Ammatillinen kasvu akateemisten koulutusalan yksinyrittäjien uratarinoissa
Tekijät
Päivämäärä
2022Pääsyrajoitukset
Tekijä ei ole antanut lupaa avoimeen julkaisuun, joten aineisto on luettavissa vain Jyväskylän yliopiston kirjaston arkistotyösemalta. Ks. https://kirjasto.jyu.fi/kokoelmat/arkistotyoasema..
Tässä pro gradu -tutkielmassa tarkasteltiin ammatillista kasvua akateemisten koulutusalan yksinyrittäjien uratarinoissa. Yksinyrittäjyyden tarkastelu tässä kontekstissa on toistaiseksi ollut vähäistä akateemisen yrittäjyyden ollessa uusi työnteon muoto ja aikaisempi tutkimus koulutusalan osalta on pitkälti toteutunut ulkoisen ja sisäisen yrittäjyyden jaotteluun pohjautuen. Ammatillisen kasvun näkökulmasta on tärkeää pyrkiä ymmärtämään, millaisena se näyttäytyy tämän kohdejoukon osalta heidän uratarinoissaan.
Tutkimuksessa tarkasteltiin narratiivisen haastattelun avulla kerättyjä uratarinoita, joita kertyi yhteensä seitsemän. Tutkimuksen lähestymistapa oli narratiivinen. Analyysi toteutettiin aineistolähtöisen holistisen sisällön ja muodon analyysin avulla. Sen pohjalta tuotettiin kolme tyyppitarinaa, joissa ammatillisen kasvun merkitys näyttäytyi eri tavoin.
Tyyppitarinat olivat Yksinyrittäjyys ammatillisen kasvun vauhdittajana, Yksinyrittäjyys ammatillisen kasvun polkuna sekä Ammatillinen kasvu ja yksinyrittäjyys osana hyvinvointia. Kahden ensimmäisen tyyppitarinan osalta ammatillinen kasvu näyttäytyi melko perinteisenä, joskin sen toteuttamisessa käytettiin luovia ratkaisuja. Kolmas tyyppitarina poikkesi kahdesta edellisestä. Siinä sekä ammatillinen kasvu että yksinyrittäjyys toimivat välinearvon tavoin, hyvinvointia tukien. Hyvinvoinnin näkökulma voi tulevaisuudessa tarjota uusia avauksia työelämää koskevaan keskusteluun epätyypillisten työnteon muotojen yleistyessä.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29743]
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
The Narrative Approach to Research Professional Identity : Relational, Temporal, and Dialogical Perspectives
Vähäsantanen, Katja; Arvaja, Maarit (Springer, 2022)In this chapter, we present the narrative approach as applied in the field of professional learning. The specific aim is to present the methodological opportunities and concerns it raises in research on professional identity ... -
Hobby, career or vocation? Meanings in sports coaching and their implications for recruitment and retention of coaches
Ronkainen, Noora J.; Ryba, Tatiana V.; McDougall, Michael; Tod, David; Tikkanen, Olli (Routledge, 2022)Rationale/Purpose: Traditional European sports clubs are facing increasing pressures to professionalise their services, while also encountering difficulties in the recruitment and retention of the coaching workforce. We ... -
Career experts’ conceptions of innovation in career development
Kettunen, Jaana (Springer, 2023)This article reports the findings from a phenomenographic investigation into career experts’ conceptions of innovation in career development. The results show that conceptions of innovation in career development varied ... -
Tulokkaasta tuottavaksi asiantuntijaksi : perehdyttäminen kehittämisen välineenä eräissä suomalaisissa tietoalan yrityksissä
Ketola, Hannu U. (Jyväskylän yliopisto, 2010) -
Lennosta uudelle uralle : kertomuksia matkustamopalveluhenkilöiden uramuutoksista ja uusista koulutuspoluista covid-19 pandemian aikana
Virevesi, Minna (2023)Tutkimuksessa tarkastellaan matkustamopalvelualan henkilöstön kertomuksia uudelle koulutuspolulle lähtemisestä covid-19 pandemian ja ilmailualan kriisin aikana. Tutkimuksen tehtävänä on kuvata, miten uudelle koulutuspolulle ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.