No evidence for the predictive power of the N400 in vocabulary learning
Abstract
Kognitiivinen neurotiede ja kasvatustiede ovat hiljattain integroituneet monitieteiseksi
alaksi, jota voisi suomalaisittain kutsua opetusalan aivotutkimukseksi. Sen yhtenä
kantavana ajatuksena on ollut, että aivotutkimuksesta kertynyt tieto auttaisi opetusalan
työntekijöitä löytämään uusia menetelmiä saada oppijat oppimaan. Tämä vaatii mallin
siitä, miten aivot tukevat kognitiivisia toimintoja.
Tässä tutkielmassa keskityttiin aikuisoppijoiden sanaston oppimisen tutkimiseen
magnetoenkefalografian avulla. Aikuisoppijoille opetettiin ärsykesarjan kautta, mitkä
visuaaliset objektit ja nimet kuuluvat yhteen. Tutkielmassa tarkasteltu N400 on
aivoaktiivisuudesta erotettava herätevaste, jonka voimakkuuden on havaittu riippuvan
siitä, kuinka paljon ärsykkeiden merkitys poikkeaa odotetusta. Mikäli N400 heijastaa
opiskeltujen sanojen merkitysten tallentumista muistiin, voidaan oppimistulosten ja
herätevasteen voimakkuuden ajatella kehittyvän rinnakkain.
Vastoin odotuksia ja aikaisempia tutkimuksia, voimakkuuserot N400-aikaikkunalla
eivät merkittävästi ennustaneet sanaston oppimista regressiomalleissa. Empiirisen
osuuden lisäksi tarkastellaan lyhyesti oppimiseen vaikuttavia tekijöitä unesta liikuntaan
ja ruokavalioon. Kun tietoa koulusuoriutumisen aivoperustasta kertyy, opettajat voivat
tiivistää yhteistyötään kouluterveydenhuollon ja vanhempien kanssa.
Main Author
Format
Theses
Master thesis
Published
2022
Subjects
The permanent address of the publication
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202210174882Käytä tätä linkitykseen.
Language
English