Antecedents in the adoption and implementation of a new marketing automation software
Abstract
Vaikka markkinoinnin automaatio kasvattaa suosiotaan erityisesti yrityksissä
ja organisaatioissa, akateeminen tutkimus siitä on edelleen hyvin rajallista.
Markkinoinnin automaation (MA) kaltaiset ICT-järjestelmät, kuten asiakkuuksien hallinta
(CRM) ja myynnin automaatio (SFA), ovat herättäneet suurta kiinnostusta akateemisessa
maailmassa, jättäen tutkimusraon markkinoinnin automaatiolle ja sen toiminnoille.
Tämän tutkimuksen tavoitteena on lisätä tietämystä siitä, kuinka markkinoinnin
automaatiojärjestelmiä voidaan ottaa käyttöön onnistuneesti. Tavoitteen saavuttamiseksi
työssä tunnistetaan markkinoinnin automaation toteutuksen edellytyksiä ja
toteutusprosessiin vaikuttavia tekijöitä. Lisäksi selvitetään markkinoinnin automaation
käyttöönoton hyötyjä ja haittoja sekä mahdollisia eroja markkinointiautomaation ja
muiden ICT-järjestelmien, mukaan lukien CRM ja SFA, käyttöönotossa. Tutkimus
toteutetaan tapaustutkimuksena hyödyntäen haastatteluja ja havaintoja
tiedonkeruumenetelminä. Tutkimuksen kohteena olevasta yrityksestä haastateltiin kahta
henkilöä yrityksen myynti- ja markkinointiosastoilta. Lisäksi tutkija työskenteli
tutkimuksen kohteena olevassa suomalaisessa B2B-logistiikkaratkaisujen
toimittajayrityksessä tutkimuksen tekohetkellä.
Markkinoinnin automaation edellytysten tutkimiseksi, työssä otettiin käyttöön
Muphyn (2018) viitekehys. Tutkimustulosten rakentamisen jälkeen samaa viitekehystä
muutettiin niin, että pystyttiin vastaamaan tutkimuksen alkuvaiheessa esitettyihin
tutkimuskysymyksiin. Loput teoreettisesta taustasta koostuivat ICT:n käyttöönotosta ja
toimeenpanosta, sosiaalisesta mediasta ja sisältömarkkinoinnista sekä markkinoinnin
automaation keskeisistä käsitteistä.
Tutkimuksen tulokset laajentavat olemassa olevaa markkinoinnin automaation ja
ICT-käyttöönoton tutkimuspohjaa. Tulokset viittaavat siihen, että markkinoinnin
automaatioalustan onnistunut käyttöönotto edellyttää monia tekijöitä, jotka on otettava
huomioon prosessin eri vaiheissa. Prosessin onnistuminen riippuu suuresti siitä, onko
olemassa oikeat henkilöresurssit, oikea projektin laajuus ja realistisesti asetetut tavoitteet.
Nämä edellytykset oppimalla markkinoinnin automaatiota hankkiva yritys voi
hyödyntää opittuja taitoja myös tulevissa ohjelmistohankinnoissa. Lisäksi tunnistettiin
useita samankaltaisuuksia eri ICT-ohjelmistohakintojen välillä, kuten asianmukaisen
koulutuksen tarve ja tarve ymmärtää, miksi valittu ohjelmisto alun perin hankitaan.
Main Author
Format
Theses
Master thesis
Published
2022
Subjects
The permanent address of the publication
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202206103240Käytä tätä linkitykseen.
Language
English