Show simple item record

dc.contributor.authorMertala, Pekka
dc.date.accessioned2023-01-04T07:45:15Z
dc.date.available2023-01-04T07:45:15Z
dc.date.issued2022
dc.identifier.citationMertala, P. (2022). Koneluettava lapsi? : opetuksen datafikaatio ja automaatio Minä-Se -suhteiden tuotantokoneistona. <i>Kasvatus ja aika</i>, <i>16</i>(4), 26-42. <a href="https://doi.org/10.33350/ka.117096" target="_blank">https://doi.org/10.33350/ka.117096</a>
dc.identifier.otherCONVID_164713589
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/84752
dc.description.abstractTämän artikkelin tavoitteena on laajentaa digitalisaatiosta, datafikaatiosta, automaatiosta ja kasvatuksesta käytävää teoreettista keskustelua. Artikkelissa pohdin sitä, millaisia merkityksiä koulutuksen kiihtyvällä datafikaatiolla ja automaatiolla on opettaja-oppilassuhteille ja ylipäätään käsityksellemme formaalin kasvatuksen olemuksesta. Käsitteellisesti ammennan Martin Buberin dialogisesta filosofiasta, erityisesti Minä–Sinä- ja Minä–Se-käsitepareista, jotka kuvaavat eri tapoja, joilla ihmiset ovat suhteissa toistensa kanssa. Datafikaatio ja automaatio tuovat uusia näkökulmia Buberin ideoihin, erityisesti Minä–Se-suhteeseen. Oppilaan representaatio ei rakennu enää vain yksilön, tässä opettajan, mielessä, vaan myös datakaksoisolentona, joka tuotetaan ja jota analysoidaan sekä visualisoidaan erilaisten alustojen kautta. Keskeinen väitteeni on, että lisääntyvä datafikaatio ja automaatio ohjaavat opettaja-oppilassuhdetta kohti objektivoitua Minä–Se-suhdetta dialogisen Minä–Sinä-suhteen sijaan.fi
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isofin
dc.publisherSuomen kasvatuksen ja koulutuksen historian seura
dc.relation.ispartofseriesKasvatus ja aika
dc.rightsCC BY-NC-ND 4.0
dc.subject.otherBuber, Martin
dc.subject.otherdatafikaatio
dc.subject.otherdialoginen filosofia
dc.titleKoneluettava lapsi? : opetuksen datafikaatio ja automaatio Minä-Se -suhteiden tuotantokoneistona
dc.typearticle
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-202301041107
dc.contributor.laitosOpettajankoulutuslaitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Teacher Educationen
dc.type.urihttp://purl.org/eprint/type/JournalArticle
dc.type.coarhttp://purl.org/coar/resource_type/c_2df8fbb1
dc.description.reviewstatuspeerReviewed
dc.format.pagerange26-42
dc.relation.issn1797-2299
dc.relation.numberinseries4
dc.relation.volume16
dc.type.versionpublishedVersion
dc.rights.copyright© 2022 Kasvatus & Aika
dc.rights.accesslevelopenAccessfi
dc.subject.ysokasvatusteoriat
dc.subject.ysoopettaja-oppilassuhde
dc.subject.ysoteknologinen kehitys
dc.subject.ysoautomaatio
dc.subject.ysodigitalisaatio
dc.subject.ysoopetus
dc.subject.ysokasvatus
dc.subject.ysooppiminen
dc.subject.ysodialogisuus
dc.subject.ysokasvatusfilosofia
dc.subject.ysoteknologiakritiikki
dc.format.contentfulltext
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p7960
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p1050
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p8956
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p11477
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p8692
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p2630
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p476
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p2945
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p10824
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p2746
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p21201
dc.rights.urlhttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/
dc.relation.doi10.33350/ka.117096
dc.type.okmA1


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

CC BY-NC-ND 4.0
Except where otherwise noted, this item's license is described as CC BY-NC-ND 4.0