”Toivoisin nykyaikaista pomoa!” : johtajuus kouluyhteisön hyvinvointia rakentamassa

Abstract
Kouluhyvinvointia edistetään Suomen peruskouluissa yhteisöllisen hyvinvointityön avulla. Hyvinvointia vahvistavan toimintakulttuurin muodostuminen vaatii kouluorganisaation yhtenäisiä käytänteitä, joissa johtajalla on olennainen merkitys. Tässä tutkimuksessa tarkastelemme jaetun vastuun, palvelevan johtajuuden ja työhyvinvoinnin johtamisen näyttäytymistä kouluyhteisöissä sekä näiden näkökulmien yhteyttä henkilöstön tyytyväisyyteen hyvinvointityössä. Tutkimus on osa Yhteistyöllä hyvinvointia kouluyhteisöön -hanketta. Kyselytutkimukseen osallistui vuoden 2020 tammikuussa 437 henkilökunnan jäsentä 48 Keski-Suomen koulusta. Analyysimenetelminä käytimme teoriaohjaavaa sisällönanalyysia, keskiarvotarkastelua sekä lineaarista regressioanalyysia. Tulokset osoittivat, että kaikki johtamisen näkökulmat näyttäytyvät tärkeänä hyvinvointityölle. Etenkin jaettu vastuu oli yhteydessä henkilöstön hyvinvointityöhön tyytyväisyyteen. Palveleva johtajuus selitti itsenäisesti tyytyväisyyttä itse toteutettavaan hyvinvointityöhön, kun taas työhyvinvoinnin johtaminen koulun yhteiseen työhön. Laadullisessa analyysissa korostui lisäksi resurssien merkitys hyvinvointityön johtamiseen liittyvänä seikkana. Tutkimus tarjoaa hyödyllistä tietoa kouluyhteisöjen hyvinvointia edistävän työn johtamisesta. Koko yhteisön osallistaminen työhön on keskeistä ja henkilöstön hyvinvointiin panostamisen tulee olla itsestäänselvä osa hyvinvointityön johtajuutta. Syvemmän ymmärryksen saavuttamiseksi hyvinvointityön johtamista tulee kuitenkin tarkastella myös kouluorganisaation rajat ylittäen.
Main Authors
Format
Theses Master thesis
Published
2022
Subjects
The permanent address of the publication
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202205302962Käytä tätä linkitykseen.
Language
Finnish
License
In CopyrightOpen Access

Share