Opettajien käsityksiä oppilaiden itsetunnon tukemisesta liikunnanopetuksessa
Abstract
Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää opettajien käsityksiä oppilaiden itsetunnon tukemisesta liikunnanopetuksessa. Ensimmäiseksi pyrittiin selvittämään, kuinka hyvin opettajat kokevat tunnistavansa oppilaiden itsetunnon tason, ja millaiseksi he kokevat omat valmiudet tukea oppilaiden itsetuntoa liikuntatunneilla. Toiseksi haluttiin selvittää, miten opettajat kokevat oppilaiden itsetunnon olevan yhteydessä liikuntatunnille osallistumiseen ja fyysisen aktiivisuuden määrään liikuntatunneilla. Kolmanneksi haluttiin löytää vastauksia siihen, millaisia itsetuntoa tukevia keinoja opettajat pitävät tärkeimpinä liikunnanopetuksessa, sekä miten kyselyyn vastanneiden opettajien ikä, sukupuoli ja opetuskokemus vaikuttivat käsityksiin itsetuntoa tukevien keinojen tärkeydestä liikunnanopetuksessa.
Tutkimus toteutettiin kvantitatiivisena kyselytutkimuksena osana laajempaa nettipohjaista kyselytutkimusta. Kyselytutkimus kohdistettiin LIITO ry:n eli liikunnan ja terveystiedon opettajien liiton liikuntaa opettaville jäsenille. Kyselyyn vastasi 83 jäsentä, joista naisia oli 65 prosenttia (n=54) ja miehiä 35 prosenttia (n=29). Vastaajat olivat iältään 28–62-vuotiaita. Tutkimustulosten kuvailussa käytettiin prosenttilukuja, keskiarvoja ja keskihajontaa. Lisäksi tuloksia analysoitiin Mann Whitneyn U-testillä sekä Pearsonin korrelaatiolla. Mann Whitneyn U-testillä selvitettiin liikuntaa opettavien opettajien sukupuolen yhteyttä käsityksiin oppilaiden itsetuntoa parhaiten tukevista keinoista. Pearsonin korrelaation avulla taas tarkasteltiin iän ja opetuskokemuksen yhteyttä liikuntaa opettavien opettajien käsityksiin oppilaiden itsetuntoa parhaiten tukevista keinoista.
Tutkimuksen tulokset osoittivat, että suurin osa opettajista koki tunnistavansa oppilaiden itsetunnon tason keskimäärin hyvin sekä omaavansa hyvät valmiudet tukea oppilaiden itsetuntoa liikunnanopetuksessa. Lisäksi suurin osa opettajista uskoi oppilaiden itsetunnolla olevan paljon tai erittäin paljon yhteyttä liikuntatunnille osallistumiseen ja fyysiseen aktiivisuuteen liikuntatunnilla. Tutkimuksen mukaan opettajat pitivät turvallisen ilmapiirin luomista tärkeimpänä keinona tukea oppilaiden itsetuntoa liikunnanopetuksessa. Opettajien sukupuolella ei ollut tilastollisesti merkitsevää yhteyttä käsityksiin oppilaiden itsetuntoa parhaiten tukevista keinosta, mutta opettajien iän ja opetuskokemuksen yhteys käsityksiin oppilaiden itsetuntoa parhaiten tukevista keinosta oli tilastollisesti melkein merkitsevä. Tutkimuksen mukaan mitä vanhempia ja enemmän opetuskokemusta omaavia kyselyyn vastanneet opettajat olivat, sitä tärkeämpänä he pitivät turvallisen ilmapiirin luomista oppilaiden itsetunnon tukemisessa. Päinvastoin taas mitä nuorempia kyselyyn vastanneet opettajat olivat, sitä tärkeämpänä he pitivät pätevyyden kokemusten mahdollistamista sekä palautteenantoa ja arviointia oppilaiden itsetunnon tukemisessa. Lisäksi mitä vähemmän opetuskokemusta omaavia kyselyyn vastanneet opettajat olivat, sitä tärkeämpänä he pitivät palautteenantoa ja arviointia oppilaiden itsetunnon tukemisessa.
Tutkimustulosten perusteella voidaan todeta, että oppilaiden itsetunnon tukeminen liikunnanopetuksessa on tärkeää. Oppilaiden itsetuntoa tukevista keinoista erityisesti turvallisen ilmapiirin luominen nähdään toimivana keinona tukea oppilaiden itsetuntoa liikunnanopetuksessa.
Main Author
Format
Theses
Master thesis
Published
2022
Subjects
The permanent address of the publication
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202212135571Käytä tätä linkitykseen.
Language
Finnish