University of Jyväskylä | JYX Digital Repository

  • English  | Give feedback |
    • suomi
    • English
 
  • Login
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  • JYX
  • Opinnäytteet
  • Pro gradu -tutkielmat
  • View Item
JYX > Opinnäytteet > Pro gradu -tutkielmat > View Item

Mukamas Learning Designin fasilitointikoulutusten vaikuttavuuden ja siirtovaikutukseen liittyvien tekijöiden arviointi

Thumbnail
View/Open
3.8 Mb

Downloads:  
Show download detailsHide download details  
Authors
Leinonen, Henri
Date
2022
Discipline
KoulutusteknologiaKoulutusteknologia
Copyright
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.

 
Mukamas Learning Design järjestää organisaatioille fasilitointikoulutuksia, joiden vaikuttavuutta ei ole aiemmin tutkittu kovinkaan laajasti. Tässä tutkimuksessa selvitetään monimenetelmäisen pitkittäistutkimuksen avulla fasilitointikoulutusten vaikuttavuutta ja sitä, millaiset siirtovaikutukseen liittyvät tekijät mahdollistavat tai estävät vaikuttavan koulutuksen toteutumista. Lisäksi tutkimuksessa pyritään selvittämään, millaisilla toimenpiteillä koulutusprosessien vaikuttavuutta voidaan parantaa. Tutkimuksessa käytetty arviointimalli huomioi aikaisemmissa tutkimuksissa käytettyjä arviointimalleja sekä tarkastelee oppimisen siirtovaikutusta oppijoiden, organisaatioiden työympäristöjen ja koulutuksen näkökulmasta. Koulutusten vaikuttavuuden havaittiin vaihtelevan eri vastaajilla. Työympäristöissä ja koulutuksessa havaittiin tekijöitä, jotka mahdollistavat tai estävät opittujen asioiden siirtämisen työpaikalle. Havaintojen perusteella muotoiltiin kehitysehdotukset sekä Mukamas Learning Designin fasilitointikoulutusten kehittämisen tueksi että koulutukseen osallistuneiden organisaatioiden koulutusprosessien parantamiseksi. ...
 
Mukamas Learning Design offers facilitation training for organizations. However, the effectiveness of the training has not been studied very extensively in the past. Using a multi-method longitudinal study, this study investigates the effectiveness of facilitation training and the factors involved in the transfer of training that enable or hinder the implementation of effective training. In addition, the study seeks to find out what measures can be taken to improve the effectiveness of training processes. The evaluation model used in the study takes into account the evaluation models used in the previous studies and examines the transfer of training from the perspective of learners, organizations' work environments and training. The effectiveness of the training was found to vary from one respondent to another. Factors that enable or prevent the transfer of training were identified in work environments and training. Based on the findings, development proposals were formulated both to support the development of Mukamas Learning Design's facilitation training and to improve the training processes of the participating organizations. ...
 
Keywords
oppimisen siirtovaikutus pitkittäistutkimus koulutus vaikuttavuus arviointi oppiminen siirtovaikutus fasilitointi
URI

http://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202206283666

Metadata
Show full item record
Collections
  • Pro gradu -tutkielmat [24534]

Related items

Showing items with similar title or keywords.

  • "Oli hyvä laittaa itsensä likoon" : kuntaorganisaation johtamiskoulutuksen vaikuttavuuden arviointi 

    Kylmälahti, Maarit; Paunonen, Katri (2003)
  • Vaikuttavaa kohtaamista : vaikuttavuuden arviointi Vamos 2. aste hankkeesta 

    Pakkanen, Karoliina (2022)
    Tutkimuksen tavoitteena oli arvioida laadullisin tutkimusmenetelmin, ja haastatteluaineiston avulla, miten vaikuttavaa Vamos 2. aste –hankkeen toiminta oli. Tutkimuksessa tarkasteltiin hankkeen omia tavoitteita ja niistä ...
  • Valmetin asiakaskoulutuksen laadun ja vaikuttavuuden sekä oppimisprosessiin liittyvien tekijöiden arviointi paperinvalmistajien näkökulmasta 

    Woods, Hetamari (1998)
  • Interventiovastemallien tarjoamat mahdollisuudet kolmiportaisen tuen mallin kehittämiseen : esimerkkinä matematiikan oppimisen tuki 

    Björn, Piia M.; Aro, Mikko; Koponen, Tuire (Niilo Mäki Instituutti, 2015)
    Tässä katsausartikkelissa esitellään Yhdysvalloissa monin paikoin käytössä olevaa interventiovastemallia (Response to Intervention, RTI), joka sisältää tutkimusperustaisen näkökulman koulussa annettavaan oppimisen tukeen. ...
  • Itseilmaisun koulutuksen vaikuttavuus oppijan näkökulmasta 

    Mykrä, Teija (1999)
  • Browse materials
  • Browse materials
  • Articles
  • Conferences and seminars
  • Electronic books
  • Historical maps
  • Journals
  • Tunes and musical notes
  • Photographs
  • Presentations and posters
  • Publication series
  • Research reports
  • Research data
  • Study materials
  • Theses

Browse

All of JYXCollection listBy Issue DateAuthorsSubjectsPublished inDepartmentDiscipline

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics
  • How to publish in JYX?
  • Self-archiving
  • Publish Your Thesis Online
  • Publishing Your Dissertation
  • Publication services

Open Science at the JYU
 
Data Protection Description

Accessibility Statement

Unless otherwise specified, publicly available JYX metadata (excluding abstracts) may be freely reused under the CC0 waiver.
Open Science Centre