Teacher strain and its relation to experienced fidelity, effectiveness, and acceptability of the intervention
Tämän määrällisen tutkimuksen keskiössä oli opettajan kuormittuneisuus ja sen yhteys koettuun fideliteettiin, tehokkuuteen ja hyväksyttävyyteen luokka-tasolle suunnitellussa käyttäytymisinterventiossa. Tehokkuus mitattiin käyttämällä opettajan kokeman häiriökäyttäytymisen muutosta intervention ai-kana. Osallistujat (N = 208) olivat suomalaisia yläkoulun opettajia ja aineisto on osa Työrauha Kaikille -tutkimusta. Intervention tehokkuus on todettu aiemmissa tutkimuksissa. Hierarkkista regressioanalyysia käytettiin ja taustamuuttujat kontrolloitiin.
Päätulokset osoittivat, että opettajan kuormittuneisuus selitti häiriökäyttäytymisen muutosta negatiivisesti, mutta häiriökäyttäytyminen ennen interventiota käänsi yhteyden: mitä enemmän opettaja koki kuormittuneisuutta ennen interventiota ja mitä vähemmän opettaja koki häiriökäyttäytymistä, sitä vähemmän tehokkaana opettajat kokivat intervention. Kuormittuneisuus ei selittänyt itsearvioitua fideliteettiä eikä intervention hyväksyttävyyttä.
Häiriökäyttäytymisellä ennen interventiota oli suurempi yhteys intervention tehokkuuteen kuin opettajan kuormittuneisuudella. Kuitenkin korrelaatio opettajan kuormittuneisuuden ja häiriökäyttäytymisen muutoksen välillä osoitti, että mitä enemmän opettaja koki kuormittuneisuutta, sitä tehokkaammaksi hän koki intervention. Yhteenvetona, luokan hallinta on tärkeämpää kuin kuormittuneisuuden hallintakeinot, koska luokan hallinta vähentää sekä häiriökäyttäytymistä että opettajan kuormittuneisuutta.
...
This study focused on teacher strain and its relation to teacher self-estimated fidelity, effectiveness, and acceptability of the class-wide intervention to reduce disruptive behaviour. Effectiveness was measured with teacher-experienced changes in disruptive behaviour during the intervention. The participants (N = 208) were Finnish middle school teachers, and the data was from the intervention (Työrauha kaikille). The effectiveness of the intervention was indicated earlier. Hierarchical regression analysis was used and background variables were controlled in it.
The main result in this study indicated that teacher strain explained the changes of disruptive behaviour negatively but disruptive behaviour before the intervention changed the direction: the more teacher experienced strain before the intervention and the less teacher experienced disruptive behaviour, the less effective the intervention was experienced to be by the teacher. Teacher strain did not explain the self-estimated fidelity or the acceptability of the intervention.
The disruptive behaviour before the intervention had clearer effect on effectiveness than teacher strain. Then again, correlation between teacher strain and changes of disruptive behaviour indicated that the more teacher experienced strain, the more effective intervention was experienced to be. In conclusion, classroom management is more important than coping strategies for strain because it has a decreasing effect on both disruptive behaviour and teacher strain.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29740]
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Exploring pre-service teachersʼ and comprehensive school pupilsʼ understandings of literacies in digital environments
Hankala, Mari; Kankaanranta, Marja; Rousi, Rebekah; Mehtälä, Saana; Merjovaara, Olli (Scandinavian University Press / Universitetsforlaget AS, 2023)This study focuses on Finnish pre-service teachersʼ and comprehensive school pupilsʼ understandings of literacies in digital environments. The study included 181 participants: 38 pre-service teachers, 79 primary school ... -
Good learning environment perceptions of good quality in comprehensive schools by pupils, parents and teachers
Piispanen, Maarika (Kokkolan yliopistokeskus Chydenius, 2008) -
L2 writing and L2 written feedback in upper secondary schools as experienced by teachers
Manousou, Angeliki (2015)L2 written feedback is a multi-faceted issue and this is the reason behind the big number of studies that have been conducted on it. However, the majority of studies deal with learners’ opinions of teachers’ feedback or ... -
An enabling environment for female leadership in Finnish comprehensive school
Zeh, Sang (2016)Though women account for over one-half of the potential talent known throughout the world, as a group they have been subordinated and their economic, social and environmental contributions go in large part unrecognized. ... -
Check in-check out intervention for supporting pupils’ behaviour : effectiveness and feasibility in Finnish schools
Karhu, Anne; Närhi, Vesa; Savolainen, Hannu (Wiley, 2019)Check In–Check Out (CICO) is a support programme for students with externalising problem behaviours. This study implemented in Finland is one of the first reports on the application of CICO in the European context. An ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.