AllRead: The digital environment, GraphoLearn, for supporting reading development - data from pilot studies
AllRead: Digitaalinen oppimisympäristö GraphoLearn lukutaidon kehitystä tukemassa - pilottiaineistot
Richardson, Ulla; Nieminen, Lea; Aoia, Linda; Halttunen, Mika; Väkeväinen, Nina; Malessa, Eva; Rantanen, Vesa. AllRead: The digital environment, GraphoLearn, for supporting reading development - data from pilot studies. V. 31.7.2027. 10.17011/jyx/dataset/82412
Tekijät
Päivämäärä
2022Pääsyrajoitukset
Restricted use due to personal information protection. You can still contact author to ask for a copy of the material.
Tekijänoikeudet
Richardson, Ulla, Väkeväinen, Nina, Nieminen, Lea, Halttunen, Mika, Aoia, Linda, Rantanen, Vesa, Malessa, Eva and University of Jyväskylä
Hankkeemme pilottitutkimuksissa tarkasteltiin 1–2-luokkalaisten lasten lukutaidon kehittymistä digitaalisen oppimispelin eri versioiden avulla. Tämä tutkimusaineisto sisältää tutkimukseen osallistuneiden lasten pelilokitiedoista sekä peliin integroitujen arviointitehtävien tuloksista koottuja .csv-tiedostoja. Lisäksi aineisto sisältää numerodataksi (.csv) muutetut huoltajainkyselyn vastaukset, joissa kartoitettiin lasten demografisia taustatietoja sekä tietoja lapsen lukemaan oppimisesta ja lähisuvussa mahdollisesti ilmenneistä lukivaikeuksista.
Aineistojen ensimmäinen osio kerättiin vuonna 2019 tehdyssä pilottitutkimuksessa, jossa verrattiin Ekapeli englanti -peliä pelanneiden ryhmien ja GraphoLearn English phoneme -peliä pelanneen kontrolliryhmän (n 17) tuloksia englannin- ja suomenkielisten sanojen lukemisessa. Pelaavaan tutkimusryhmään (n 55) kuului kaksi 2-luokkaa ja yksi 1–2-luokkalaisista koostuva ryhmä. Kontrolliryhmänä (n 17) toimi yksi 2-luokka. Aineiston toinen osio kerättiin vuonna 2020–2021 tehdyssä tutkimusinterventiossa, jossa testattiin Professori Pörröpää ja Lukukupla -pelin toimivuutta 1–2-luokkalaisilla lapsilla 17 luokassa, jotka jaettiin satunnaisesti pelaaviin ryhmiin ja kontrolliryhmiin. Tutkimukseen osallistui 223 lasta, joista 124 pelasi tutkimuspeliä ja 99 kuului kontrolliryhmään.
...
This is the pilot phase dataset for the AllRead study. In the pilot studies of our project, the development of reading skills of children in grades 1–2 was examined using different versions of a digital learning game. The research material contains .csv files compiled from the game log data of the children who participated in the study and the results of the assessment tasks integrated into the game. In addition, the material contains the responses of the guardian survey converted into numerical data (.csv), which mapped the children's demographic background information as well as information about the child's learning to read and any reading difficulties that may have occurred in the immediate family.
The first part of the data was collected in a pilot study carried out in 2019, which compared the results of the groups that played the Ekapeli English game and the control group (n 17) playing the GraphoLearn English phoneme game in reading English and Finnish words.
The second part of the data was collected in a research intervention carried out in 2020–2021, which tested the functionality of the game Professor Pörröpää and Lukukupla with children in grades 1–2 in 17 classes, who were randomly divided into playing groups and control groups. 223 children participated in the study, of which 124 played the research game and 99 belonged to the control group.
...
Sisältää aineistoja
- Richardson, Ulla; Nieminen, Lea; Halttunen, Mika; Aoia, Linda; Väkeväinen, Nina (2027). AllRead: The digital environment, GraphoLearn, for supporting reading development. V. 31.7.2027. Tietoarkisto.
Asiasanat
Aineisto tutkimustietojärjestelmässä
https://converis.jyu.fi/converis/portal/detail/ResearchDataset/148894271
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Tutkimusdata [269]
Rahoittaja(t)
Fondation Botnar; Foundation BotnarRahoitusohjelmat(t)
Muut; OthersLisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Supporting Acquisition of Spelling Skills in Different Orthographies Using an Empirically Validated Digital Learning Environment
Lyytinen, Heikki Juhani; Semrud-Clikeman, Margaret; Li, Hong; Pugh, Kenneth; Richardson, Ulla (Frontiers Media SA, 2021)This paper discusses how the association learning principle works for supporting acquisition of basic spelling and reading skills using digital game-based learning environment with the Finland-based GraphoLearn (GL) ... -
Foundational English literacy development in India: a randomised-control trial using phonics instruction and GraphoLearn
Bora, Deepti; Patel, Priyanka; Psyridou, Maria; Ruotsalainen, Jenni; Richardson, Ulla; Torppa, Minna (2024)Foundational literacy is a key lever for achieving higher levels of learning and societal wellbeing. However, with an enrolment of over 250 million children in schools, India is currently challenged by learning deprivation. ... -
GraphoLearn India : The Effectiveness of a Computer-Assisted Reading Intervention in Supporting Struggling Readers of English
Patel, Priyanka; Torppa, Minna; Aro, Mikko; Richardson, Ulla; Lyytinen, Heikki (Frontiers Research Foundation, 2018)India, a country with a population of more than 1.3 billion individuals, houses the world’s second largest educational system. Despite this, 100 of millions of individuals in India are still illiterate. As English medium ... -
Teaching and learning to read in Afrikaans : teacher competence and computer-assisted support
February, Pamela J. (Jyväskylän yliopisto, 2018) -
Supporting struggling readers with digital game-based learning
Ronimus, Miia; Eklund, Kenneth; Pesu, Laura; Lyytinen, Heikki (Springer US, 2019)This study investigates the effectiveness of a digital game—GraphoLearn (GL)—in supporting second-grade students who have persistent difficulties with acquiring accurate and fluent reading skills. The participants (N = 37) ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.