Transformatiivinen opettajaksi oppiminen : fenomenologis-hermeneuttinen analyysi luokanopettajakoulutuksesta
Julkaistu sarjassa
JYU dissertationsTekijät
Päivämäärä
2022Tekijänoikeudet
© The Author & University of Jyväskylä
This dissertation explored transformative way of becoming a teacher in class teacher education. In this study, transformative learning was defined by Jack Mezirow and Robert Kegan as learning in which the learner’s meaning system – that consists of meanings and ways of making meaning – is transformed. In the context of teacher education, this means a change in the meanings that student teachers give to teaching, learning and education, and in the ways in which these meanings are constructed.
The qualitative research was carried out in The Integrative Model of Teacher Education (CITE) at the University of Jyväskylä’s Department of Teacher Education. In CITE, learning is based on the principles of an explorative community in a long-term small group. The data was collected by observing students’ studies over two academic years and consists of field and research diaries as well as students’ study and research essays and other writings. Phenomenological and hermeneutic research methods were used in the data analysis.
The phenomenological analysis focused on the general characteristics of the phenomenon of transformative way of becoming a teacher. The result of this analysis was a description of transformative way of becoming a teacher as a four-phase process. The phases are: 1. starting point, 2. crack, 3. ambivalence and 4. transformation. Hermeneutic analysis was used to examine and interpret how the transformative learning process occurred in practice for the subjects. For the first phase, the analysis focused on the students’ meaning systems related to teaching and learning at the beginning of the process and the starting point they set for the learning process. For the second phase the analysis focused on how CITE fragmented the students’ meaning systems and for the third phase the ambivalence that resulted from this crack was analyzed. Finally, for the fourth phase the transformative changes that occurred in students’ meaning systems were analyzed.
The results of the study describe transformative way of becoming a teach-er as a long and ambivalent process that challenges discourses of educational policy that emphasize efficiency and speed. The findings can be used to inform the development of teacher education.
...
Julkaisija
Jyväskylän yliopistoISBN
978-951-39-9179-1ISSN Hae Julkaisufoorumista
2489-9003Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- JYU Dissertations [836]
- Väitöskirjat [3535]
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Pelastaako pelaaminen matematiikan? : pelillisyys osana kuudennen luokan matematiikan opetusta
Danschu, Pekka; Salminen, Minna (2015)TIIVISTELMÄ Danschu, P. & Salminen, M. 2015. Pelastaako pelaaminen matematiikan? Pelillisyys osana kuudennen luokan matematiikan opetusta. Jyväskylän yliopisto. Kokkolan yliopistokeskus Chydenius. Kasvatustieteen pro gradu ... -
Reflektiivisen ajattelun tasot sekä yhteys seikkailukasvatukselliseen toimintaan
Partanen, Reea (2021)Tämän pro-gradu tutkimuksen tavoitteena oli tutkia, millä reflektiivisen ajattelun tasolla seikkailukasvatukselliseen toimintaan osallistuneet, iältään 18–26-vuotiaat nuoret aikuiset, toimivat. Lisäksi tarkasteltiin miten ... -
Opettajan asiantuntijuus inkluusiossa : luokanopettajien kokemuksia erityisestä tuesta yleisopetuksen luokassa
Kuitunen, Iris (2022)Pro gradu-tutkimuksen tarkoituksena oli tutkia luokanopettajien kokemuksia inkluusiosta ja tarkastella asiantuntijuuden vaikutusta kokemuksiin. Tutkimuksen kohteena olivat aloittavat luokanopettajat, joilla oli alle kaksi ... -
”Muut on sillein, että miks sä niille puhut, eihän ne ymmärrä mitään” : hevosavusteinen toiminta lapsen kokemana
Ekonen, Emma (2021)Tämän tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, millaisia kokemuksia lapsella on hevosavusteisesta toiminnasta. Hevosen avulla toteutettavasta terapeuttisesta toiminnasta löytyy huomattava määrä tutkimustietoa (Stergiou, ... -
Oppilaiden kokemuksia ilmiöoppimisesta musiikin oppiaineen näkökulmasta Yhteistä virtaa -hankkeessa
Palola, Annukka (2022)Pro gradu –tutkimuksessa tarkastelen ilmiöoppimista musiikin oppiaineen näkökulmasta. Tarkoituksena oli ymmärtää ja kuvata oppilaiden kokemuksia Yhteistä virtaa -hankkeen musiikkityöpajoista. Tutkimusaineistona toimii ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.