dc.contributor.advisor | Halttunen, Veikko | |
dc.contributor.author | Weckman, Noora | |
dc.date.accessioned | 2022-10-25T05:27:03Z | |
dc.date.available | 2022-10-25T05:27:03Z | |
dc.date.issued | 2022 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/83661 | |
dc.description.abstract | Yritykset pyrkivät yhä enemmän sähköistämään toimintaansa ja luopumaan manuaalisesti tehtävästä työstä. Enää ei riitä pelkästään uusien tietojärjestelmien
käyttöönotto, vaan järjestelmien tulisi olla integroituneita toisiinsa, jotta liiketoimintaprosessien jatkuva kehitys olisi mahdollista. Tällaisten integroitujen sovellusten käyttöliittymissä on usein monia viestejä välitettävänä yhden näytön
kautta. Käyttöliittymäsuunnittelijoiden ja -kehittäjien on vaikeaa hallita koko
suunnitteluprosessi viestin lähettäjästä sen vastaanottajaan asti. Monimutkaisissa tietojärjestelmissä kuten toiminnanohjausjärjestelmissä niiden käytettävyydellä on kuitenkin tärkeä rooli. Hyvä käyttöliittymäsuunnittelu mahdollistaa
tehtävien suorittamisen tehokkaasti käyttäjälle mieluisella tavalla. Tässä kandidaatintyössä selvitetään kirjallisuuskatsauksen ja tapaustutkimuksen
avulla, miten toiminnanohjausjärjestelmään tuleva muutos vaikuttaa yrityksen
liiketoimintaprosessiin ja millaiseksi yrityksen työntekijät kokevat uuden muutoksen mukana tulevan käyttöliittymän. Tutkielmassa selvitetään myös millaisia
vaikutuksia käyttöliittymällä voi olla ja miten se voi tukea yrityksen liiketoimintaprosessia. | fi |
dc.description.abstract | Companies are increasingly trying to digitalize their operations and give up manual work. It is no longer sufficient to constantly adopt new information systems.
Systems should be integrated into each other to constantly enhance business
practices. Integrated systems like enterprise resource planning systems (ERP-systems) often have many messages to convey on a single screen. User interface (UI)
designers find it hard to manage the whole planning process from a sender of
message all the way to its receiver. In advanced information systems like ERP
usability is the number one priority. Proper UI planning results in efficient and
user-friendly information system. This bachelor’s thesis was conducted as a literature review along with case study that focuses on researching how changes in
organization’s ERP system affect business practices and how the employees will
adapt to the new UI. This research also tries to point out the ways that the UI can
support organization’s business practices | en |
dc.format.extent | 44 | |
dc.language.iso | fi | |
dc.subject.other | ERP | |
dc.subject.other | SAP | |
dc.subject.other | SAP Fiori | |
dc.title | Liiketoimintaprosessin kehitys toiminnanohajusjärjestelmään tulevan muutoksen avulla : tapaustutkimus | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-202210254971 | |
dc.type.ontasot | Bachelor's thesis | en |
dc.type.ontasot | Kandidaatintyö | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Informaatioteknologian tiedekunta | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Faculty of Information Technology | en |
dc.contributor.laitos | Informaatioteknologia | fi |
dc.contributor.laitos | Information Technology | en |
dc.contributor.yliopisto | Jyväskylän yliopisto | fi |
dc.contributor.yliopisto | University of Jyväskylä | en |
dc.contributor.oppiaine | Tietojärjestelmätiede | fi |
dc.contributor.oppiaine | Information Systems Science | en |
dc.rights.copyright | Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty. | fi |
dc.rights.copyright | This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited. | en |
dc.contributor.oppiainekoodi | 601 | |
dc.subject.yso | liiketoimintaprosessit | |
dc.subject.yso | tietojärjestelmät | |
dc.subject.yso | liiketoiminta | |
dc.subject.yso | toiminnanohjausjärjestelmät | |
dc.subject.yso | käytettävyys | |
dc.subject.yso | käyttöliittymät | |
dc.subject.yso | prosessit | |