Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.advisorSkippari, Mika
dc.contributor.authorKantonen, Aleksi
dc.date.accessioned2022-06-14T05:02:12Z
dc.date.available2022-06-14T05:02:12Z
dc.date.issued2022
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/81678
dc.description.abstractMonet teknologiset innovaatiot ovat ottaneet vahvan jalansijan markkinoinnin kentällä digitalisaation myötä. Tekoäly on yksi uusimmista ja nykypäivän trendikkäistä teknologisista ratkaisuista, joka tarjoaa markkinoinnin asiantuntijoille tehokkaita, dataan pohjautuvia ratkaisuja. Vaikka tekoälyä on käsitelty markkinoinnin akateemisessa kirjallisuudessa viime aikoina enenevissä määrin, on tutkimus siitä kuitenkin verrattain vähäistä. Aiemmissa tutkimuksissa on käsitelty mm. tekoälystä markkinoinnin tukena ja tekoälysovellusten hyödyntämisestä markkinoinnin operatiivisissa tehtävissä, mutta ne tarjoavat kuitenkin varsin rajoitetusti ymmärrystä markkinoinnin tekoälysovelluksissa hyödynnettävästä datasta. Tämän pro gradu -tutkielman tarkoituksena oli selvittää, minkälaista dataa markkinoinnin tekoälysovellusten implementointiprosesseissa hyödynnetään ja mistä sitä tyypillisesti kerätään. Tämän toteuttamiseksi tutkielman menetelmäksi valittiin laadullinen tutkimus, sillä se soveltuu hyvin vastaavanlaiselle moniulotteiselle tutkimusaiheelle, joka vaatii syvällistä ymmärrystä. Tutkimusaineisto kerättiin seitsemän puolistrukturoidun teemahaastattelun avulla, mikä analysoitiin sisällönanalyysia sekä teemoittelua käyttäen. Aineiston analyysin lopputulemana muodostettiin kolme pääteemaa, jotka sisälsivät erillisiä alateemoja. Tutkimustulokset mukailivat osittain aiempaa kirjallisuutta, mutta esittivät myös uusia havaintoja. Tulokset toivat esiin, kuinka markkinoinnin tekoälysovellusten implementointiprosesseissa hyödynnettävä data on tyypillisesti strukturoitua ja yrityksen sisäistä dataa. Datan tulisi olla mahdollisimman laadukasta, sillä tekoälysovellusten toiminta perustuu vahvasti niille syötettyyn dataan, mutta samalla laadun määrittäminen koetaan erittäin kontekstisidonnaiseksi. Täydellisen laadun etsiminen ei ole relevanttia, sillä tosielämän tilanteissa data on useimmiten jokseenkin vinoutunutta. Tärkeintä on siis luoda jatkuvia sekä järjestelmällisiä datan käsittelyn prosesseja organisaatioon, ja tavoitella että se sopii sille määriteltyyn markkinoinnin käyttötarkoitukseen parhaalla mahdollisella tavalla.fi
dc.format.extent62
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isofi
dc.subject.otherdigimarkkinointi
dc.titleDatan rooli markkinoinnin tekoälysovellusten implementointiprosessissa
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-202206143287
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.contributor.tiedekuntaKauppakorkeakoulufi
dc.contributor.tiedekuntaSchool of Business and Economicsen
dc.contributor.laitosTaloustieteetfi
dc.contributor.laitosBusiness and Economicsen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.oppiaineMarkkinointifi
dc.contributor.oppiaineMarketingen
dc.rights.copyrightJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.rights.copyrightThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.type.publicationmasterThesis
dc.contributor.oppiainekoodi20423
dc.subject.ysomarkkinointi
dc.subject.ysotekoäly
dc.subject.ysodigitalisaatio
dc.subject.ysokoneoppiminen
dc.subject.ysodata
dc.subject.ysodigitaalinen markkinointi
dc.format.contentfulltext
dc.type.okmG2


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot