Show simple item record

dc.contributor.advisorTergujeff, Elina
dc.contributor.authorKoivula, Markus
dc.date.accessioned2022-05-13T09:28:25Z
dc.date.available2022-05-13T09:28:25Z
dc.date.issued2022
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/81055
dc.description.abstractTämä tutkimus tutkii kielellisiä kompensaatiostrategioita kielenoppimistilanteessa. Jokainen kielen-käyttäjä hyödyntää kielenoppimisstrategioita sekä äidinkieltä käytettäessä, että vierasta kieltä opittaessa. Aiemmassa tutkimuksessa on kuitenkin keskitytty enemmän kielenoppimisstrategioihin ja suhteellisen vähän kompensaatiostrategioihin, joita oppijat käyttävät, kun kohtaavat kohdekielessä sanan tai ilmaisun, jota eivät joko ymmärrä tai eivät osaa itse tuottaa. Tässä tutkimuksessa observoidaan ja raportoidaan, mitä kompensaatiostrategioita suomalaiset seitsenluokkalaiset käyttävät autenttisessa vieraan kielen oppimistilanteessa, tarkemmin kommunikatiivisessa paritehtävässä. Data kerättiin jakamalla oppilaat pareihin, joita ohjeistettiin käymään vaatteisiin liittyvä keskustelu englanniksi suomenkielisten vihjeiden avulla. Jokaiselle parille jaettiin tabletti, jolla kuvata tehtävän suoritus. Audiovisuaalinen videointi tallennustavaksi valikoitui, jotta oppijoiden ilmeet, eleet, sekä muu ei-kielellinen viestintä olisi ovat havaittavissa, jonka lisäksi videotiedostot ovat helposti tallennettavissa ja niihin on helppo päästä käsiksi. Tutkimuksessa ilmi tulleet havainnot ovat linjassa aiemman tutkimuksen kanssa, esimerkiksi sen suhteen, miten tytöt ovat valmiimpia käyttämään enemmän kompensaatiostrategioita kuin pojat, ja hyödyntävät niitä huomattavasti enemmän oppimistilanteissa. Tutkimus pyrkii avaamaan keskustelua siitä, voisiko kompensaatiostrategioiden opettamisesta olla höytyä kielenopetuksessa/oppimisessa, ja toteaa, että lisätutkimusta aiheesta tarvitaan. Tutkimuksen aikomuksena on olla astinlautana jatkotutkimukselle, jonka johdosta dataa kerättiin tarpeeksi, jotta aihetta voisi jatkaa tulevaisuudessa pro gradu - tutkimuksen muodossa.fi
dc.format.extent27
dc.language.isoen
dc.subject.otherlinguistic compensation strategies
dc.subject.otherlanguage learning strategies
dc.titleLinguistic compensation strategies Finnish EFL learners use in a communicative learning situation
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-202205132697
dc.type.ontasotBachelor's thesisen
dc.type.ontasotKandidaatintyöfi
dc.contributor.tiedekuntaHumanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Humanities and Social Sciencesen
dc.contributor.laitosKieli- ja viestintätieteiden laitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Language and Communication Studiesen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.oppiaineEnglannin kielifi
dc.contributor.oppiaineEnglishen
dc.rights.copyrightJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.rights.copyrightThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.contributor.oppiainekoodi301
dc.subject.ysoenglannin kieli
dc.subject.ysoopetus
dc.subject.ysokielen oppiminen
dc.subject.ysokoodinvaihto
dc.subject.ysoviestintästrategiat
dc.subject.ysoEnglish language
dc.subject.ysoteaching and instruction
dc.subject.ysolanguage learning
dc.subject.ysocode switching (use of language)
dc.subject.ysocommunication strategies


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record