University of Jyväskylä | JYX Digital Repository

  • English  | Give feedback |
    • suomi
    • English
 
  • Login
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  • JYX
  • Opinnäytteet
  • Pro gradu -tutkielmat
  • View Item
JYX > Opinnäytteet > Pro gradu -tutkielmat > View Item

Näennäisyksilöllisyys ja tuotteistettu identiteetti : sosiaalisen median tarkastelua kulttuuriteollisuusteorian näkökulmasta

Thumbnail
View/Open
356.4 Kb

Downloads:  
Show download detailsHide download details  
Authors
Hanhisalo, Timo
Date
2022
Discipline
FilosofiaPhilosophy
Copyright
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.

 
Käsillä olevan tutkimuksen tarkoituksena on muodostaa käsitys Frankfurtin koulun piirissä kehitetystä kulttuuriteollisuusteoriasta ja etsiä tapoja, joilla sitä on mahdollista soveltaa sosiaalisen median tutkimiseen ilmiönä. Koska teoria on muotoiltu toisen maailmansodan aikana Yhdysvalloissa, on tarpeen asettaa se historialliseen ja kulttuurilliseen kontekstiinsa sekä ottaa talousjärjestelmän ja mediakentän läpikäymät muutokset huomioon siltä osin, kun ne ovat teorian soveltamisen kannalta olennaisia. Esiteltyäni käytetyn teoreettisen viitekehyksen siirryn käsittelemään kaupallista sosiaalista mediaa modernin kulttuuriteollisuuden muotona yhteiskunnassa, jossa uusliberaali kapitalismi on saavuttanut hegemonisen aseman. Tarkastelen sitä, miten sosiaalisen median liiketoimintamallit ja suunnitteluratkaisut edistävät kulttuurin alueella eteneviä esineellistymisen ja tavaroitumisen prosesseja, jotka kultuuriteollisuusteoria alun perin liitti joukkotiedotusvälineisiin ja viihdeteollisuuteen. Lisäksi lähestyn modernissa tutkimuskirjallisuudessa esitettyjä malleja kaupallisen sosiaalisen median toiminnasta fetisismin käsitteen kautta kuvatakseni tapaa, jolla taloudellisen intressin ohjaamat sosiaalisen median alustat pyrkivät ylittämään tavaraluonteensa ja näyttäytymään luonnollisena osana ihmisten arkitodellisuutta. Yksi kulttuuriteollisuusteorian keskeisistä väitteistä on, että teollisen tuotannon piirteitä saava kaupallinen kulttuuri paitsi edistää voitontavoittelun logiikan leviämistä yhteiskunnassa, myös vakaannuttaa vallitsevan yhteiskuntajärjestelmän asemaa vetämällä yleisönsä osaksi kapitalismin kiertokulkua. Esitän tutkimuksessa, että social networking site -tyyppiset sosiaalisen median alustat edistävät tätä ideologista funktiota kahdella tavalla. Ensimmäinen liittyy henkilöbrändiajatteluun, joka tuottaa näennäisyksilöllisyyttä ja konformismia sosiaalisen paineen sekä alustoilla vallitsevan jakamisen imperatiivin kautta. Toinen juontuu alustojen roolista kulutuskulttuuriin sidotun henkilökohtaisen identiteetin muodostamisessa ja ilmaisemisessa ...
Keywords
sosiaalinen media kulttuuriteollisuus identiteetti kriittinen teoria uusliberalismi ideologiat yhteiskuntafilosofia
URI

http://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202212155676

Metadata
Show full item record
Collections
  • Pro gradu -tutkielmat [24532]

Related items

Showing items with similar title or keywords.

  • Uusliberalisaatio todellisuuden sosiaalisen rakentumisen näkökulmasta tarkasteltuna 

    Kataja, Miika (2016)
    Tämän käsitteellis-teoreettisen, aiempaan tutkimuskirjallisuuteen pohjautuvan tutkimuksen aiheena on uusliberalismi. Tehtävänä on tulkita hermeneuttisen tutkimusstrategian ja tiedonsosiologisen lähestymistavan avulla, ...
  • Blogissa toimittajan tollot eivät vääristele sanoja : sosiaalisen median vaikutuksia politiikan journalismiin ja uutisointiin 

    Kivi, Jaana (2014)
    Pro gradu-tutkielmani käsittelee ajankohtaista sosiaalista mediaa politiikan toimittajien uutena työkaluna. Sähköisen median vaatiman nopeuden ja sosiaalisen median mukaan tulon myötä toimittajien työskentelytavat ovat ...
  • Sosiaalinen media ja sosiaalityöntekijöiden työhyvinvointi : sosiaalisen median tarkastelua työn vaatimusten ja voimavarojen viitekehyksestä 

    Kallioinen, Natalie (2019)
    Tässä pro gradu -tutkimuksessa selvitetään, minkälaisia merkityksiä sosiaalisella medialla on sosiaalityöntekijöiden työhyvinvoinnille. Sosiaalisesta mediasta on tullut merkittävä osa kaikkien ihmisten jokapäiväistä elämää, ...
  • Teknostressin ilmeneminen yksityisyyden näkökulmasta sosiaalisen median sovelluksia käytettäessä 

    Glad, Annika (2021)
    Yhä enenevässä määrin ja tiiviimmin ihmisten jokapäiväiseen elämään kuuluvat erilaiset teknologialaitteet, kuten älypuhelimet, tabletit ja tietokoneet erilaisine sovelluksineen ja sisältöineen. Yhden sovelluskokonaisuuden ...
  • Sosiaalisen median kommenttien analyysi multimodaalisesta näkökulmasta digitaalisen journalismin ja poliittisen viestinnän tutkimuksessa 

    Salonen, Margareta; Kannasto, Elisa; Paatelainen, Laura (Informaatiotutkimuksen yhdistys, 2021)
    Societal discussions flow on social media platforms that are studied by researchers in multiple ways and through various kinds of data sets that are extracted from them. In the studies of these discussions, multimodality ...
  • Browse materials
  • Browse materials
  • Articles
  • Conferences and seminars
  • Electronic books
  • Historical maps
  • Journals
  • Tunes and musical notes
  • Photographs
  • Presentations and posters
  • Publication series
  • Research reports
  • Research data
  • Study materials
  • Theses

Browse

All of JYXCollection listBy Issue DateAuthorsSubjectsPublished inDepartmentDiscipline

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics
  • How to publish in JYX?
  • Self-archiving
  • Publish Your Thesis Online
  • Publishing Your Dissertation
  • Publication services

Open Science at the JYU
 
Data Protection Description

Accessibility Statement

Unless otherwise specified, publicly available JYX metadata (excluding abstracts) may be freely reused under the CC0 waiver.
Open Science Centre