Learn by playing : a teaching package for L2 learning in different video game genres
Date
2022Copyright
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Videopelit voidaan jakaa opetusvideopeleihin ja kaupallisiin videopeleihin. Opetukseen tähtäävissä videopeleissä tarkoituksena on opettaa pelaajalle jotain, esimerkiksi kieltä. Kaupallisissa videopeleissä puolestaan tarkoituksena ei ole opettaa pelaajalle jotain tiettyä taitoa. Sen sijaan ne ovat ajanviettotapa, josta on vuosi vuodelta tullut entistä suositumpi ihmisten keskuudessa. Juuri tästä syystä kaupalliset videopelit tarjoavat paljon mahdollisuuksia kielen oppimisen kannalta, sillä vaikka niissä kielen oppiminen ei ole pääasiallinen tarkoitus, voivat ne silti olla tehokas tapa oppia kieltä esimerkiksi kielen omaksumisen periaatteiden kautta (katso Reinhardt 2018, Peterson 2013). Kaupallisissa videopeleissä aiempi kielen oppimisen tutkimus on keskittynyt hyvin paljon tiettyihin genreihin, kuten massiivimoninpeleihin (Wattana 2015, Rama, Black, Van ES and Warschauer 2012). Tästä syystä on tärkeää, että tutkitaan myös muita genrejä, jotka voivat erota massiivimoninpeleistä paljon sekä pelattavuudeltaan että mekaniikoiltaan mutta myös sisällöltään.
Tämä materiaalipaketti on suunnattu opettajille, jotka ovat kiinnostuneita hyödyntämään videopelejä opetuksessaan. Tämä paketti käsittelee kuutta eri videopeligenreä (roolipeli, toimintaseikkailu, ongelmanratkaisu, strategia, simulaatio ja interaktiivinen elokuva) ja niiden sisäisiä toisen kielen oppimista edistäviä ominaisuuksia. Materiaalipaketti on tarkoitettu yli 18-vuotiaille. Halusimme luoda kattavan paketin, joka yhdistää videopelien genrejä ja kielen oppimisen sekä videopelien tutkimuksen eri suuntauksia toimivaksi kokonaisuudeksi. Materiaalipakettimme käyttää DGELL (digitaalisten pelien tehostettu kielen oppiminen) teoriaa, jossa tutkitaan videopelien pelaamisen ja kielen oppimisen suhdetta toisiinsa erilaisten kieltenomaksumis teorioiden kautta (Reinhardt 2018). Tutkimme jokaisen genren omia kielenoppimisen ominaispiirteitä ja suunnittelimme tehtävätyyppejä niiden pohjalta.
...
Keywords
Metadata
Show full item recordCollections
- Pro gradu -tutkielmat [29595]
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
The purple soulstone : material package for teaching English to eighth graders through gamification, augmented reality and interactive storytelling
Pajakko, Anton (2023)Pelillistämisestä on tullut koko ajan suositumpaa, eikä sen suosio näytä olevan laskussa. Nykyään sitä käytetään niin työelämässä kuin opettamisessakin. Kapp (2012) määrittelee pelillistämisen seuraavasti: peli elementtien ... -
Potential of The Sims 4 video game for English as a foreign language learning
Aho, Tuuli (2022)Tietokoneavusteinen kielenoppiminen on tietotekniikan räjähdysmäisen kehityksen myötä laajentanut ymmärrystä siitä, millä tavoin ja millä alustoilla kieltä on mahdollista oppia. Erityisesti videopelit ovat kielenoppimisen ... -
Teaching English through visual arts to 9th graders in Finnish comprehensive school: a material package
Tolvanen, Nina (2018)Opetushallitus julkaisi vuonna 2014 uudet perusopetuksen opetussuunnitelman perusteet (OPS), jotka otettiin asteittain käyttöön vuonna 2016. Uudessa OPS:issa kannustetaan muun muassa laaja-alaiseen osaamiseen, oppiaineiden ... -
Blending English and Environmental studies : a material package for integrating English and Environmental studies
Blomquist, Sofia (2021)Tämän pro gradu -tutkielman tuloksena syntynyt materiaalipaketti on suunniteltu vastaamaan perusopetuksen opetussuunnitelman perusteiden (POPS2014) tavoitteita koskien ympäristöopin ja englannin kielen oppiaineita vuosiluokilla ... -
Let's go! : an early English language showering material package
Virtanen, Anssi (2022)Varhennettu vieraan kielen opettaminen ja oppiminen on noussut suureen suosioon varsinkin Euroopassa 2000-luvun aikana. Myös Suomessa vieraan ja toisen kielen opettamista on varhennettu uusimmassa perusopetuksen ...