The Relationship between university context factors and students' entrepreneurial intentions, attitudes, and self-efficacy

Abstract
Yrittäjyysopetuksen tärkeys on lisääntynyt viime vuosien aikana samalla, kun yrittäjyyden vaikutus maailmantalouteen on kasvanut valtavasti. Yrittäjyysopetuksen uskotaan lisäävän opiskelijoiden yrittäjyysaikomuksia muuttamalla asenteita yrityksen perustamista kohtaan. Siitä huolimatta, että yrittäjyysopetuksen vaikutusta opiskelijoiden yrittäjyysaikomuksiin on tutkittu laajasti, saavutetut tulokset ovat sekalaisia ja vaikutuksen kausaliteettia on vaikea määrittää. Aiemmat tutkimukset eivät ole juurikaan ottaneet huomioon kontekstuaalisten tekijöiden vaikutusta, minkä on uskottu osaltaan selittävän sekalaisia tuloksia. Tämä Pro Gradu -tutkielma pyrkii täydentämään olemassa olevaa tutkimustietoa ottamalla huomioon yliopiston kontekstuaaliset tekijät ja niiden vaikutuksen opiskelijoiden yrittäjyysaikomuksiin, asenteisiin yrittäjyyttä kohtaan sekä yrittäjyystaitoihin. Kontekstuaaliset tekijät sisältävät yrittäjyysopetuksen lisäksi oppimisvaikutukset, yrittäjähenkisen ilmapiirin sekä YK:n kestävän kehityksen tavoitteiden saavuttamisen. Tämä tutkielma hyödyntää aineistoa, joka on kerätty osana kansainvälistä tutkimusprojektia nimeltään Global University Entrepreneurial Spirit Students’ Survey (GUESSS). Projekti on yksi maailman suurimmista tutkimusprojekteista, joka tutkii opiskelijayrittäjyyttä. Aineisto on kerätty Jyväskylän yliopistossa ja Jyväskylän ammattikorkeakoulussa, minkä vuoksi tämä tutkielma tarjoaa arvokasta tietoa paikallisille korkeakouluille opiskelijoiden näkemyksistä. Hypoteesien mukaan kontekstuaaliset tekijät lisäävät opiskelijoiden kognitiivisia ominaisuuksia. Muuttujien yhteyttä testattiin korrelaatio- ja regressioanalyysillä. Yrittäjyyskoulutukseen osallistumisella ja yrittäjähenkisellä ilmapiirillä todettiin olevan positiivinen yhteys opiskelijoiden yrittäjyysaikomuksiin sekä yrittäjyystaitoihin. Sen sijaan tasa-arvolla ei todettu olevan vaikutusta. Hypoteesien testaamisen lisäksi tämä tutkielma esittää runsaasti kuvailevia tilastoanalyysejä paikallisten korkeakoulujen opiskelijoista sekä heidän näkemyksistään.
Language
English
License
In CopyrightOpen Access

Share