AllRead: The digital environment, GraphoLearn, for supporting reading development - data from pilot studies

Abstract
Hankkeemme pilottitutkimuksissa tarkasteltiin 1–2-luokkalaisten lasten lukutaidon kehittymistä digitaalisen oppimispelin eri versioiden avulla. Tämä tutkimusaineisto sisältää tutkimukseen osallistuneiden lasten pelilokitiedoista sekä peliin integroitujen arviointitehtävien tuloksista koottuja .csv-tiedostoja. Lisäksi aineisto sisältää numerodataksi (.csv) muutetut huoltajainkyselyn vastaukset, joissa kartoitettiin lasten demografisia taustatietoja sekä tietoja lapsen lukemaan oppimisesta ja lähisuvussa mahdollisesti ilmenneistä lukivaikeuksista. Aineistojen ensimmäinen osio kerättiin vuonna 2019 tehdyssä pilottitutkimuksessa, jossa verrattiin Ekapeli englanti -peliä pelanneiden ryhmien ja GraphoLearn English phoneme -peliä pelanneen kontrolliryhmän (n 17) tuloksia englannin- ja suomenkielisten sanojen lukemisessa. Pelaavaan tutkimusryhmään (n 55) kuului kaksi 2-luokkaa ja yksi 1–2-luokkalaisista koostuva ryhmä. Kontrolliryhmänä (n 17) toimi yksi 2-luokka. Aineiston toinen osio kerättiin vuonna 2020–2021 tehdyssä tutkimusinterventiossa, jossa testattiin Professori Pörröpää ja Lukukupla -pelin toimivuutta 1–2-luokkalaisilla lapsilla 17 luokassa, jotka jaettiin satunnaisesti pelaaviin ryhmiin ja kontrolliryhmiin. Tutkimukseen osallistui 223 lasta, joista 124 pelasi tutkimuspeliä ja 99 kuului kontrolliryhmään.
Language
English,Finnish
Contains publications
  • Richardson, Ulla; Nieminen, Lea; Halttunen, Mika; Aoia, Linda; Väkeväinen, Nina (2027). AllRead: The digital environment, GraphoLearn, for supporting reading development. V. 31.7.2027. Tietoarkisto.
Citation
  • Richardson, Ulla; Nieminen, Lea; Aoia, Linda; Halttunen, Mika; Väkeväinen, Nina; Malessa, Eva; Rantanen, Vesa. AllRead: The digital environment, GraphoLearn, for supporting reading development - data from pilot studies. V. 31.7.2027. 10.17011/jyx/dataset/82412
License
In Copyright
Funder(s)
Fondation Botnar
Foundation Botnar
Funding program(s)
Muut
Others
Tietueessa on rajoitettuja tiedostoja.
Restricted use due to personal information protection. You can still contact author to ask for a copy of the material.
CopyrightRichardson, Ulla, Väkeväinen, Nina, Nieminen, Lea, Halttunen, Mika, Aoia, Linda, Rantanen, Vesa, Malessa, Eva and University of Jyväskylä

Share