“Kun motivaatio oppimiseen on kohdallaan, niin voidaan oppimispolulla ohjata eteenpäin” : käsityksiä oppimisen johtamisesta esihenkilötyössä

Abstract
Työssä oppimisen merkitys henkilöstön osaamisen kehittämiselle, mutta myös motivoitumiselle työssä on tärkeää. Asiantuntijatyön kontekstissa vastuu oppimisesta on osaltaan henkilöstöllä itsellään, mutta esihenkilöitä tarvitaan yhä tukemaan yksilöitä ja ryhmiä arjen oppimistilanteissa ja –prosesseissa. Tässä luvussa tarkastellaan mitä oppimisen johtamisella tarkoitetaan ja millä tavalla teknologia-, sairaala- ja poliisiorganisaatioissa esihenkilötyössä toimivat käsittävät oppimisen johtamisen omassa työkontekstissaan. Esittelemme tässä luvussa fenomenografi sen analyysin myötä esihenkilöiden (N=26) kirjoittamista teksteistä löytämämme neljä oppimisen johtamista kuvaavaa käsityskategoriaa sekä niiden muodostaman loogisen hierarkian. Esihenkilöt kuvasivat oppimisen johtamista toiminnallisesta näkökulmasta, joka kohdistuu yksilöiden motivaation ja organisaation tavoitteiden havaitsemiseen ja vahvistamiseen, henkilöstön tukemiseen oppimistilanteiden hyödyntämisessä, vuorovaikutustilanteiden mahdollistamiseen sekä esimerkkinä toimimiseen. Pohdimme myös millä tavalla tutkimuksemme löydökset suhteutuvat olemassa olevaan ymmärrykseen oppimisen johtamisesta ja millaisia jatkotutkimusehdotuksia tarkastelumme pohjalta voidaan edelleen tehdä. Tutkimus on toteutettu Työsuojelurahaston rahoituksella (200324).
Main Authors
Format
Books Book part
Published
2022
Series
Subjects
Publication in research information system
Publisher
Jyväskylän yliopisto
Original source
http://urn.fi/URN:ISBN:978-951-39-9443-3
The permanent address of the publication
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202212025457Käytä tätä linkitykseen.
Parent publication ISBN
978-951-39-9442-6
Review status
Peer reviewed
ISSN
1238-8025
Language
Finnish
Published in
Sophi
Is part of publication
Jatkuva oppiminen ja aikuispedagogiikka työssä
Citation
  • Keronen, S., Lemmetty, S., & Collin, K. (2022). “Kun motivaatio oppimiseen on kohdallaan, niin voidaan oppimispolulla ohjata eteenpäin” : käsityksiä oppimisen johtamisesta esihenkilötyössä. In S. Lemmetty, & K. Collin (Eds.), Jatkuva oppiminen ja aikuispedagogiikka työssä (pp. 273-298). Jyväskylän yliopisto. Sophi, 150. http://urn.fi/URN:ISBN:978-951-39-9443-3
License
CC BY 4.0Open Access
Funder(s)
Finnish Work Environment Fund
Funding program(s)
Others
Muut
Additional information about funding
Tutkimus on toteutettu Työsuojelurahaston rahoituksella (200324).
Copyright© 2022 Kirjoittajat

Share