Päivittäistavarakauppiaiden näkemyksiä organisaation sosiaalisesta intranetistä

Abstract
Viestintäteknologia on keskeisessä roolissa työyhteisöissä 2020-luvulla. Hajautetuissa organisaatioissa viestintäteknologian, kuten sosiaalisen intranetin roolin merkitys korostuu entisestään, koska ilman sen ominaisuuksia työtä olisi mahdotonta tehdä hajautetusti. Se tarjoaa organisaatiolle laajoja mahdollisuuksia tiedonhallitsemiseen ja vuorovaikutukseen. Tämän takia on tärkeää ymmärtää, kuinka sosiaalista intranetiä käytetään, hallitaan tietoa sekä ollaan vuorovaikutuksessa. Tämän tutkimuksen tavoitteena on kuvata päivittäistavarakauppiaiden näkemyksiä organisaatiossa käytössä olevasta sosiaalisesta intranetistä. Tutkimuksella pyrittiin kuvaamaan, millaisia näkemyksiä päivittäistavarakauppiailla on organisaation sosiaalisen intranetin käyttötavoista, tiedonhallinnasta ja vuorovaikutuksesta. Tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena, ja tutkimusaineisto kerättiin haastattelemalla teemahaastattelua käyttäen neljää K-ryhmän päivittäistavarakauppiasta. Haastattelut toteutettiin Microsoft Teamsilla, ja tutkimuksen aineistonanalyysi toteutettiin aineistolähtöisesti. Työ toteutettiin yhteistyössä K-ryhmän kanssa, mutta se ei ollut toimeksianto. Tutkimuksen tulokset osoittavat, että päivittäistavarakauppiaat ja heidän työntekijänsä käyttävät organisaation sosiaalista intranetiä eri tavoilla. Käyttötapoihin ja -aktiivisuuteen vaikuttavat keskeisesti käyttäjien työrooli kaupassa sekä tietotekninen osaaminen. Eri rooleissa työskentelevät kaupan työntekijät käyttävät sitä eri tavoilla. Sosiaalinen intranetin tarjoamat mahdollisuudet tiedonhallintaan ja vuorovaikutukseen ovat kehittäneet näitä molempia osa-alueita organisaatiossa. Sosiaalisen intranetin tiedonhallintaan liittyy vahvuuksia ja heikkouksia, jotka koostuvat viestinnän monikanavaisuudesta ja sen määrästä, tiedon löydettävyydestä, sen käyttäjäystävällisyydestä sekä käyttäjien asenteesta. Myös sen vuorovaikutukseen liittyy vahvuuksia ja heikkouksia. Sen tarjoama ominaisuus teknologiavälitteiseen vuorovaikutteisuuteen nähdään vuorovaikutusta rikastavana ilmiönä, mutta käyttämiseen tarvitaan organisaatiolta opastusta ja yhteisiä viestintä- ja vuorovaikutuskäytänteitä. Tämän tutkimuksen tulokset auttavat kuvaamaan ja ymmärtämään sosiaalisen intranetin käyttötapoja, tiedonhallintaa ja vuorovaikutusta hajautetuissa organisaatiossa. Tulokset kuvaavat, millainen tiedonhallinta ja vuorovaikutus tukee päivittäistavarakauppiaiden ja heidän työntekijöidensä työskentelyä kaupoissa. Tuloksia voidaan hyödyntää yhteistyöorganisaatiossa K-ryhmässä, mutta niitä voidaan hyödyntää myös muissa, etenkin hajautetuissa organisaatioissa, joissa halutaan ymmärtää syvällisemmin sosiaalisen intranetin käyttäjien näkemyksiä.
Main Author
Format
Theses Master thesis
Published
2022
Subjects
The permanent address of the publication
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202208244303Käytä tätä linkitykseen.
Language
Finnish
License
In CopyrightOpen Access

Share