Mobilizing ‘context’ : Vocabulary checks in ESL tutoring sessions
Duran, D., & Jakonen, T. (2022). Mobilizing ‘context’ : Vocabulary checks in ESL tutoring sessions. System, 107, Article 102816. https://doi.org/10.1016/j.system.2022.102816
Julkaistu sarjassa
SystemPäivämäärä
2022Tekijänoikeudet
© 2022 Published by Elsevier Ltd.
2024:31 | 2025:2
This study investigates the practice of unplanned and emergent vocabulary checks, i.e. turns through which a speaker explicitly checks whether the recipient knows a word, in small-group tutorial instruction. The data are video-recorded English as a second language (ESL) tutoring sessions between a native English speaker tutor and ESL students at an urban community college in the United States. By drawing on conversation analysis, we analyze how vocabulary checks emerge sequentially and with the help of contextual interactional resources. Findings suggest that vocabulary checks constitute a practice for managing both shared understanding and pedagogical concerns. By singling out a vocabulary item as possibly unknown to the student, the tutor can attend to weak signals for a student's non-understanding and orient to having epistemic primacy over the English language, thereby “talking into being” the role of a language expert. The checks pave way for vocabulary teaching moments by making word definitions and explanations interactionally relevant, which provides opportunities for language learning. The study highlights the intricate relationship between context, intersubjectivity and pedagogy in small-group tutoring contexts, an awareness of which can help practitioners reflect on the role of contextual resources in their teaching.
...
Julkaisija
ElsevierISSN Hae Julkaisufoorumista
0346-251XAsiasanat
Julkaisu tutkimustietojärjestelmässä
https://converis.jyu.fi/converis/portal/detail/Publication/144337110
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
Lisätietoja rahoituksesta
This work was supported by the Academy of Finland [grant number 343480].Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Building word knowledge through integrated vocabulary explanations in ESL tutorials
Duran, Derya; Kääntä, Leila (Elsevier BV, 2023)This conversation analytic study explores how a tutor and tutees collaboratively negotiate word knowledge in English as a second language (ESL) tutorials. Specifically, we focus on integrated vocabulary explanations, where ... -
TallVocabL2Fi : A Tall Dataset of 15 Finnish L2 Learners’ Vocabulary
Robertson, Frankie; Chang, Li-Hsin; Söyrinki, Sini (European Language Resources Association, 2022)Previous work concerning measurement of second language learners has tended to focus on the knowledge of small numbers of words, often geared towards measuring vocabulary size. This paper presents a “tall” dataset containing ... -
Teaching and testing vocabulary in Finnish upper secondary school: teacher practices
Kekki, Jarkko (2018)Sanaston hallinta on perustavanlaatuinen osa kielitaitoa, ja se edeltää ja ennakoi osaamista kaikilla kielitaidon osa-alueilla (esim. kirjoittaminen, puhuminen, lukeminen ja kuunteleminen). Tämän tutkimuksen tavoitteena ... -
At your Wit's End : Vocabulary Learning Strategies in Discovering the Meaning of English and Swedish Idioms
Halonen, Noomi (2022)Sanaston oppimiseen kuuluu olennaisesti yksittäisten sanojen lisäksi myös monisanaisten fraasien oppiminen. Idiomit ovat monisanaisia, merkitykseltään osin tai täysin läpinäkymättömiä ja ei-kirjaimellisia, melko muuttumattomia ... -
Gamers’ perceptions on vocabulary acquisition via video games : Escape from Tarkov’s effects on learning English
Räsänen, Reetu (2024)Videopelien suosio on kasvanut 2000-luvulla, ja sen vuoksi niiden vaikutuksia sekä mahdollista käyttöä kielenoppimisen tukena tutkitaan jatkuvasti. Tässä kandidaatintutkielmassa tarkastellaan Escape from Tarkov videopelin ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.