Finnish young adults’ experiences and attitudes of multilingualism in social media
Abstract
Monikielisyys on huomattavasti lisääntynyt Suomessa viime vuosikymmenten aikana, ja muutos jatkuu edelleen. Sosiaalinen media on alati kehittyvä ja dynaaminen verkosto, joka tavoittaa nykypäivänä jo miljardeja käyttäjiä. Alun perin internet oli pääasiassa englanninkielinen, joskin tilanne on nykyään kovin erilainen; sosiaalisen median aikakaudella monikielisyyteen törmää helposti päivittäin.
Tämän tutkimuksen tarkoitus on kartoittaa kahden suomalaisen nuoren aikuisen kokemuksia monikielisyydestä sosiaalisessa mediassa sekä selvittää, millaisia asenteita heillä on eri kieliä kohtaan. Tutkimuskysymykset olivat seuraavat:
1. Miten suomalaiset nuoret aikuiset kokevat monikielisyyden sosiaalisessa mediassa?
2. Millaisia asenteita suomalaisilla nuorilla aikuisilla on monikielisyyttä kohtaan sosiaalisessa mediassa?
Tutkimusta varten haastateltiin kahta 18–29-vuotiasta aikuista, jotka käyttävät monikielistä sosiaalista mediaa päivittäin. Molemmat haastateltavat näkivät monikielisyyden sosiaalisessa mediassa positiivisena asiana ja perustelivat, miksi eri kielien osaamisesta on hyötyä. Molemmilla haastateltavilla oli hyviä kokemuksia monikielisyydestä sosiaalisessa mediassa sekä positiivinen asenne monikielistä sisältöä kohtaan.
Tutkimuksen aineistona toimineet haastattelut toteutettiin maaliskuussa 2022 Zoomin välityksellä. Aineisto analysoitiin laadullisella sisällönanalyysillä. Tutkimus on hyvin pienimuotoinen, eikä sen tuloksia voida yleistää. Toisaalta tutkimuksen tulokset ovat kuitenkin omiaan herättämään keskustelua monikielisyydestä ja sen hyödyistä sosiaalisessa mediassa, ja mahdollisesti myös muissa yhteyksissä.
Main Author
Format
Theses
Bachelor thesis
Published
2022
Subjects
The permanent address of the publication
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202208043984Käytä tätä linkitykseen.
Language
English