Arjen ja tieteen välissä : sosiaalityön akatemisoitumisen tarkastelua
Abstract
Sosiaalityön akateeminen asema, tiedepohja ja kohteena oleva todellisuus eivät ole itsestäänselviä eikä samoja kaikkialla. Akateemisuuden erityishaasteena on oppiaineen ammatillinen orientaatio. Sosiaalityön tiedepohjaa suhteellistavaa ja arvioivaa keskustelua käydään jatkuvasti. Myös sosiaalityön tutkimuksen ja toiminnan kohteena oleva todellisuus on sopimuksenvaraista, yhteiskunnallisesti konstituoitunutta. Muissa maissa voi tavata aivan toisella tavalla määräytynyttä sosiaalityön opetusta ja tutkimusta. Tieteenharjoittajan itseymmärrykselle onkin hyödyllistä kysellä, mitkä tekijät ovat ohjanneet suomalaisen sosiaalityön akatemisoitumisprosessia tietynlaiseksi. Pyrin seuraavassa valaisemaan tätä kysymystä tarkastelemalla, millaiset tekijät ehdollistavat sosiaalityön erityisluonnetta yliopistollisten opintojen ja tutkimuksen kohteena sekä tiedeyhteisönä.
Main Author
Format
Articles
Magazine article
Published
1990
Series
Subjects
Publication in research information system
Publisher
Sosiaalipoliittinen yhdistys
The permanent address of the publication
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202212225805Use this for linking
Review status
Non-peer reviewed
ISSN
0356-0368
Language
Finnish
Published in
Sosiaalipolitiikka
Citation
- Matthies, A.-L. (1990). Arjen ja tieteen välissä : sosiaalityön akatemisoitumisen tarkastelua. Sosiaalipolitiikka, 15(2), 25-39.
Copyright© Sosiaalipoliittinen yhdistys, 1990