Show simple item record

dc.contributor.authorKärkelä, Anmariia
dc.date.accessioned2022-10-07T05:16:30Z
dc.date.available2022-10-07T05:16:30Z
dc.date.issued2022
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/83485
dc.description.abstractTämän kandidaatin tutkielman tarkoituksena oli selvittää, onko tietoisuustaitojen harjoittelemisella yhteys 12–18-vuotiaiden nuorten psyykkiseen toimintakykyyn. Lisäksi tutkielmassa tarkasteltiin, millaisia tuloksia tietoisuustaitojen harjoittelemisella on saatu kouluympäristössä, ja erityisesti liikunnanopetuksessa, psyykkisen toimintakyvyn kannalta. Tutkielma on kirjallisuuskatsaus, jonka aineistona käytettiin tutkimusartikkeleita, tietoisuustaitoja ja nuorten psyykkistä kehitystä käsittelevää kirjallisuutta sekä perusopetuksen opetussuunnitelman perusteita. Tutkielman päätuloksissa ilmenee, että tietoisuustaitojen harjoittelemisella on yhteys nuorten psyykkiseen hyvinvointiin. Tutkimuksissa on havaittu masennuksen, ahdistuneisuuden ja stressin vähentyneen sekä tunteiden säätelyn parantuneen. Tietoisuustaitojen harjoittelemisen vaikuttavuuteen saattaa olla yhteydessä nuoren sukupuoli, kehitysvaihe ja harjoittelun määrä. Monissa aiemmissa tutkimuksissa tytöt saavuttivat poikia parempia tuloksia tietoisuustaidoissa. Murrosikäiset sekä enemmän harjoitelleet hyötyivät harjoittelusta eniten. Liikunnanopetuksessa saadut tulokset olivat osin ristiriitaisia, minkä vuoksi asiasta tarvitaan vielä lisää tutkimusta. Johtopäätöksenä voi kuitenkin todeta, että tietoisuustaitojen harjoitteleminen voi tukea ja edistää nuorten psyykkistä toimintakykyä. Lisäksi harjoitteleminen kouluympäristössä tukee perusopetuksen opetussuunnitelman (2014) tavoitteita ja voi rohkaista nuoria harjoittelemaan näitä taitoja myös omatoimisesti vapaa-ajalla.fi
dc.format.extent35
dc.language.isofi
dc.subject.otherkoulu
dc.subject.otherliikunnanopetus
dc.titleTietoisuustaitojen harjoitteleminen nuorten psyykkisen toimintakyvyn tukena koulussa ja liikunnanopetuksessa
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-202210074814
dc.type.ontasotBachelor's thesisen
dc.type.ontasotKandidaatintyöfi
dc.contributor.tiedekuntaLiikuntatieteellinen tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Sport and Health Sciencesen
dc.contributor.laitosLiikunta- ja terveystieteetfi
dc.contributor.laitosSport and Health Sciencesen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.oppiaineLiikuntapedagogiikkafi
dc.contributor.oppiainePhysical Education Teacher Educationen
dc.rights.copyrightJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.rights.copyrightThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.contributor.oppiainekoodi502
dc.subject.ysonuoret
dc.subject.ysotietoinen läsnäolo
dc.subject.ysotoimintakyky
dc.subject.ysoliikunta
dc.subject.ysohenkinen hyvinvointi
dc.subject.ysotietoisuus
dc.subject.ysopsyykkinen toimintakyky


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record