Show simple item record

dc.contributor.advisorHähkiöniemi, Markus
dc.contributor.advisorMäntylä, Terhi
dc.contributor.authorTanskanen, Tanja
dc.date.accessioned2022-06-20T09:03:17Z
dc.date.available2022-06-20T09:03:17Z
dc.date.issued2022
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/81887
dc.description.abstractTässä tutkimuksessa haastateltiin opettajaopiskelijoita, joilla on matemaattisia oppimisvaikeuksia. Tutkimuksen tarkoituksena oli tuottaa tietoa siitä, miten matemaattiset oppimisvaikeudet näkyvät tai ovat näkyneet opettajaopiskelijoiden koulu-uralla, minäkäsityksen kehityksessä sekä ammatinvalinnassa. Lisäksi tutkittiin sitä, miten opettajaopiskelijat ajattelevat matemaattisen oppimisvaikeuden näkyvän tulevalla työurallaan. Tutkimus on laadullinen, metodologialtaan fenomenologinen tutkimus. Siinä haastateltiin kuutta kuutta luokanopettaja ja yhtä -erityispedagogiikan opiskelijaa Tutkittavia haastateltiin puolistruktroidulla menetelmällä. Haastattelukysymykset käsittelivät tukea omalla koulu-uralla sekä yliopistossa, ammatinvalintaa, tuleva työelämää sekä oppimisvaikeuden hyviä ja huonoja puolia. Aineiston analyysimenetelmänä toimi teemoittelu. Tutkimuksen tuloksista selvisi, että tutkittavat eivät kokeneet saaneensa peruskoulussa riittävää tukea opintoihinsa. Tukea ei annettu yliopistossakaan mutta tutkittavat eivät kokeneet sitä tarvitsevansa. Kukaan tutkittavista ei kokenut, että oppimisvaikeus olisi estänyt heitä hakeutumasta opettajankoulutukseen mutta kokivat sen vaikuttaneen jossain määrin minäkäsityksensä kehittymiseen oppijana. Oppimisvaikeuksien tuomiksi haasteiksi mainittiin vaikeudet arkielämässä, muiden ihmisten suhtautumisen sekä itsetunnon heikentymisen. Hyviksi puoliksi mainittiin oppimisvaikeuksien kanssa kamppailevan oppilaan ymmärtäminen sekä suopea suhtautuminen itseään ja muita kohtaan. Kaikki tutkittavat kokivat, että oppimisvaikeus auttaa heitä ymmärtämään paremmin ongelmien kanssa kamppailevia oppilaita.fi
dc.format.extent75
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isofi
dc.rightsIn Copyrighten
dc.subject.othermatemaattinen oppimisvaikeus
dc.subject.otheropettajaopiskelija
dc.subject.otherdyskalkulia
dc.titleOpettajaopiskelijoiden kokemuksia matemaattisten oppimisvaikeuksien vaikutuksesta opintopolkuun ja opettajuuteen
dc.typemaster thesis
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-202206203496
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.contributor.tiedekuntaKasvatustieteiden ja psykologian tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Education and Psychologyen
dc.contributor.laitosOpettajankoulutuslaitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Teacher Educationen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.oppiaineLuokanopettajakoulutusfi
dc.contributor.oppiaineTeacher Educationen
dc.type.coarhttp://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc
dc.rights.accesslevelopenAccess
dc.type.publicationmasterThesis
dc.contributor.oppiainekoodi103
dc.subject.ysolaskemisen erityisvaikeus
dc.subject.ysoopettajat
dc.subject.ysooppimisvaikeudet
dc.subject.ysomatematiikka
dc.subject.ysominäkuva
dc.subject.ysoopettajankoulutus
dc.subject.ysotukeminen
dc.format.contentfulltext
dc.rights.urlhttps://rightsstatements.org/page/InC/1.0/
dc.type.okmG2


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

In Copyright
Except where otherwise noted, this item's license is described as In Copyright