Ketteryyden omaksumisen arviointi julkishallinnollisessa organisaatiossa
Authors
Date
2022Copyright
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Moni organisaatio käyttää ohjelmistokehityksessä ketteriä menetelmiä tuottaakseen asiakkaalleen asiakasarvoa mahdollisimman usein. Ketterien menetelmien taustalla toimii ketterät arvot ja periaatteet, jotka ohjaavat erilaisia ketterien menetelmien viitekehyksiä, mutta viitekehysten käyttöönotossa on omat haasteensa ja organisaatio päätyykin omaksumaan viitekehyksen eikä ketteryyden ideologiaa. Tässä pro gradu -tutkielmassa arvioidaan kuinka hyvin julkishallinnollinen organisaatio, Kela, on onnistunut omaksumaan ketteryyden arvot ja periaatteet. Tutkielman tavoitteena oli tunnistaa myös osa-alueet, jotka vaativat kehittämistä ja myös kolmantena tutkittavana asiana oli tunnistaa, sopiiko kypsyystasomalli julkishallinnolliseen organisaation ketteryyden kypsyystason arvioimiseen. Tutkimuksessa hyödynnettiin laadullista tutkimusmenetelmää, jossa tutkimusstrategiana käytettiin tapaustutkimusta. Empiirinen aineisto kerättiin teemahaastatteluilla. Tutkimusaineisto koostuu 8 haastattelusta ja haastateltaviksi valittiin henkilöitä, joiden katsottiin ymmärtävän, minkälaisia onnistumisia ja haasteita Kelalla on ketteryyden suhteen. Tutkimuksen tulokset osoittavat, että Kela on onnistunut omaksumaan joitakin ketteriä arvoja ja periaatteita. Kypsyystasomallin mukaisesti Kela on tasolla 1 tai 2 asteikon ollessa 1-5. Organisaation osa-alueista eniten kehittämistä vaativat asiakkaan tunnistaminen, asiakkaan ymmärtäminen sekä asiakasarvon luominen mahdollisimman usein. Myös yksilöiden ja tiimien valmentaminen kohti ketteryyttä tunnistettiin tärkeänä kehittämiskohteena. Tutkielman puitteissa tunnistettiin myös ketteryyden omaksumista estäviä kulttuurillisia tekijöitä, joita ovat Kelassa johtaminen, asenteet toisia työntekijöitä kohtaan sekä työympäristössä vallitsevat arvot. Tutkielman perusteella tunnistettiin myös kypsyystasomallin sopivuus ketteryyden kypsyystason arviointiin, vaikka mallissa tunnistettiin muutamia epäkohtia.
...
Many organizations use agile methods in software development to create customer value for their customers as often as possible. Agile methods are based on agile values and principles that guide the different frameworks of agile methods, but the implementation of frameworks has its own challenges, and the organization ends up adopting the ideology of the framework rather than agility. This master's thesis assesses how well a public administration organization, Kela, has succeeded in embracing the values and principles of agility. The aim of the study was also to identify the areas that need to be developed, and the third issue to be examined was to determine whether the maturity level model is suitable for assessing the maturity level of a public organization. The study follows qualitative research method and case study was utilized as its primary research method. Empirical material was collected through thematic interviews. The research material consists of 8 interviews. People who were selected to be interviewed were considered to understand the successes and challenges that Kela has in terms of agile. The results of the study show that Kela has succeeded in adopting some agile values and principles. According to the maturity level model, Kela is at level 1 or 2 with a scale of 1-5. Of the areas of the organization that require the most development is identifying the customer, understanding the customer and creating customer value as often as possible require development. Coaching individuals and teams towards agility was also identified as an important area for development. The study also identified cultural factors that prevent the adoption of agility, such as leadership, attitudes towards other employees and basic underlying assumptions. Based on the study, the suitability of the maturity level model for assessing the maturity level of agility was also identified, although a few drawbacks were identified in the model.
...
Metadata
Show full item recordCollections
- Pro gradu -tutkielmat [29512]
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Hajautetun ketterän ohjelmistokehityksen kriittiset menestystekijät ja haasteet
Björkman, Emmi (2020)Monet yritykset lähtivät 2000-luvun alussa hyödyntämään ketterää ohjelmistokehitystä, mikä on seurausta nopeasti muuttuvasta tekniikasta ja liiketoimintaympäristöstä. Ketterät menetelmät keskittyvät epämuodollisiin ... -
Skaalautuvat ketterät menetelmät : tapaustutkimus kipupisteistä
Kivikangas, Laura; Mulari, Markus (2021)Tässä pro gradu -tutkielmassa selvitetään kirjallisuuskatsauksen avulla, millaisia menestystekijöitä ja haasteita skaalautuvien ketterien menetelmien käyttöönotossa ja käytössä esiintyy. Yleisimmin esiintyvistä menestystekijöistä ... -
Militarizing red teaming : agile and scalable process for cyber red teaming using adaptive planning and execution framework
Tuovinen, Jussi; Frilander, Kimmo (2019)Red teaming toiminnan tavoitteena on luoda parempia suunnitelmia, tuotteita tai käytänteitä millä tahansa toimialalla haastamalla ja kyseenalaistamalla nykyisiä malleja. Toiminnan ytimessä on etenkin tulevaisuuden riskien ... -
Ketteryyden esteet jatkuvissa tuotantoon vienneissä
Rönkä, Jyrki (2022)Organisaatioilla on tarvetta saada toimintaansa ketterämpään suuntaan, jotta pystytään vastaamaan liiketoiminnan ja liiketoimintaympäristön nopeisiin muutoksiin. Tämän johdosta ketterien sovelluskehitysmenetelmien viitekehysten ... -
Ohjelmistokehityksen ketteryys ja sen mittaaminen
Kinnunen, Hanna (2015)Tutkielmassa pyritään luomaan yleiskuva ketteryydestä ohjelmistokehitykses-sä - sen määritelmästä, laajuudesta ja toteutumisesta. Tutkielmassa käydään läpi ketteryyteen liittyvää tutkimusta pyrkien löytämään yleisesti ...