Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.advisorHähkiöniemi, Markus
dc.contributor.advisorMäntylä, Terhi
dc.contributor.authorTanskanen, Tanja
dc.date.accessioned2022-06-20T09:03:17Z
dc.date.available2022-06-20T09:03:17Z
dc.date.issued2022
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/81887
dc.description.abstractTässä tutkimuksessa haastateltiin opettajaopiskelijoita, joilla on matemaattisia oppimisvaikeuksia. Tutkimuksen tarkoituksena oli tuottaa tietoa siitä, miten matemaattiset oppimisvaikeudet näkyvät tai ovat näkyneet opettajaopiskelijoiden koulu-uralla, minäkäsityksen kehityksessä sekä ammatinvalinnassa. Lisäksi tutkittiin sitä, miten opettajaopiskelijat ajattelevat matemaattisen oppimisvaikeuden näkyvän tulevalla työurallaan. Tutkimus on laadullinen, metodologialtaan fenomenologinen tutkimus. Siinä haastateltiin kuutta kuutta luokanopettaja ja yhtä -erityispedagogiikan opiskelijaa Tutkittavia haastateltiin puolistruktroidulla menetelmällä. Haastattelukysymykset käsittelivät tukea omalla koulu-uralla sekä yliopistossa, ammatinvalintaa, tuleva työelämää sekä oppimisvaikeuden hyviä ja huonoja puolia. Aineiston analyysimenetelmänä toimi teemoittelu. Tutkimuksen tuloksista selvisi, että tutkittavat eivät kokeneet saaneensa peruskoulussa riittävää tukea opintoihinsa. Tukea ei annettu yliopistossakaan mutta tutkittavat eivät kokeneet sitä tarvitsevansa. Kukaan tutkittavista ei kokenut, että oppimisvaikeus olisi estänyt heitä hakeutumasta opettajankoulutukseen mutta kokivat sen vaikuttaneen jossain määrin minäkäsityksensä kehittymiseen oppijana. Oppimisvaikeuksien tuomiksi haasteiksi mainittiin vaikeudet arkielämässä, muiden ihmisten suhtautumisen sekä itsetunnon heikentymisen. Hyviksi puoliksi mainittiin oppimisvaikeuksien kanssa kamppailevan oppilaan ymmärtäminen sekä suopea suhtautuminen itseään ja muita kohtaan. Kaikki tutkittavat kokivat, että oppimisvaikeus auttaa heitä ymmärtämään paremmin ongelmien kanssa kamppailevia oppilaita.fi
dc.format.extent75
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isofi
dc.subject.othermatemaattinen oppimisvaikeus
dc.subject.otheropettajaopiskelija
dc.subject.otherdyskalkulia
dc.titleOpettajaopiskelijoiden kokemuksia matemaattisten oppimisvaikeuksien vaikutuksesta opintopolkuun ja opettajuuteen
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-202206203496
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.contributor.tiedekuntaKasvatustieteiden ja psykologian tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Education and Psychologyen
dc.contributor.laitosOpettajankoulutuslaitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Teacher Educationen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.oppiaineLuokanopettajakoulutusfi
dc.contributor.oppiaineTeacher Educationen
dc.rights.copyrightJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.rights.copyrightThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.type.publicationmasterThesis
dc.contributor.oppiainekoodi103
dc.subject.ysolaskemisen erityisvaikeus
dc.subject.ysoopettajat
dc.subject.ysooppimisvaikeudet
dc.subject.ysomatematiikka
dc.subject.ysominäkuva
dc.subject.ysoopettajankoulutus
dc.subject.ysotukeminen
dc.format.contentfulltext
dc.type.okmG2


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot