Privacy Policy Factors : The Effects on Use Continuance in Social Networking Services
Abstract
Kaikilla sosiaalisilla verkostoitumispalveluilla on palveluntarjoajan luomat
yksityisyyskäytännöt. Ne kertovat käyttäjille, miten palveluntarjoaja kerää data
käyttäjistä, mitä dataa kerätään, miten sitä säilytetään ja miten palveluntarjoaja
käyttää kerättyä dataa. Käyttäjän on hyväksyttävä palvelun
yksityisyyskäytännöt, mikäli hän haluaa käyttää palvelua. Yksityisyyskäytännön
vaikutukset käyttäjän yksityisyyteen voivat kuitenkin muuttua, kun
palveluntarjoaja tekee muutoksia yksityisyyskäytäntöihinsä palvelun
käyttöönoton jälkeen. Tämä vaikutus voi olla joko positiivinen tai negatiivinen.
Jos vaikutus yksityisyyteen on negatiivinen, se pakottaa käyttäjän
uudelleenarvioimaan yksityisyyskäytäntöjen ehdot ja päättämään haluaako hän
jatkaa palvelun käyttöä, yksityisyyttä heikentävästä vaikutuksesta huolimatta,
nauttien edelleen palvelun hyödyistä vai lopettaa palvelun käyttö negatiivisen
vaikutuksen takia ja menettää palvelun hyödyt. Käyttäjän
käytönjatkamiskäyttäytymisen ja -päätöksenteon ymmärtäminen on tärkeää niin
yksityisyyskäyttäytymisen näkökulmasta, jotta pystytään tukemaan käyttäjiä,
kuin palveluntarjoajan tukemisen näkökulmasta, jotta kyetään avustamaan
palveluntarjoajia palveluiden menestyksen takaamisessa. Aiempi tutkimus on
löytänyt joukon tekijöitä, jotka vaikuttavat käytön jatkamisaikomukseen
erilaisissa konteksteissa, mutta yksityisyysselkkausten kontekstia ei ole käsitelty
aiemmassa tutkimuksessa. Tässä tutkimuksessa kehitetään tutkimusmalli, jolla
pyritään tutkimaan ja ennustamaan käytönjatkamisaikomusta
yksityisyysongelmien kontekstissa yksityisyyskäytäntöihin liittyvien tekijöiden
ja aiemman tutkimuksen löydösten perusteella. Tutkimuksen kvantitatiivinen
data kerättiin kyselytutkimuksen avulla. Analyysin tulokset osoittavat, että
yksityisyysongelmien kontekstissa vaaditaan erilaista lähestymistapaa
käytönjatkuvuuden ennustamiseen kuin tavallisen käytön kontekstissa. Tulosten
mukaan luottamus palveluntarjoajaan ja yksityisyystietoisuus ovat
käytönjatkuvuuteen vaikuttavia tekijöitä tässä kontekstissa. Nämä tulokset
tukevat tutkimusta ja käytäntöä sillä ne osoittavat yksityisyysselkkausten
erilaisuuden verrattuna muihin aiemmin tutkittuihin konteksteihin. Sosiaalisten
verkostoitumispalveluiden tarjoajien tulisi huomioida nämä tulokset
pohtiessaan, kuinka he käsittelevät ja tiedottavat käyttäjiään yksityisyyteen ja
yksityisyyskäytäntöihin liittyvissä aiheissa.
Main Author
Format
Theses
Master thesis
Published
2022
Subjects
The permanent address of the publication
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202206023038Käytä tätä linkitykseen.
Language
English