No evidence for the predictive power of the N400 in vocabulary learning

Abstract
Kognitiivinen neurotiede ja kasvatustiede ovat hiljattain integroituneet monitieteiseksi alaksi, jota voisi suomalaisittain kutsua opetusalan aivotutkimukseksi. Sen yhtenä kantavana ajatuksena on ollut, että aivotutkimuksesta kertynyt tieto auttaisi opetusalan työntekijöitä löytämään uusia menetelmiä saada oppijat oppimaan. Tämä vaatii mallin siitä, miten aivot tukevat kognitiivisia toimintoja. Tässä tutkielmassa keskityttiin aikuisoppijoiden sanaston oppimisen tutkimiseen magnetoenkefalografian avulla. Aikuisoppijoille opetettiin ärsykesarjan kautta, mitkä visuaaliset objektit ja nimet kuuluvat yhteen. Tutkielmassa tarkasteltu N400 on aivoaktiivisuudesta erotettava herätevaste, jonka voimakkuuden on havaittu riippuvan siitä, kuinka paljon ärsykkeiden merkitys poikkeaa odotetusta. Mikäli N400 heijastaa opiskeltujen sanojen merkitysten tallentumista muistiin, voidaan oppimistulosten ja herätevasteen voimakkuuden ajatella kehittyvän rinnakkain. Vastoin odotuksia ja aikaisempia tutkimuksia, voimakkuuserot N400-aikaikkunalla eivät merkittävästi ennustaneet sanaston oppimista regressiomalleissa. Empiirisen osuuden lisäksi tarkastellaan lyhyesti oppimiseen vaikuttavia tekijöitä unesta liikuntaan ja ruokavalioon. Kun tietoa koulusuoriutumisen aivoperustasta kertyy, opettajat voivat tiivistää yhteistyötään kouluterveydenhuollon ja vanhempien kanssa.
Main Author
Format
Theses Master thesis
Published
2022
Subjects
The permanent address of the publication
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202210174882Käytä tätä linkitykseen.
Language
English
License
In CopyrightOpen Access

Share