Privacy Policy Factors : The Effects on Use Continuance in Social Networking Services

Abstract
Kaikilla sosiaalisilla verkostoitumispalveluilla on palveluntarjoajan luomat yksityisyyskäytännöt. Ne kertovat käyttäjille, miten palveluntarjoaja kerää data käyttäjistä, mitä dataa kerätään, miten sitä säilytetään ja miten palveluntarjoaja käyttää kerättyä dataa. Käyttäjän on hyväksyttävä palvelun yksityisyyskäytännöt, mikäli hän haluaa käyttää palvelua. Yksityisyyskäytännön vaikutukset käyttäjän yksityisyyteen voivat kuitenkin muuttua, kun palveluntarjoaja tekee muutoksia yksityisyyskäytäntöihinsä palvelun käyttöönoton jälkeen. Tämä vaikutus voi olla joko positiivinen tai negatiivinen. Jos vaikutus yksityisyyteen on negatiivinen, se pakottaa käyttäjän uudelleenarvioimaan yksityisyyskäytäntöjen ehdot ja päättämään haluaako hän jatkaa palvelun käyttöä, yksityisyyttä heikentävästä vaikutuksesta huolimatta, nauttien edelleen palvelun hyödyistä vai lopettaa palvelun käyttö negatiivisen vaikutuksen takia ja menettää palvelun hyödyt. Käyttäjän käytönjatkamiskäyttäytymisen ja -päätöksenteon ymmärtäminen on tärkeää niin yksityisyyskäyttäytymisen näkökulmasta, jotta pystytään tukemaan käyttäjiä, kuin palveluntarjoajan tukemisen näkökulmasta, jotta kyetään avustamaan palveluntarjoajia palveluiden menestyksen takaamisessa. Aiempi tutkimus on löytänyt joukon tekijöitä, jotka vaikuttavat käytön jatkamisaikomukseen erilaisissa konteksteissa, mutta yksityisyysselkkausten kontekstia ei ole käsitelty aiemmassa tutkimuksessa. Tässä tutkimuksessa kehitetään tutkimusmalli, jolla pyritään tutkimaan ja ennustamaan käytönjatkamisaikomusta yksityisyysongelmien kontekstissa yksityisyyskäytäntöihin liittyvien tekijöiden ja aiemman tutkimuksen löydösten perusteella. Tutkimuksen kvantitatiivinen data kerättiin kyselytutkimuksen avulla. Analyysin tulokset osoittavat, että yksityisyysongelmien kontekstissa vaaditaan erilaista lähestymistapaa käytönjatkuvuuden ennustamiseen kuin tavallisen käytön kontekstissa. Tulosten mukaan luottamus palveluntarjoajaan ja yksityisyystietoisuus ovat käytönjatkuvuuteen vaikuttavia tekijöitä tässä kontekstissa. Nämä tulokset tukevat tutkimusta ja käytäntöä sillä ne osoittavat yksityisyysselkkausten erilaisuuden verrattuna muihin aiemmin tutkittuihin konteksteihin. Sosiaalisten verkostoitumispalveluiden tarjoajien tulisi huomioida nämä tulokset pohtiessaan, kuinka he käsittelevät ja tiedottavat käyttäjiään yksityisyyteen ja yksityisyyskäytäntöihin liittyvissä aiheissa.
Main Author
Format
Theses Master thesis
Published
2022
Subjects
The permanent address of the publication
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202206023038Käytä tätä linkitykseen.
Language
English
License
In CopyrightOpen Access

Share