ja suoritusstrategioihin
Solares, Emilia (2014)Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää pitkittäisasetelman avulla ammattikoululaisten kaveripiirin koulumotivaation yhteyttä nuoren omaan koulumotivaatioon. Tutkimuksessa oltiin kiinnostuneita siitä, jakavatko kaveriryhmän ... -
Kaveripiirin merkitys ammattikoululaisten koulumotivaatiossa
Solares, Emilia; Määttä, Sami; Kiuru, Noona (Niilo Mäki Instituutti, 2015)Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää kaveripiirin merkitystä ammattikoululaisten koulumotivaatiossa. Tutkimuksessa oltiin kiinnostuneita siitä, muistuttavatko nuoret kavereitaan motivaation suhteen, solmivatko he uusia ...