dc.contributor.advisor | Perkkilä, Päivi | |
dc.contributor.author | Kosonen, Jenni | |
dc.date.accessioned | 2022-09-26T06:03:17Z | |
dc.date.available | 2022-09-26T06:03:17Z | |
dc.date.issued | 2022 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/83317 | |
dc.description.abstract | Pro gradu -tutkielman tavoitteena oli tutkia luokanopettajien käsityksiä ylöspäin eriyttämisestä matematiikan opetuksessa peruskoulun ensimmäisellä luokalla. Lisäksi tutkielman tavoitteena oli tutkia, millaisia ratkaisuja ylöspäin eriyttämisessä toteutetaan. Peruskouluun tulevien oppilaiden matemaattiset valmiudet voivat vaihdella suuresti. Kansainvälisten tutkimusten mukaan eriyttäminen ymmärretään tänä päivänä hyvin tukea tarvitsevien eli alaspäin eriyttämisen osalta, mutta ylöspäin eriyttämisen toteutumisen työ on edelleen kesken.
Tutkimustehtävänä oli jäsentää luokanopettajien käsityksiä ylöspäin eriyttämisestä matematiikan opetuksessa peruskoulun ensimmäisellä luokalla, ylöspäin eriyttämisen tarpeen tunnistamisesta sekä keinoista ylöspäin eriyttämiseen matematiikan opetuksessa peruskoulun ensimmäisellä luokalla. Tutkimuksessa haastateltiin perusopetuksen luokanopettajia, jotka olivat työskennelleet luokanopettajina vähintään viisi vuotta. Lisäksi heillä oli kokemusta alkuopetuksesta vähintään kolme vuotta. Haastattelut toteutettiin yksilöllisesti teemahaastattelun periaatteita soveltaen, jäsentelevää haastattelurunkoa ja tutkimuskysymyksiä hyödyntäen. Tutkimusmetodiksi valikoitui fenomenografinen menetelmä, joka tutkii ilmiötä ihmisten siitä muodostamien käsitysten kautta.
Luokanopettajien käsitykset ylöspäin eriyttämisestä matematiikan opetuksessa peruskoulun ensimmäisellä luokalla jakautuivat kahteen yläkategoriaan: ymmärrys ja asenteet sekä resurssit ja taidot. | fi |
dc.format.extent | 65 | |
dc.format.mimetype | application/pdf | |
dc.language.iso | fi | |
dc.title | Ylöspäin eriyttäminen matematiikan opetuksessa peruskoulun ensimmäisellä luokalla | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-202209264656 | |
dc.type.ontasot | Pro gradu -tutkielma | fi |
dc.type.ontasot | Master’s thesis | en |
dc.contributor.tiedekunta | Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Faculty of Education and Psychology | en |
dc.contributor.laitos | Kokkolan yliopistokeskus Chydenius | fi |
dc.contributor.laitos | Kokkolan yliopistokeskus Chydenius | en |
dc.contributor.yliopisto | Jyväskylän yliopisto | fi |
dc.contributor.yliopisto | University of Jyväskylä | en |
dc.contributor.oppiaine | Luokanopettajakoulutus | fi |
dc.contributor.oppiaine | Teacher Education | en |
dc.rights.copyright | Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty. | fi |
dc.rights.copyright | This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited. | en |
dc.type.publication | masterThesis | |
dc.contributor.oppiainekoodi | 103 | |
dc.subject.yso | matematiikka | |
dc.subject.yso | eriyttäminen | |
dc.subject.yso | alkuopetus | |
dc.subject.yso | luokanopettajat | |
dc.subject.yso | matemaattiset taidot | |
dc.format.content | fulltext | |
dc.type.okm | G2 | |