Psykososiaalisen hyvinvoinnin yhteys matematiikan oppijaminäkuvaan 2. luokalla
Abstract
Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää oppilaiden psykososiaalisen hyvinvoinnin yhteyttä matematiikan oppijaminäkuvaan perusopetuksen toisella luokalla. Lisäksi tarkasteltiin yhteydessä mahdollisesti ilmeneviä sukupuolten välisiä eroja. Tutkimuksessa tutkittiin myös, miten lapset, joilla on haasteita psykososiaalisessa hyvinvoinnissa, kuvaavat matematiikan oppijaminäkuvaansa. Tutkimus oli osa Teacher and Student Stress and Interaction in Class-room (TESSI) –tutkimushanketta. Tutkimuksen otos koostui 564 toisen luokan oppilaasta, joista tyttöjä oli 295 ja poikia 269. Opettajat arvioivat oppilaiden psykososiaalista hyvinvointia strukturoidun kyselyn avulla. Oppijaminäkuvaa koskeva aineisto kerättiin oppilailta koulussa toteutetuissa yksilötestitilanteissa. Vanhemmat haastattelivat lapsiaan kotona koskien heidän näkemyksiään itsestään oppijana ja kirjasivat lasten vastaukset ylös. Määrällinen aineisto analysoitiin hierarkkisella lineaarisella regressioanalyysilla Bootstrap-estimointia käyttäen. Laadullinen aineisto analysoitiin aineistolähtöisellä sisällönanalyysilla. Tulokset osoittivat, että psykososiaalisen hyvinvoinnin osa-alueista sisäänpäin ja ulospäin suuntautuvat käyttäytymisen haasteet olivat yhteydessä matematiikan oppijaminäkuvaan sekä koko otoksen tasolla että sukupuolittain tarkasteltuna. Pojilla prososiaalisuus oli negatiivisesti yhteydessä matematiikan oppijaminäkuvaan. Pojilla oli parempi matematiikan oppijaminäkuva kuin tytöillä. Matematiikan oppijaminäkuvaan heijastuivat lasten mukaan eniten onnistumisen kokemukset. Tutkimus antoi uutta tietoa psykososiaalisen hyvinvoinnin, etenkin prososiaalisen käytöksen, yhteydestä matematiikan oppijaminäkuvaan.
Main Author
Format
Theses
Master thesis
Published
2022
Subjects
The permanent address of the publication
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202212195702Use this for linking
Language
Finnish