Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.authorTyrer, Maria
dc.contributor.authorHaapanen, Katja
dc.contributor.authorAerila, Juli-Anna
dc.date.accessioned2022-09-09T07:23:42Z
dc.date.available2022-09-09T07:23:42Z
dc.date.issued2022fi
dc.identifier.citationTyrer, M., Haapanen, K. & Aerila, J.-A. (2022). Kieliä vertailemalla kohti taitavampaa kielitietoista pedagogiikkaa. <i>Kieli, koulutus ja yhteiskunta</i>, <i>13</i>(4). <a href=" https://www.kieliverkosto.fi/fi/journals/kieli-koulutus-ja-yhteiskunta-syyskuu-2022/kielia-vertailemalla-kohti-taitavampaa-kielitietoista-pedagogiikkaa" target="_blank"> https://www.kieliverkosto.fi/fi/journals/kieli-koulutus-ja-yhteiskunta-syyskuu-2022/kielia-vertailemalla-kohti-taitavampaa-kielitietoista-pedagogiikkaa</a>
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/83169
dc.description.abstractMiten puheääni ja aksentit syntyvät? Mitä on puhuttu kieli, ja mikä on äänteiden rooli puheen oppimisessa? Miksi jotkin englannin kielen sanat ovat suomea ensikielenään puhuville niin vaikeita lausua? Fonetiikka tarjoaa vastauksia esimerkiksi edellä esitettyihin kysymyksiin erilaisista äännejärjestelmistä ja äänteiden oppimisesta erilaisissa kieliympäristöissä. Foneettista tietämystä voitaisiin hyödyntää nykyistä enemmän myös varhaiskasvatuksessa, jossa lapset ovat kielellisesti yhä moninaisempia ja kielitietoisesti vastuullinen pedagoginen toiminta on yhä tärkeämpää. Artikkelissa esitellään Turun yliopiston KiVe – Kielten vertailu kielitietoisen pedagogiikan tukena varhaiskasvatuksessa -hankkeessa kehitettyä Kielivertailu-työvälinettä, jonka tavoitteena on lisätä varhaiskasvatuksen ammattilaisten ymmärrystä eri kielten foneettisista järjestelmistä sekä kehittää heidän kykyään tukea lasten suomen kielen oppimista.fi
dc.language.isofin
dc.publisherSoveltavan kielentutkimuksen keskus, Jyväskylän yliopisto; Kielikoulutuspolitiikan verkosto
dc.relation.ispartofseriesKieli, koulutus ja yhteiskuntafi
dc.relation.urihttps://www.kieliverkosto.fi/fi/journals/kieli-koulutus-ja-yhteiskunta-syyskuu-2022/kielia-vertailemalla-kohti-taitavampaa-kielitietoista-pedagogiikkaa
dc.rightsCC BY 4.0
dc.subject.otherkielitietoisuusfi
dc.titleKieliä vertailemalla kohti taitavampaa kielitietoista pedagogiikkaafi
dc.typecontributionToPeriodical
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-202209094519
dc.type.urihttp://purl.org/eprint/type/JournalArticle
dc.description.reviewstatusnonPeerReviewed
dc.relation.issn1799-0181
dc.relation.numberinseries4fi
dc.relation.volume13
dc.type.versionpublishedVersion
dc.rights.copyright© Kieliverkosto ja kirjoittajat, 2022
dc.rights.accesslevelopenAccessfi
dc.subject.ysofonetiikkafi
dc.subject.ysokielitietoinen opetus ja kasvatusfi
dc.subject.ysovarhaiskasvatusfi
dc.rights.urlhttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0/


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot

CC BY 4.0
Ellei muuten mainita, aineiston lisenssi on CC BY 4.0