Identiteettiä tukeva oppimisympäristö : nuorten aikuisten käsityksiä luovasta kirjoittamisesta

Abstract
Tämän tutkimuksen tarkoituksena on selvittää nuorten aikuisten luovaan kirjoittamiseen liittyviä käsityksiä ja kokemuksia identiteettityön kannalta. Lisäksi tavoitteena on kuvata, millaiset elementit luovan kirjoittamisen ryhmässä tukevat yksilön työskentelyä. Aineisto kerättiin puolistrukturoituina teemahaastatteluina kesällä 2021, haastatteluun osallistui neljä vapaaehtoista luovan kirjoittamisen kurssille osallistunutta henkilöä. Litteroitu haastatteluaineisto analysoitiin aineistolähtöisellä sisällönanalyysillä, josta muodostettiin erilaisia kategorioita. Haastatteluaineiston kolmeksi keskeiseksi pääkategoriaksi muodostuivat: kirjoittajaidentiteetti, ryhmän tunnetuki sekä kirjoittamiseen liittyvien harjoitteiden reflektointi. Haastateltavilla oli samansuuntaisia kokemuksia kirjoittamisesta menneisyydessään. Haastattelujen perusteella voidaan päätellä, että luova oppimisympäristö tuki yksilön identiteettityötä sekä antoi uusia näkökulmia kirjoittamiseen. Käsitys kirjoittamisesta muuttui positiivisemmaksi sekä osa haastateltavista sai motivaatiota jatkaa kirjoittamista myös kurssin päättyessä. Haastateltavat pitivät myös ryhmän ja ohjaajan tukea tärkeänä luovassa työssä. Esimerkiksi ohjaajan antamaa sanallista palautetta ja ohjausta pidettiin tärkeänä osana kirjoitusprosessia.
Main Author
Format
Theses Master thesis
Published
2022
Subjects
The permanent address of the publication
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202209134572Use this for linking
Language
Finnish
License
In CopyrightOpen Access

Share