Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.advisorKääntä, Leila
dc.contributor.advisorHämäläinen, Jarmo
dc.contributor.authorUusaro, Eero
dc.date.accessioned2022-10-17T05:46:31Z
dc.date.available2022-10-17T05:46:31Z
dc.date.issued2022
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/83562
dc.description.abstractKognitiivinen neurotiede ja kasvatustiede ovat hiljattain integroituneet monitieteiseksi alaksi, jota voisi suomalaisittain kutsua opetusalan aivotutkimukseksi. Sen yhtenä kantavana ajatuksena on ollut, että aivotutkimuksesta kertynyt tieto auttaisi opetusalan työntekijöitä löytämään uusia menetelmiä saada oppijat oppimaan. Tämä vaatii mallin siitä, miten aivot tukevat kognitiivisia toimintoja. Tässä tutkielmassa keskityttiin aikuisoppijoiden sanaston oppimisen tutkimiseen magnetoenkefalografian avulla. Aikuisoppijoille opetettiin ärsykesarjan kautta, mitkä visuaaliset objektit ja nimet kuuluvat yhteen. Tutkielmassa tarkasteltu N400 on aivoaktiivisuudesta erotettava herätevaste, jonka voimakkuuden on havaittu riippuvan siitä, kuinka paljon ärsykkeiden merkitys poikkeaa odotetusta. Mikäli N400 heijastaa opiskeltujen sanojen merkitysten tallentumista muistiin, voidaan oppimistulosten ja herätevasteen voimakkuuden ajatella kehittyvän rinnakkain. Vastoin odotuksia ja aikaisempia tutkimuksia, voimakkuuserot N400-aikaikkunalla eivät merkittävästi ennustaneet sanaston oppimista regressiomalleissa. Empiirisen osuuden lisäksi tarkastellaan lyhyesti oppimiseen vaikuttavia tekijöitä unesta liikuntaan ja ruokavalioon. Kun tietoa koulusuoriutumisen aivoperustasta kertyy, opettajat voivat tiivistää yhteistyötään kouluterveydenhuollon ja vanhempien kanssa.fi
dc.description.abstractCognitive neuroscience and education have recently fused into a multidisciplinary field, educational neuroscience. One of its main tenets has been that knowledge accumulating from neuroscience would help educators discover new methods to promote learning. This requires a model of how the brain supports cognitive functions. In the present work, magnetoencephalography was used to study vocabulary learning in adults. Participants were taught the connections between visual objects and names through a series of stimuli. The N400 is an evoked response discernible from brain activity, the amplitude of which has been found to depend on how much the meaning of a stimulus differs from the expected. If the N400 reflects the storage of studied word meanings in memory, performance in a corresponding memory task and N400 amplitude can be hypothesized to develop in parallel. In contrast to expectations and previous studies, amplitude differences in the N400 time window did not significantly predict vocabulary learning in regression models. In addition to the empirical work, I briefly review some effects on learning of factors ranging from sleep to exercise and diet. As knowledge about the brain basis of educational attainment accumulates, educators may strengthen their collaboration with school health care and parents.en
dc.format.extent63
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isoen
dc.titleNo evidence for the predictive power of the N400 in vocabulary learning
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-202210174882
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.contributor.tiedekuntaHumanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Humanities and Social Sciencesen
dc.contributor.laitosKieli- ja viestintätieteiden laitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Language and Communication Studiesen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.oppiaineEnglannin kielifi
dc.contributor.oppiaineEnglishen
dc.rights.copyrightJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.rights.copyrightThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.type.publicationmasterThesis
dc.contributor.oppiainekoodi301
dc.subject.ysosanavarasto
dc.subject.ysoaivot
dc.subject.ysooppiminen
dc.subject.ysoMEG
dc.subject.ysokieli ja kielet
dc.subject.ysoaivotutkimus
dc.subject.ysokognitiiviset prosessit
dc.subject.ysokognitiivinen neurotiede
dc.subject.ysovocabulary (knowledge)
dc.subject.ysobrain
dc.subject.ysolearning
dc.subject.ysoMEG
dc.subject.ysolanguages
dc.subject.ysobrain research
dc.subject.ysocognitive processes
dc.subject.ysocognitive neuroscience
dc.format.contentfulltext
dc.type.okmG2


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot