Sosiaalisen myynnin estävät tekijät myyjien näkökulmasta : case tutkimus
Authors
Date
2022Copyright
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
B2b-myynti on kohdannut merkittäviä muutoksia digitalisaation ja suhteita korostavan myynnin takia. Uutena tutkimusalueena on syntynyt sosiaalinen myynti, jossa yhdistyy sosiaalisen median hyödyntäminen myynnin tarkoituksiin. Sosiaalisessa myynnissä myyjä hyödyntää sosiaalisen median kanavia tiedon etsintään, verkostoitumiseen ja arvokkaan sisällön jakamaiseen sidosryhmille. Näin sosiaalinen myynti tuo markkinoinnillisia elementtejä myynnin työhön mukaan. Kuitenkin todistetuista hyödyistä huolimatta sosiaalisen myynnin hyödyntäminen on ollut yrityksissä vaimeaa. Tutkimuksen tavoitteena on ymmärtää sosiaalisen myynnin käyttöön ottamisen estäviä tekijöitä sekä kuvata myyjien käsityksiä sen käytöstä. Tutkimus toteutettiin casetutkimuksena ja päätutkimusongelmana on, millaiset tekijät estävät sosiaalisen myynnin käyttöönoton. Alatutkimusongelma pyrki selvittämään myyjien käsityksiä sosiaalisen myynnin käytöstä. Tutkimuksen aineisto kerättiin teemahaastatteluilla, ja työtä varten haastateltiin kahdeksaa myyntiedustajaa caseyrityksestä. Tuloksista huomataan, että suurimpia estäviä tekijöitä ovat organisaation puutteellinen tuki ja henkilökohtaiset tekijät. Myyjät voivat pitää sosiaalista myyntiä erittäin tarpeellisena sekä sen hyödyt tiedostetaan, mutta ilman organisaation mahdollistamaa tukea sitä ei käytetä pitkän aikavälin hyötyjen tavoittelemiseen. Lyhyen aikavälin hyötyjä tavoitellessa myyjän oma näkemys hyödyllisyydestä korostui enemmän kuin muut vaikuttavat tekijät. Organisaation tehtäväksi tulee poistaa aktiivisen tuen avulla myyjien erilaisia pelkotiloja, joita sosiaalisen median käyttäminen aiheuttaa.
...


Metadata
Show full item recordCollections
- Pro gradu -tutkielmat [24515]
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
SaaS-myynnin mallit B2B-liiketoiminnassa
Seppänen, Santtu (2021)Tutkielmassa käsitellään Software-as-a-Service (SaaS) -liiketoimintaa sekä perehdytään tutkittuihin SaaS-myynnin malleihin. SaaS-tuotteet ja SaaS-liiketoimintamalli on suhteellisen uusi markkina, joka nähdään todella ... -
Katsaus myynnin johtamisen tilaan suomalaisissa yliopistoissa : täydentävän rahoituksen hankinta myynnin johtamisen keinoin
Kurki, Lauri (2021)Suomessa on maailman huippua osaamista monella saralla: Puu-, IT-, kemia- ja peliteollisuus vain muutamia nimetäkseni. Olemme maailman onnellisin kansa ja koulujärjestelmämme on maailmalla hyvin arvostettu. Kuka tätä kaikkea ... -
Toimitusjohtajien preferoimat kanavat myynnillisten keskustelunavausten vastaanottamiseen
Kattelus, Jere (2022)Tämän tutkielman tavoitteena oli ymmärtää, mitä kanavia toimitusjohtajat preferoivat vastaanottaessaan myynnillisiä keskustelunavauksia B2B-myyjiltä. Tutkimustavoitteeseen pyrittiin saamaan vastaus vastaamalla seuraaviin ... -
Toward a contextualized understanding of inside sales : the role of sales development in effective lead funnel management
Terho, Harri; Salonen, Anna; Yrjänen, Meri (Emerald, 2022)Purpose The purpose of this study is to provide a contextualized understanding of how business-to-business (B2B) firms use the sales development function for efficient and effective lead funnel management. Design/met ... -
Salesperson adoption and usage of mobile sales configuration tools
Sanakulov, Nodir; Kalliomaa, Sami; Karjaluoto, Heikki (Emerald Publishing Limited, 2018)Purpose The purpose of this paper is to examine salespersons’ adoption and usage of mobile sales configuration tools (MSCT) and to identify areas for further development in this realm. Another objective is to offer a ...