dc.contributor.advisor | Sainio, Miia | |
dc.contributor.author | Huovinen, Elina | |
dc.date.accessioned | 2022-09-06T06:10:20Z | |
dc.date.available | 2022-09-06T06:10:20Z | |
dc.date.issued | 2022 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/82955 | |
dc.description.abstract | Viime vuosina oppilaiden opettajaan kohdistama kiusaaminen ja ilmiön negatiiviset seuraukset on alettu tunnistaa eri puolilla maailmaa. Tähän astisissa melko vähäisissä tutkimuksissa on haettu vastauksia lähinnä kiusaamisen yleisyyteen, muotoihin ja vaikutuksiin. Sen sijaan kiusaamissuhteiden kehittymistä ei ole vielä tiettävästi tutkittu. Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli syventää ymmärrystä ilmiöstä tutkimalla opettajien kiusaamiskertomuksissa esiintyviä vuorovaikutussuhteiden vaiheita. Lisäksi selvitettiin opettajien käsityksiä kiusaamisen ennaltaehkäisevistä keinoista.
Tutkimukseen osallistui Etelä- Suomen alueelta seitsemän opettajaa, jotka olivat kokeneet kiusaamista oppilaiden taholta. Aineisto kerättiin narratiivisen haastattelun ja teemahaastattelun avulla. Opettajien kiusaamiskertomuksia analysoitiin narratiivien analyysin sekä narratiivisen analyysin keinoin. Teemahaastatteluosion analyysitapana oli laadullinen sisällönanalyysi.
Aineiston kertomuksista löytyi neljä vuorovaikutussuhteiden vaihetta, jotka nimettiin tutustumis-, konflikti-, selviytymis- ja ratkaisuvaiheeksi. Kertomuksissa esiintyneiden kolmen erilaisen kiusaamisen muodon pohjalta syntyi kolme erilaista tyyppitarinaa, joissa vuorovaikutussuhteiden vaiheet näyttäytyivät jossain määrin erilaisina. Tutkimuksen perusteella oppilaiden opettajiin kohdistaman kiusaamisen vuorovaikutusprosesseihin vaikuttavat oppilas-opettajasuhteen lisäksi myös oppilaiden vanhemmat sekä koko kouluyhteisö ryhmänormeineen. Kiusaamisen ennaltaehkäisemiseen tarvitaan opettajan lisäksi vanhempien, työyhteisön ja koko kouluorganisaation tuki. | fi |
dc.format.extent | 64 | |
dc.format.mimetype | application/pdf | |
dc.language.iso | fi | |
dc.title | Oppilaiden taholta kiusaamista kokeneiden opettajien kertomuksia | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-202209064485 | |
dc.type.ontasot | Pro gradu -tutkielma | fi |
dc.type.ontasot | Master’s thesis | en |
dc.contributor.tiedekunta | Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Faculty of Education and Psychology | en |
dc.contributor.laitos | Kasvatustieteiden laitos | fi |
dc.contributor.laitos | Department of Education | en |
dc.contributor.yliopisto | Jyväskylän yliopisto | fi |
dc.contributor.yliopisto | University of Jyväskylä | en |
dc.contributor.oppiaine | Kasvatustiede | fi |
dc.contributor.oppiaine | Education | en |
dc.rights.copyright | Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty. | fi |
dc.rights.copyright | This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited. | en |
dc.type.publication | masterThesis | |
dc.contributor.oppiainekoodi | 102 | |
dc.subject.yso | kertomukset | |
dc.subject.yso | kiusaaminen | |
dc.subject.yso | opettajat | |
dc.subject.yso | oppilaat | |
dc.subject.yso | vuorovaikutus | |
dc.format.content | fulltext | |
dc.type.okm | G2 | |