Show simple item record

dc.contributor.advisorPaloniemi, Susanna
dc.contributor.authorKoivuniemi, Jutta
dc.date.accessioned2022-06-09T07:05:35Z
dc.date.available2022-06-09T07:05:35Z
dc.date.issued2022
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/81574
dc.description.abstractTutkimus nojaa sosiaalisen konstruktionismin, strategiatutkimuksen ja merkityksellistämisen teoriataustaan. Kiinnostus kohdistuu strategian toteuttamisen diskursseihin työkäytännöissä, strategian herättämiin tunteisiin ja ammatillisen identiteetin uudelleen neuvotteluun strategiaprosessissa. Tutkimuksen tarkoituksena on kuvata strategian merkityksellistämistä (sensemaking) työorganisaatiossa. Merkityksellistämistä lähestytään tutkimuksessa diskursiivisesti, jolloin strategia ymmärretään sosiaalisessa toiminnassa vuorovaikutuksen kautta rakentuvana ilmiönä. Tutkimusaineisto koostui yhdeksästä pienryhmäkeskusteluotteesta, jotka oli valittu Tunto2-tutkimushankkeen aineistosta. Kriittisen diskurssianalyysin keinoin paikannettiin strategiadiskursseja, joissa esihenkilöt merkityksellistivät strategiaa omassa työssään. Strategia herätti voimakkaita sekä negatiivisia että positiivisia tunteita. Strategia kuvattiin yhtäältä arjen toimintaa jäykistävänä ylemmän johdon luo muksena, toisaalta sille rakentui merkityksiä yksilön ja tiimin työkäytännöissä, työyhteisöön sitouttamisessa ja ammatillisen identiteetin uudelleen neuvottelussa. Diskurssit ilmensivät strategian merkityksellistämisen prosessia, jotka saivat tukea tutkimuksen teoriataustassa esitetyistä merkityksellistämisen malleista.fi
dc.format.extent60
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isofi
dc.subject.otherstrategian merkityksellistäminen
dc.subject.otherstrategi
dc.subject.otherstrategiadiskurssi
dc.titleStrategian merkityksellistäminen esihenkilöiden strategiadiskursseissa : "operatiiviset toimet syö strategiaa aamupalaksi"
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-202206093187
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.contributor.tiedekuntaKasvatustieteiden ja psykologian tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Education and Psychologyen
dc.contributor.laitosKasvatustieteiden laitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Educationen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.oppiaineAikuiskasvatusfi
dc.contributor.oppiaineAdult Educationen
dc.rights.copyrightJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.rights.copyrightThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.type.publicationmasterThesis
dc.contributor.oppiainekoodi102
dc.subject.ysodiskurssianalyysi
dc.subject.ysostrategiat
dc.subject.ysodiskurssi
dc.subject.ysoammatti-identiteetti
dc.subject.ysoesihenkilöt
dc.subject.ysoyritysstrategiat
dc.format.contentfulltext
dc.rights.accessrightsTekijä ei ole antanut lupaa avoimeen julkaisuun, joten aineisto on luettavissa vain Jyväskylän yliopiston kirjaston arkistotyösemalta. Ks. https://kirjasto.jyu.fi/kokoelmat/arkistotyoasema..fi
dc.rights.accessrightsThe author has not given permission to make the work publicly available electronically. Therefore the material can be read only at the archival workstation at Jyväskylä University Library (https://kirjasto.jyu.fi/collections/archival-workstation).en
dc.type.okmG2


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record