Sosiaalisten verkostopalveluiden aiheuttamat häiriöt käyttäjän keskittymiskykyyn
Abstract
Tässä kirjallisuuskatsauksessa on tutkittu sosiaalisten verkostopalveluiden aiheuttamia häiriöitä käyttäjän keskittymiskyvyn kannalta ja selvitetty mistä vaikutukset johtuvat. Sosiaalisten verkostopalveluiden sovelluksiin liittyy paljon monikäyttöisiä ominaisuuksia, kuten pikaviestintä, uusiutuva tietosyöte ja ilmoitukset. Kyseisillä ominaisuuksilla on havaittu olevan häiritsevä vaikutus käyttäjän keskittymiskykyyn. Havaintoja häiriintymisestä on tehty muun muassa opiskelu- ja työympäristöissä, joissa keskittymisellä on merkittävä rooli uuden oppimisessa. Jatkuva tiedon uusiutuminen, tehtävien keskeytyminen, sekä runsas tiedon määrä kuormittavat käyttäjän keskittymiskykyä. Kyseisiä vaikutuksia tutkitaan tässä kirjallisuuskatsauksessa aikaisempien havaintojen perusteella muun muassa psykologian ja tietojärjestelmätieteen kirjallisuudesta.
In this Bachelor’s Thesis, the challenges posed to user concentration by social networking services are discussed. Applications for social networks include a number of features that are useful for instant messaging, continuous data feed, notifications and more. There is evidence that these features disrupt user concentration. Study and work environments, where concentration is a key component of learning something new, have demonstrated those disruptions. A large amount of information, interruptions and repetitive information exhaust the user's concentration. Based on previous findings in the literature on, for example from psychology and information technology, this literature review examines these features.
In this Bachelor’s Thesis, the challenges posed to user concentration by social networking services are discussed. Applications for social networks include a number of features that are useful for instant messaging, continuous data feed, notifications and more. There is evidence that these features disrupt user concentration. Study and work environments, where concentration is a key component of learning something new, have demonstrated those disruptions. A large amount of information, interruptions and repetitive information exhaust the user's concentration. Based on previous findings in the literature on, for example from psychology and information technology, this literature review examines these features.
Main Author
Format
Theses
Bachelor thesis
Published
2022
Subjects
The permanent address of the publication
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202207153872Use this for linking
Language
Finnish
The record contains restricted files. You can request a copy of this thesis here.
The material is available for reading at the archive workstation of the University of Jyväskylä Library.
The material is available for reading at the archive workstation of the University of Jyväskylä Library.
Tekijä ei ole antanut lupaa avoimeen julkaisuun, joten aineisto on luettavissa vain Jyväskylän yliopiston kirjaston arkistotyösemalta. Ks. https://kirjasto.jyu.fi/kokoelmat/arkistotyoasema..