Show simple item record

dc.contributor.advisorJoensuu, Juri
dc.contributor.authorAhola, Elo
dc.date.accessioned2022-05-20T05:49:12Z
dc.date.available2022-05-20T05:49:12Z
dc.date.issued2022
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/81178
dc.description.abstractKäsittelen tutkielmassani viittä Pariisin kevät -yhtyeen kappaletta ekokriittisestä näkökulmasta. Tarkastelen sitä, miten luonnon ja kulttuurin vastakkainasettelut rakentuvat kappaleiden lyriikoissa ja pohdin, millaisia luontosuhteita lyriikoissa tulee esille. Tutkielmassa käsiteltävät kappaleet ovat ”Metsän laidalla puut”, ”Ehkä kaikki palaa itsestään ennalleen”, ”Saari”, ”Ennen oli hevosia” ja ”Pelon sydän”. Tutkielma pohjautuu teoriataustaltaan ekokriittiseen kirjallisuudentutkimukseen. Ekokriittinen tutkimus on erityisen relevanttia nykypäivänä ilmastokriisin takia, sillä sen avulla voidaan esimerkiksi nostaa esiin taiteessa, viihteessä tai kulttuurissa yleensä esiintyviä näkökulmia sekä ajattelutapoja luontoon ja ilmastokriisiin liittyen. On siis aiheellista tarkastella myös sitä, miten ympärillämme soivat laululyriikat kohtaavat luonnon ja siihen liittyvät ongelmat.´ Kappaleissa ilmenevien vastakkainasettelujen ja luontosuhteiden voi nähdä vaikuttavan toisiinsa vahvasti. Olen jaotellut vastakkainasettelut ja luontosuhteet kahteen asetelmaan, joista ensimmäisessä luonto näyttäytyy ihmisen ja kulttuurin uhrina. Tämän asetelman taustalla voi havaita ilmastokriisin tematiikkaa, ja luonnosta huolissaan olevan puhujan voi tulkita olevan ilmastoahdistunut. Uhrina nähty luonto saa kappaleissa siis myös huolehdittavan roolin. Toisessa asetelmassa luonto esiintyy ihmisen kaipuun kohteena. Tällöin taustalta löytyy ajatuksia kulttuurin kaoottisuudesta ja keinotekoisuudesta sekä siitä, että rauhallisempi sekä aidompi luonto voisi tarjota ihmiselle pakopaikan kulttuurin vilinästä.fi
dc.format.extent23
dc.language.isofi
dc.subject.otherPariisin kevät
dc.title"Työnnät kätesi kultaan, taivas tummenee" : luontosuhde Pariisin kevät -yhtyeen lyriikoissa
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-202205202810
dc.type.ontasotBachelor's thesisen
dc.type.ontasotKandidaatintyöfi
dc.contributor.tiedekuntaHumanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Humanities and Social Sciencesen
dc.contributor.laitosMusiikin, taiteen ja kulttuurin tutkimuksen laitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Music, Art and Culture Studiesen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.oppiaineKirjallisuusfi
dc.contributor.oppiaineLiteratureen
dc.rights.copyrightJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.rights.copyrightThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.contributor.oppiainekoodi304
dc.subject.ysoluontosuhde
dc.subject.ysoluonto
dc.subject.ysosanoitukset
dc.subject.ysokulttuuri
dc.subject.ysolyriikka
dc.subject.ysokirjallisuudentutkimus
dc.subject.ysokirjallisuus
dc.subject.ysoekokritiikki


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record