University of Jyväskylä | JYX Digital Repository

  • English  | Give feedback |
    • suomi
    • English
 
  • Login
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  • JYX
  • Opinnäytteet
  • Kandidaatintutkielmat
  • View Item
JYX > Opinnäytteet > Kandidaatintutkielmat > View Item

Finnish young adults’ experiences and attitudes of multilingualism in social media

Thumbnail
View/Open
427.4 Kb

Downloads:  
Show download detailsHide download details  
Authors
Nieminen, Siiri
Date
2022
Discipline
Englannin kieliEnglish
Copyright
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.

 
Monikielisyys on huomattavasti lisääntynyt Suomessa viime vuosikymmenten aikana, ja muutos jatkuu edelleen. Sosiaalinen media on alati kehittyvä ja dynaaminen verkosto, joka tavoittaa nykypäivänä jo miljardeja käyttäjiä. Alun perin internet oli pääasiassa englanninkielinen, joskin tilanne on nykyään kovin erilainen; sosiaalisen median aikakaudella monikielisyyteen törmää helposti päivittäin. Tämän tutkimuksen tarkoitus on kartoittaa kahden suomalaisen nuoren aikuisen kokemuksia monikielisyydestä sosiaalisessa mediassa sekä selvittää, millaisia asenteita heillä on eri kieliä kohtaan. Tutkimuskysymykset olivat seuraavat: 1. Miten suomalaiset nuoret aikuiset kokevat monikielisyyden sosiaalisessa mediassa? 2. Millaisia asenteita suomalaisilla nuorilla aikuisilla on monikielisyyttä kohtaan sosiaalisessa mediassa? Tutkimusta varten haastateltiin kahta 18–29-vuotiasta aikuista, jotka käyttävät monikielistä sosiaalista mediaa päivittäin. Molemmat haastateltavat näkivät monikielisyyden sosiaalisessa mediassa positiivisena asiana ja perustelivat, miksi eri kielien osaamisesta on hyötyä. Molemmilla haastateltavilla oli hyviä kokemuksia monikielisyydestä sosiaalisessa mediassa sekä positiivinen asenne monikielistä sisältöä kohtaan. Tutkimuksen aineistona toimineet haastattelut toteutettiin maaliskuussa 2022 Zoomin välityksellä. Aineisto analysoitiin laadullisella sisällönanalyysillä. Tutkimus on hyvin pienimuotoinen, eikä sen tuloksia voida yleistää. Toisaalta tutkimuksen tulokset ovat kuitenkin omiaan herättämään keskustelua monikielisyydestä ja sen hyödyistä sosiaalisessa mediassa, ja mahdollisesti myös muissa yhteyksissä. ...
Keywords
kokemukset sosiaalinen media monikielisyys asenteet experiences (knowledge) social media multilingualism attitudes
URI

http://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202208043984

Metadata
Show full item record
Collections
  • Kandidaatintutkielmat [4196]

Related items

Showing items with similar title or keywords.

  • Attitudes toward CSR : the attitudes of Finnish trade unions' representatives toward corporate social responsibility practices 

    Pietiläinen, Ella (2015)
    The aim of this study was to investigate the attitudes of trade union representatives toward companies’ CSR practices. The research participants were representatives of altogether nine Finnish trade unions and one Finnish ...
  • Finnish students' uses of and attitudes towards English on Facebook 

    Valppu, Jenni (2013)
    Monet sosiaalisen median sovellukset ovat saavuttaneet maailmanlaajuisen suosion ja niistä on tullut tärkeä osa etenkin nuorten jokapäiväistä elämää. Englantia käytetään sosiaalisessa mediassa paljon ja erityisesti ...
  • Friend or foe? : attitudes to and beliefs about English in Finland expressed by Finnish as a second language learners 

    Malessa, Eva (2011)
    Tutkin pro gradu -työssäni S2-oppijoiden käsityksiä englannin kielen käytöstä ja asemasta Suomessa. Aiemmat tutkimukset englannin kielen käytöstä ja asemasta Suomessa ovat keskittyneet suomalaisten äidinkielenpuhujien ...
  • Anthropomorphism and social presence in Human–Virtual service assistant interactions : The role of dialog length and attitudes 

    Munnukka, Juha; Talvitie-Lamberg, Karoliina; Maity, Devdeep (Elsevier, 2022)
    In this study, we delve into the perceived quality of recommendations provided by AI-based virtual service assistants (VSAs). Specifically, the role of the social presence of VSAs in influencing recommendation perceptions ...
  • Sociolinguistic upsets and people of color in social media performances 

    Leppänen, Sirpa; Westinen, Elina (Walter de Gruyter GmbH, 2022)
    Particularly since the refugee “reception crisis” in 2015, Finland has started transforming into a more diverse and multicultural society. These societal changes have also been accompanied by sociolinguistic change, as ...
  • Browse materials
  • Browse materials
  • Articles
  • Conferences and seminars
  • Electronic books
  • Historical maps
  • Journals
  • Tunes and musical notes
  • Photographs
  • Presentations and posters
  • Publication series
  • Research reports
  • Research data
  • Study materials
  • Theses

Browse

All of JYXCollection listBy Issue DateAuthorsSubjectsPublished inDepartmentDiscipline

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics
  • How to publish in JYX?
  • Self-archiving
  • Publish Your Thesis Online
  • Publishing Your Dissertation
  • Publication services

Open Science at the JYU
 
Data Protection Description

Accessibility Statement

Unless otherwise specified, publicly available JYX metadata (excluding abstracts) may be freely reused under the CC0 waiver.
Open Science Centre