dc.contributor.advisor | Nieminen, Jiri | |
dc.contributor.author | Pulkkinen, Marina | |
dc.date.accessioned | 2023-01-11T08:38:23Z | |
dc.date.available | 2023-01-11T08:38:23Z | |
dc.date.issued | 2023 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/84919 | |
dc.description.abstract | Tutkielma kartoittaa kolmannen sektorin asemaa tukiperhetoiminnan tuottajana. Vuoden 2014 sosiaalihuoltolain muutoksen jälkeen tukiperhepalvelun saaminen kunnan tuottamana palveluna ei ole enää
edellyttänyt lastensuojelun asiakkuutta, kuten oli aiemmin. Lapsiperheiden sosiaalipalveluihin sisältyvä
tukiperhetoiminnan tarjonta on kysyntää pienempi. Tutkimuskysymykset ovat: Miten kolmas sektori voi
vastata palvelutarpeeseen tukiperhepalvelujen tuottajana? Miten sosiaalilainsäädännön muutos on vaikuttanut tukiperhepalvelujen saatavuuteen?
Tutkittavaa aineistoa tarkastellaan Margaret Archerin dualistisen yhteiskuntateorian kautta. Archerin teoriassa nähdään inhimillisen toimijuuden olevan yksi tekijä yhteiskunnan rakenteiden muutoksessa. Archerin yhteiskuntateorian resurssien jakauman muutosprosessi löytää käytännön yhtymäkohdan Sotemuutoksen myötä tapahtuvasta palvelujen uudelleenjärjestelystä.
Tutkimus aineisto koostuu kahdesta kotimaisesta tukiperhetoimintaa käsittelevästä väitöskirjasta, yhdestä Euroopan sosiaalipalvelujen muutosta käsittelevästä tutkimuksesta ja kahdesta vertaisarvioidusta
artikkelista.
Aiemmin tukiperhepalvelun arviointi on ollut hyvin tunnepohjaista ja laatukriteerien muodostaminen
olisi ensisijaista, jotta asiakasprosessinkin seuranta olisi helpompaa sosiaalityöntekijän näkökulmasta. Tukiperheen käyttöteoria on kirjattu vasta kaksi vuotta sitten, ja välineet toiminnan vaikuttavuuden ja laadun mittaamiseen ovat vasta muotoutumassa, (LATU-hanke). Kolmannen sektorin ja kunnan palvelujen
välillä on osaamisvajetta, ja uutta toiminta- ja johtamiskulttuuria kaivataan yhteistyön pohjaksi. Tukiperheenä toimivien perheiden vertaistuki ja aineettomat palkkiot voinevat lisätä tukiperheeksi ryhtyvien
määrää, työstä saatavan riittävän rahallisen korvauksen ja arvostuksen ohella. | fi |
dc.format.extent | 33 | |
dc.language.iso | fi | |
dc.subject.other | tukiperhetoiminta | |
dc.title | Kolmas sektori kunnan tuottaman tukiperhepalvelun täydentäjänä | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-202301111252 | |
dc.type.ontasot | Bachelor's thesis | en |
dc.type.ontasot | Kandidaatintyö | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Faculty of Humanities and Social Sciences | en |
dc.contributor.laitos | Yhteiskuntatieteiden ja filosofian laitos | fi |
dc.contributor.laitos | Department of Social Sciences and Philosophy | en |
dc.contributor.yliopisto | Jyväskylän yliopisto | fi |
dc.contributor.yliopisto | University of Jyväskylä | en |
dc.contributor.oppiaine | Sosiaalityö | fi |
dc.contributor.oppiaine | Social Work | en |
dc.rights.copyright | Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty. | fi |
dc.rights.copyright | This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited. | en |
dc.contributor.oppiainekoodi | 210 | |
dc.subject.yso | kolmas sektori | |
dc.subject.yso | sosiaalipalvelut | |
dc.subject.yso | tukiperheet | |
dc.subject.yso | kunnat | |
dc.subject.yso | järjestöt | |