University of Jyväskylä | JYX Digital Repository

  • English  | Give feedback |
    • suomi
    • English
 
  • Login
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  • JYX
  • Opinnäytteet
  • Kandidaatintutkielmat
  • View Item
JYX > Opinnäytteet > Kandidaatintutkielmat > View Item

Algoritmisen ajattelun oppiminen oppimis- ja viihdepelien avulla

Thumbnail
View/Open
298.3 Kb

Downloads:  
Show download detailsHide download details  
Authors
Hytönen, Ville
Date
2022
Discipline
TietojärjestelmätiedeInformation Systems Science
Copyright
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.

 
Algoritminen ajattelu on ajatustyötä, joka tapahtuu ohjelmoinnin takana. Algoritminen ajattelu on myös yleisemmin ongelmanratkaisutapa, joka on ominaisimmillaan ohjelmoinnissa, mutta sitä on ehdotettu myös yleisellä tasolla päteväksi ongelmanratkaisutavaksi. Algoritminen ajattelu on tullut viime vuosikymmenellä osaksi opetussuunnitelmia ympäri maailmaa. Haasteita on kuitenkin aiheuttanut algoritmisen ajattelun epäselvyys ja monimutkaisuus käsitteenä. Tässä tutkielmassa selvitetään, kuinka algoritmista ajattelua on opetettu erityisesti pelien avulla. Tutkielmassa perehdytään tarkastelemaan kirjallisuutta jaottelemalla se kolmeen tyyppiin. Ensiksi oppimispeleihin, joita luodaan, ja joiden luominen raportoidaan tutkimuksena. Toiseksi jo olemassa oleviin oppimispeleihin, joita pyritään soveltamaan osaksi opetusta. Kolmanneksi viihdepeleihin, ja miten niiden pelaaminen voi vaikuttaa algoritmisen ajattelun kehittymiseen. Tutkimuksia tarkastelemalla saadaan selville, että oppilaiden motivaatio opiskelua kohtaan on pelejä pelaamalla noussut, ja oppilaiden tulokset ovat olleet algoritmisen ajattelun testeissä parempia kuin niillä, jotka eivät tutkimuksien aikana pelanneet pelejä. Tutkielmassa huomattiin viihdepelejä koskevan tutkimuksen olevan vielä vähäistä ja tarvitsevan konkreettisempia tuloksia. ...
 
Computational thinking can be considered as the thought process that underlies programming. On a more general level, computational thinking can be viewed as a way of solving problems, that is essential for programming. In the last decade, computational thinking has made its’ way to curricula around the world. However, conceptualizing computational thinking has had some challenges due to its differing definitions. This literature review aims to understand how computational thinking has been taught through games. More specifically, this literature review makes distinctions between three types of literature. Firstly, literature focusing on the creation of educational games. Secondly, literature on applying existing educational games to teaching. Thirdly, the emerging research on whether or not playing entertainment games can foster computational thinking skills. The research generally shows that students have higher motivation when playing games and outperform their peers, who have not played the games, in computational thinking tests. Additionally, this review highlights that the research on entertainment games lacks concrete results and at this point has had only little impact on the research topic. ...
 
Keywords
algoritminen ajattelu viihdepelit pelit oppiminen oppimispelit
URI

http://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202205192786

Metadata
Show full item record
Collections
  • Kandidaatintutkielmat [4412]

Related items

Showing items with similar title or keywords.

  • Liikunnallisten oppimis- ja viihdepelien hyödyt ja haasteet ja digipelaajan motivointi 

    Lietzén, Jaana (2020)
    Opinnäytetyö tarkastelee, miten liikunnalliset digitaaliset pelit voivat tukea oppimista, liikkumista ja hyvinvointia sekä tarkastellaan mikä pelaajia liikunnallisissa digitaalisissa peleissä motivoi. Tutkimusmenetelmänä ...
  • Yhteistoiminnalliseen oppimiseen perustuvan opetuskokeilun vaikutus oppilaiden ajattelun kehittymiseen, oppimiseen ja motivaatioon 

    Ilveskoski, Elina; Mikkonen, Elina (2013)
  • Algoritmisen ajattelun opiskelu ITPK0003-kurssilla : vaikuttavat tekijät ja suoriutuminen 

    Keskiniemi, Matti (2020)
    Tutkimuksessa pyrittiin selvittämään, mitkä tekijät vaikuttivat opiskelijoiden menestykseen ITKP0003-kurssin loppukokeessa. Tutkimuksessa analysoitiin opiskelijoiden loppukokeen vastauksia määrällisin menetelmin, sekä ...
  • Matemaattisten aineiden oppimis-opetustapahtumat avoimessa yliopistossa 

    Lehtinen, Katja; Lehtonen, Mika (1996)
  • Ajattelun ja toiminnan välillä : tuomitsemisen paikka Hannah Arendtin poliittisessa teoriassa 

    Suoknuuti, Salla (2002)
  • Browse materials
  • Browse materials
  • Articles
  • Conferences and seminars
  • Electronic books
  • Historical maps
  • Journals
  • Tunes and musical notes
  • Photographs
  • Presentations and posters
  • Publication series
  • Research reports
  • Research data
  • Study materials
  • Theses

Browse

All of JYXCollection listBy Issue DateAuthorsSubjectsPublished inDepartmentDiscipline

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics
  • How to publish in JYX?
  • Self-archiving
  • Publish Your Thesis Online
  • Publishing Your Dissertation
  • Publication services

Open Science at the JYU
 
Data Protection Description

Accessibility Statement

Unless otherwise specified, publicly available JYX metadata (excluding abstracts) may be freely reused under the CC0 waiver.
Open Science Centre